Skogsekonomi

Jaktarrende, ersättningsnivå?

44 inlägg 55949 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

RS  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599307 Ja visst är det smidigt, och trevliga bekantskaper får man ju också för det mesta.
Är det någon som har hyrt ut jakt på öppna marknaden i sydsverige nyligen och har uppdaterade priser? Jag får kanske ett område ledigt nästa år.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599328 Minst 300:-

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

bgsentr  
#650446 Min erfarenhet när det gäller Jägare är att det blir mindre jagat ju lägre arrendet är.
Och med de höga klövviltstammar vi har så behövde det skjutas av betydligt.
Vi har skogsskador som överstiger jaktarrendena mångdubbelt.
Jakt måste vara en av de absolut billigaste hobby man kan ägna sig åt, här är de drygt 10 personer som delar på 50000:-
Alltså inte ens 5000/år och person, och det märks ju också utanför slaktboden där det står 10st Suv apris 500000 för att kunna anlända på ett propert sätt.
Likväl kan man lipa över jaktarrendet.

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Elmhult  
#652059
bgsentr skrev:Min erfarenhet när det gäller Jägare är att det blir mindre jagat ju lägre arrendet är.
Och med de höga klövviltstammar vi har så behövde det skjutas av betydligt.
Vi har skogsskador som överstiger jaktarrendena mångdubbelt.
Jakt måste vara en av de absolut billigaste hobby man kan ägna sig åt, här är de drygt 10 personer som delar på 50000:-
Alltså inte ens 5000/år och person, och det märks ju också utanför slaktboden där det står 10st Suv apris 500000 för att kunna anlända på ett propert sätt.
Likväl kan man lipa över jaktarrendet.


Exakt min upplevelse. De betalar sen ser man dom knappt igen. Funderar på att bara auktionera ut det nästa år på Klaravik eller Blinto o se vad som händer. Södra Halland.

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

sveakatten  
#652109 Jag tror dom är hemma och jobbar i hop pengar till det dyra arrendet.
Ni går väl sätta skottpengar på klövviltet så dom har råd att vara där och jaga.

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Elmhult  
#652113
sveakatten skrev:Jag tror dom är hemma och jobbar i hop pengar till det dyra arrendet.
Ni går väl sätta skottpengar på klövviltet så dom har råd att vara där och jaga.


Och sånt här resonemang gör att man mer och mer funderar på att bara strunt i jakten och jaga själv endast. För jag har då aldrig varit med om maken till illa beteende bland vuxna människor som när det gäller jakt. Herregud vilken dagisnivå vuxna gubbar kan sänka sig till. Så trött på det!

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

adnannukic  
#669897 Hej!

Jag undrar om någon av er känner någon som har jaktmarker att arrendera? Jag är mest intresserad av småvilts jakt. Men jag kan också ställa upp och skyddsjaga hos den som har problem med vildsvin tex.
Själv bor jag i Jönköping.
Mvh

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Elmhult  
#669898
adnannukic skrev:Hej!

Jag undrar om någon av er känner någon som har jaktmarker att arrendera? Jag är mest intresserad av småvilts jakt. Men jag kan också ställa upp och skyddsjaga hos den som har problem med vildsvin tex.
Själv bor jag i Jönköping.
Mvh


Ja grannlaget hade skjutit trettio rävar och nu var dom nöjda för det var mängder av rådjur överallt och tydligen hade dovhjort siktats... Jag kan säga att jag är nära på att ta in jägare gratis bara de skjuter allt lovligt med klövar. Har min gård 2h från Jönköping. Hör kanske av mig till sommaren. Laget är ju uppsagt pga dålig närvaro. 🤬

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

adnannukic  
#669903 Det är bara att du hör av dig. Det är just rådjur man är intresserad av :)

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

uffejohan  
#669906 Har du tillgång till hund? I så fall får du gärna komma med mej, har markerna 40 min från Jkpg. PM’a om du har intresse.

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

adnannukic  
#669908
uffejohan skrev:Har du tillgång till hund? I så fall får du gärna komma med mej, har markerna 40 min från Jkpg. PM’a om du har intresse.


Hej!

Nej, jag har ingen tillgång till hund. Har tänkt bedriva vaktjakt/smygjakt. Om det skulle fungera så, vore jag tacksam om jag får vara med.

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Skog10  
#717703 Vad ligger prisnivån på för älgjaktsarrende i VVO i norra Sverige (Västerbotten- eller Norrbottenskusten i närheten av större städer) där det bedrivs gemensamhetsjakt, d v s där man blir medlem i ett jaktlag? För bara småvilt har jag sett prisuppgifter på runt 700 kr för bolagsmark.

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Arvid0  
#717715 Holmen tar cirka 15:-/ha. Privata runt 10-20:- beroende på historia.

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Jan-Erik Nyberg  
#719225 Tack så mycket för info killarna! Killar, jag har en fråga till dig om att låna ut pengar och företag som gör det möjligt att ta ett snabbt lån. På webbplatsen https://smslansnabb.se/smslan hittade jag information om SMS-lån, som kan utfärdas tillräckligt snabbt och kan göras även från en telefon eller din dator. Det finns många snabba sms-lån och det är lönsamt att dra nytta av alla fantastiska erbjudanden som företag försöker attrahera nya kunder. Jag försöker nu välja det bästa alternativet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).