Skogsekonomi

Jaktarrende, ersättningsnivå?

44 inlägg 56072 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jaktarrende, ersättningsnivå?

Jolly  
#467700 Finns det listor eller några riktmärken på vad man kan kräva för ersättning för att arrendera ut marken för jakt? Jag har inget att gå på!



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467729 Har älg och småvilt i ett område på 1400 ha utlovat gratis, samt småvilt i ett område på 1600 ha gratis

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

kungsis  
#467734 I bland i samband med försäljning av skogsfastigheter har kronofogden gjort en värdering av jakten. Så mitt tips kan vara att kolla runt i din närhet om det finns några liknande fastigheter till salu och se vad det står. Samma sak kan även gälla vanliga fastighetsmäklares beskrivningar. Några listor känner jag inte till. Fråga grannar?

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

halvproffs  
#467750 Beror helt och hållet på var matken är belägen.
Allt från gratis till flera hundra kr ha.

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Norrbottenstorpet  
#467756 Det skiljer enormt mycket på var marken finns och dess förutsättningar. Storstadsregionerna driver upp priset på attraktiv jakt. Glesbygden ligger mer sansat.

Sen kan jag tycka att det också är en fråga om vem man arrenderar till, svärfar eller inresta tyska miljonärer?

Vet inte om den är up to date, men stämmer hyvfsat för min mark.
https://www.hittajakt.se/prisstatistik-jaktmarker

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Astrix1  
#467757 Västerås 600ha gods 500000:- Stockholmare som jagar 25000/skytt
Nora området 700ha svågern 200000:- dom betalar 10000/skytt
Vi har markägare jakt men dåligt med jakt o vilt vi betalar endast fallavgift och delar på köttet per procent ha

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

uffejohan  
#467762 Småländska höglandet 80-100 kr/ha är normal taxa för utsocknes arrendatorer.

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

jannee  
#467765 I södra Sverige kan nog riktmärket vara just 100 kr/ha, högre desto närmare större tätort, typ Hässleholm/Kristianstad/Lund/Malmö /Jönköping/Borås. Runt Göteborgsområdet ligger priset på närmare 200 kr/ha, eller mer.

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467768 150kr/ha för småvilt tycker jag är helt rimligt i de södra delarna av Sverige.
Intresset för jakt är stort vilket också bör påverka priset. Jämför med andra fritidsaktiviteter så är detta inte dyrt.

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467776 Runt Göteborg kan du få 300:- utan problem.

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

skogh  
#467784 vad man kan få ut och vad som är skäligt pris är två olika värdar. frågan är hur du vill att det ska skötas, bryr du dig som markägare överhuvudtaget är det kanske bättre med rimlig summa och bra folk som jagar...

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Jolly  
#467787 Bra tips på flera håll!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

finnjonte  
#467828 Vårt jaktlag ersätter markägaren för klövdjursjakten med 100 gr kött per hektar per år.Inga pengar betalas.I södra Filnland.

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Andreas99  
#467834
skogh skrev:vad man kan få ut och vad som är skäligt pris är två olika värdar. frågan är hur du vill att det ska skötas, bryr du dig som markägare överhuvudtaget är det kanske bättre med rimlig summa och bra folk som jagar...

Det där förstår jag inte. Går det inte att få tag i bra jägare/folk som vill betala marknadspriset för ett jaktarrende?

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

jannee  
#467835 Har du stora jaktmarker, 1000 ha och större spelar nog jägarna en stor roll när det gäller viltet (tillgång och fördelning).
Små jaktområden spelar jägarnas beteende mindre roll, små jaktmarker = 100 ha och mindre.
Jägare som verkligen vill och KAN skjuta bort gris är guld värda :mrgreen:
Ett djävla skitgöra att sitta natt efter natt på grispass, framförallt om du ska förvärvsarbeta om dagarna :wink: .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).