Skogsekonomi

Skogskonto, måste pengar in direkt?

10 inlägg 9911 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogskonto, måste pengar in direkt?

Jolly  
#466968 Är snart färdig med första avverkningen. Hur funkar det med Skogskonto? Måste pengarna in där omedelbart för att inte skattas bort eller hur funkar det?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Skogskonto

Norrbottenstorpet  
#466978 Du kan sätta in när som helst under året, tom fram till strax innan deklarationen året efter om jag inte minns fel. Det är ju en fördel att ha räknat igenom bokslutet innan man beslutar om insättning på skogskontot.

Användarvisningsbild

Re: Skogskonto

Norrbottenstorpet  
#466979 Ett konto per skatteår. Måste återföras inom 10 år. Du får sätta av 60% av inkomster från avverkningsuppdrag och 40% av virkesförsäljning.

Användarvisningsbild

Re: Skogskonto

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466983
Norrbottenstorpet skrev:Ett konto per skatteår.

Så har faktiskt inte jag gjort men man får hålla koll på hur mycket pengar samt vilket år man sätter in dem. Där emot så får du inte göra ett minus resultat på grund av att du har satt in pengar på ett skogskonto.

Avatar Fallback

Re: Skogskonto, måste pengar in direkt?

jannee  
#466984 Det året du avverkar skogen sätter du INTE in några pengar på något skogskonto, däremot sätter du in virkeslikviden på ett SKOGSLIKVIDKONTO (oftast bäst ränta).
I sammanband med deklarationen på följande år räknar du/ni ut hur mycket ni behöver avsätta till skogskontot, och då som först görs insättningen.
Du kommer då också bi tvingad att skicka in momsöverskottet.

Användarvisningsbild

Re: Skogskonto, måste pengar in direkt?

loppan  
#466985 Dom skall senast på deklarationsdagen sättas in på skogskonto.
Oftast så är det inte förän vid deklaration man vet vilket belopp som är lämpligt att avsätta.

Avatar Fallback

Re: Skogskonto, måste pengar in direkt?

Ldsaren  
#466989 60% på avverkninguppdrag får man sätta in bruttot .alltså före avverkningskostnaden tagits bort

Avatar Fallback

Re: Skogskonto, måste pengar in direkt?

jannee  
#467003 Nej. Har du sålt på avverkningsuppdrag får du en nettosumma utbetalt + moms.
HELA denna summa kan du sätta in på ett skogslikvidkonto.
När du sedan deklarerar kan du sätta in max 60 % av nettosumman av skogslikviden. Momsen vill staten har omgående efter deklarationen.
Det går att lirka lite med avverkningsuppdrag. Du kan exempelvis stå för visa åtaganden (göra själv) även om du sålt skogen på ett s.k. avverkningsuppdrag.
Däremot är det INTE alls smart att lägga in fler åtaganden för entreprenören på ett avverkningsuppdrag, framförallt om du vill avsätta max till skogskonto.
Betydligt bättre att vid sidan om betala för bortforsling av ris, markberedning och plantering (inklusive plantor)

Avatar Fallback

Re: Skogskonto, måste pengar in direkt?

Ldsaren  
#467011 Okej bra
Vi har fått insatt nettopengar på typ Esparkoto typ 25/1 av Södra för att få kunna göra mer avdrag under året .för att nästa år avsätta max 60% på bruttot på försäljningen på skogskontot
Det finns säkert bättre sätt än det här

Användarvisningsbild

Re: Skogskonto, måste pengar in direkt?

Jolly  
#467698 Tack då vet jag lite mer!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).