Skogsekonomi

Vi älskar skogen, men har dålig koll på användningen av den

4 inlägg 6406 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vi älskar skogen, men har dålig koll på användningen av den

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#466785 Vi svenskar är kända för att vara ett skogsälskande folk, men har vi koll på vad skogen också används till? Landshypotek Bank har låtit Novus genomföra en undersökning som bekräftar den starka känslan för skogen, men visar brister i kunskapen om skogen och hur stor betydelse den har som industri och exportnäring.

Undersökningen visar bland annat att allmänheten underskattar hur mycket av den svenska skogen som går till export. Hälften tror att 40-60 procent av den exporteras, när det i själva verket är över 80 procent av produkterna från skogen som gör det.

Se fler resultat från undersökningen här.
https://www.landshypotek.se/om-landshypotek/Press/nyhetsarkiv/svenskarna-alskar-skogen-men-har-dalig-koll-pa-vad-den-anvands-till/



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Vi älskar skogen, men har dålig koll på användningen av

Torbjörn Johnsen  
#467282 Det är intressant att se svaren om när svenskarna senast var ute i skogen: 71% har varit ute i skogen senaste veckorna! (31% idag/igår och 40% för någon vecka sedan). Det är ju väldigt stor andel av befolkningen. Frågan är väl vad de räknar som skog? Nu var undersökningen gjord i oktober 2016 så det kanske var många som jagade och plockade svamp...

Avatar Fallback

Re: Vi älskar skogen, men har dålig koll på användningen av

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467302 Det skulle vara intressant och veta hur dessa 2000 som svarat är utvada. Känns som det skulle kunna vara kunder i Landshypotek som svarat?
Oavsett så är resultat värt att fundera på.

Avatar Fallback

Re: Vi älskar skogen, men har dålig koll på användningen av

kungsis  
#467344
ocke skrev:Det skulle vara intressant och veta hur dessa 2000 som svarat är utvada. Känns som det skulle kunna vara kunder i Landshypotek som svarat?
Oavsett så är resultat värt att fundera på.


Det är en mycket intressant fråga. T.ex har jag själv observerat att lokala tidningen oftast genomför sina undersökningar på Torby/Ikandohuset (=stort område med en sabla massa klädaffärer och annat liknande) i Linköping. Det är för mig ett ständigt återkommande störande inslag i tidningen (inte minst pga alla, enligt min, tokiga svar)

Mvh
Kungsis

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).