Skogsekonomi

Varför skogsgödslas så lite utanför storskogsbruket?

7 inlägg 7436 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varför skogsgödslas så lite utanför storskogsbruket?

DagL  
#461121 Skogsgödsling är (rätt utförd) lönsam (kostnadseffektiv), och räntabel. Miljöeffekterna av gödsling är små så länge som gödslingen utförs på ett korrekt sätt. http://www.skogskunskap.se/skota-barrskog/slutavverka/godsling/
Inom "småskogsbruket" (innehav 5-5000 ha) gödslas bara några tusen hektar per år http://www.skogssverige.se/skog/for-skogsagaren/skogsgodsling , mindre än en tiondel av storskogsbruket.
Varför är intresset för lönsamt skogsbruk och avverkningsintäkter så lågt utanför storskogsbruket?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Varför skogsgödslas så lite utanför storskogsbruket?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461136 För det mesta privatskogsbruket finns i söder där man måste ansöka om dispans?

Användarvisningsbild

Re: Varför skogsgödslas så lite utanför storskogsbruket?

rokon  
#461138 Kan ligga något i det Mangan skrev, men kan även fylla i att har man torra marker så är det ingen ide' att gödsla då det är det minsta av det nödvändigaste som är den svagaste länken för god tillväxt. Sydöstra Sverige verkar ha det för tort.
Själv så har jag min mark långt upp i norr, marken är humid och håller fukten bra så jag har låtit helikoptergödsla 22 ha, helikopter är bra de tar sig fram oberoende av vägar. :-bd

Avatar Fallback

Re: Varför skogsgödslas så lite utanför storskogsbruket?

Håkan A  
#461153 Utan att ha några som helst vetenskapliga belägg för det så ser jag några faktorer som kan påverka intresset negativt, med utgångspunkt i sydöstra Sverige där jag är skogsägare.

1. Försommartorka. Vattenbrist är ofta en större tillväxtbegränsande faktor än kvävebrist.
2. Stormkänslighet. Undersökningar visar att gödslade bestånd bygger ut kronan något eller några år innan rotsystemet kommer ifatt. Och de flesta som var berörda av stormarna Gudrun och Per tänker mer på stormrisker nu än tidigare.
3. Fastighetsstrukturen. Med många relativt små fastigheter och därmed ofta små avdelningar riskerar gödslingens hänsynsregler, med skyddszoner mot vattendrag/diken, hänsynskrävande biotoper, fastighetsgränser osv. innebära att gödslingsobjektets areal blir för liten, och då minskar lönsamheten i åtgärden och därmed intresset.

Detta är bara mina egna funderingar kring ämnet, vore intressant att höra fler åsikter.

Användarvisningsbild

Re: Varför skogsgödslas så lite utanför storskogsbruket?

DagL  
#461227 Två länkar till Skogsstyrelsen om gödsling
https://www.skogsstyrelsen.se/statistik/statistik-efter-amne/atgarder-i-skogsbruket/ ;
https://www.skogsstyrelsen.se/bruka-skog/godsling/godsling/
Jag har svårt förstå att skogsbruket totalt nu inte gödslar åtminstone en fjärdedel av slutavverkningen
Jag förstår argument för att småskogsbruket (varav en del framförts) gödslar avsevärt mindre än storskogsbruket, men att det blir så lite är svårt att förstå om det inte finns institutionella skäl (småskogsbruket är inte lika angeläget om hög produktion). Fast det kan ju vara ett bra argument mot de som tycker att skogsbruket tänker för mycket på pengar och för lite på naturvård.
Det ser ut som samhället (=Skogsstyrelsen) inte undanskaffar hindren mot gödsling i småskogsbruket tillräckligt (inte ökar incitamenten tillräckligt) om Skogsstyrelsen nu skall agera för produktion.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför skogsgödslas så lite utanför storskogsbruket?

Icegrip  
#461230 Jag tror det beror dels på okunskap, men framförallt är nog de flesta rädda att lägga ut pengar på sitt skogsägande. Se bara på röjningen. Det är inte många som vill leja bort röjningen även om det vet att det genererar mer pengar att röja i slutändan.

Att vänta 8-10 år som för gödsling innan slutavverkning och få igen pengarna då har folk inte tålamod till :d

Avatar Fallback

Re: Varför skogsgödslas så lite utanför storskogsbruket?

haggloader  
#461255 Ökad risk för stormskador och snöbrott, annars skulle jag gödslat ett tallbestånd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).