Skogsekonomi

Sluts cirkeln Billerud i Säffle nu?

9 inlägg 10229 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sluts cirkeln Billerud i Säffle nu?

Fredrik Reuter  
#460873 Eftersom jag är Säfflebo och bott här i alla år utom fem så är det lätt att bli nostalgisk när man läser att Nordic Paper återigen är till salu.

Det är Dagens Industri som har en (låst) artikel om att Nordic Paper är ute till försäljning. Nordic Paper är en Norsk-Svensk koncern som främst tillverkar bakplåtspapper, massa och kraftpapper i Bäckhammar, Åmotsfors, norska Greåker, och just det - Säffle. Tyska fonden Orlando Management äger 60% i Nordic Paper och det är denna majoritetsägare som nu vill sälja Nordic Paper.

1665574737_nordic-paper-saffle-flygbild.jpg


Det går just nu riktigt bra för Nordic Paper, tidigare rapporter visade på en omsättning på 2,6 miljarder SEK och ett resultat på en halv miljard. DI spekulerar därför om att en kommande affär i augusti 2017 i mångmiljardklassen.

Vem som eventuellt köper bolaget är oklart, flera intressenter finns. Stora Enso, UPM-kymmenä, svenska riskkapitalbolaget Triton, amerikanska Oaktree samt okända budgivare i Sydafrika, Ryssland och Asien. Men även BillerudKorsnäs anges som intressent.

Sammanfattat så är den eventuella utgången om man ser till intressenterna högst oviss. Flera av dem är aggressiva riskkapitalbolag som inte har någon förankring alls vare sig i branschen eller lokalt, det brukar sällan vara bra på längre sikt. BillerudKorsnäs är dock mer intressant, varför?

Namnet Billerud är Säffle. Billeruds AB grundades i Säffle 1883 och ett sulfitbruk byggdes på den plats Nordic Paper har sin massafabrik i Säffle idag. Det gick bra för Billerud och från huvudkontoret i centrala Säffle styrdes koncernen med sina bruksenheter i Säffle, Grums (Gruvön), Skoghall (idag Stora Enso), Hellefors bruk, en tapetfabrik i Frankrike och delägare i då världens största eukalyptusbruk i Brasilien.

Peaken nåddes troligtvis runt 1978 och kräftgången nedåt började även då. Billerud gick samman med Uddeholm och bildade Billerud-Uddeholm AB. Uddeholm fick i början av 80-talet en ny storägare i riskkapitalbolaget Tresor som i sin tur ägdes av Anders Wall. I början av 80-talet köpte sig sedan Wall majoritet i Uddeholmkoncernen. 1984 var troligtvis ett turbulent år för Wall. Han togs av tronen i Volvos styrelse och valde samtidigt att sälja Billerud-Uddeholm AB till Wallenbergsägda Stora Kopparbergs Bergslags AB (Stora). Wallenbergarna ville koncentrera koncernen till Falun och Säffles verksamhet lades allt eftersom ner. Namnet Anders Wall klingar fortfarande illa i Säffle men idag skulle han nog ändå gå säker om han besökte staden. Annat var det nog på 80-talet, då skulle han nog behövt skydd.

17 år senare så återuppstår namnet Billerud. Det är Stora Enso som tillsammans med Assi Domän bildar bolaget Billerud AB som sedan 2012 gick samman/köpte Korsnäs AB och bolaget ombildades till BillerudKorsnäs AB. Samma bolag som nu uppges vara intresserade av Nordic Paper.

Skulle BillerudKorsnäs köpa Nordic Paper så känns det som att cirkeln sluts, Billerud är åter i Säffle, där det en gång började.

Trots att många år har gått så genomsyras Säffle av Billerud än idag. Stora delar av staden är byggd med tanke på Billerud och många byggnader byggdes av Billerud. Företag som Somas, BTG, CCI med flera är startade av att ett behov av produkter för massaindustrin behövdes. Skogsbruket är fortsatt starkt i kommunen och kanske är det så att om inte Billerud startades så hade inte fokuset på skogen varit lika stort, något som kanske hade gjort avtryck på mig och som i sin tur gjort att jag kanske aldrig fått tanken att starta Skogsforum?

Tyvärr kanske det är långsökt att tro att BillerudKorsnäs skulle köpa Nordic Paper och idag finns inga incitament alls att tänka i nostalgiska banor, money talks och kvartalsrapporterna ska överträffa varandra ekonomiskt, men ändå, som en nostalgisk Säfflebo så kanske ändå det finns en strimma av hopp?

Ovanstående är skrivet mer eller mindre direkt ur mitt eget huvud. Det kan finnas faktafel i texten och hittar du några är det bara att kommentera här i tråden.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Sluts cirkeln Billerud i Säffle nu?

Blivande snickare  
#460876 Häftig historia :-BD

Användarvisningsbild

Re: Sluts cirkeln Billerud i Säffle nu?

Fredrik Reuter  
#460877 Tack Robin!

   TS
Användarvisningsbild

Sluts cirkeln Billerud i Säffle nu?

Traktordave  
#460881 Intressant! Vi är och jobbar både på Stora Enso Skoghall, BillerudKorsnäs Grums och Nordic Paper Seffle . Hade ingen aning om att alla en gång i tiden styrdes från Säffle och att Billerud startade där. Nu kan jag plötsligt briljera med lite historiakunnande på jobbet, tack för det Fredrik...:)

Användarvisningsbild

Re: Sluts cirkeln Billerud i Säffle nu?

Kallkällene  
#460888 Trevlig historie information så här dan före dan.. är själv runt lite på Skoghall och Bäckhammar, företaget jag kör åt har maskiner uthyrda till dom för flis/massa hantering, samt att vi har hand om alla hårdgjorda ytor, samt gräv jobb. Trevlig midsommar.

Avatar Fallback

Re: Sluts cirkeln Billerud i Säffle nu?

Värmlänning  
#460948 Jag tror att det är nyttigt med FLERA aktörer på marknaden, därför hoppas jag verkligen inte att NP säljs till Stora eller BK. Fy fan för Stora säger jag, de tillsammans med BK är de som är ansvariga för prisdiket på massaved i mellansverige. Tåg efter tåg går från Norge för att fylla bruken.

Positivt att det säljs till BK eller Stora? Varför....

Användarvisningsbild

Re: Sluts cirkeln Billerud i Säffle nu?

Fredrik Reuter  
#461318 Värmlänning:
Ursäkta sent svar från mig.
Ur ett marknads- och då också kanske skogsägarperspektiv är det naturligtvis inte bra om det blir mer eller mindre oligopol inom massan.
Texten ovan skrev jag ur ett nostalgiskt perspektiv.
Men sedan tror jag också att det kan bli dåligt för Värmland om "fel" riskkapitalist köper Nordic Paper, risken är då att det spekuleras och tas dåliga beslut i några år innan allt läggs ner.

   TS
Användarvisningsbild

Sluts cirkeln Billerud i Säffle nu?

Traktordave  
#461323 Även sett ur investeringsvilja, teknik- och marknadskunnande vore det positivt med Stora Enso eller Billlerudkorsnäs som köpare. Av det jag sett är väl Södras bruk generellt bäst sköta, följda av Billerudkorsnäs och Stora Enso. SCA:s bruk vet jag lite om. Alla dessa fyra företag investerar intensivt i sina anläggningar. Vore bra för Nordic Papers bruk
med samma investeringsvilja för att höja standarden och modernisera.
Tycker att alla fyra är duktiga inköpare och ibland lite väl tuffa mot sina leverantörer. I Södras fall är detta positivt för de som är ägare/virkesleverantörer då dom håller uppe åtminstone massapriset och ger efterlikvid. Hur de andra behandlar virkesleverantörer/skogsägare vet andra bättre. Men för Nordic Paper med anställda tror jag det vore bra med en köpare från papper/massaindustrin.

Användarvisningsbild

Re: Sluts cirkeln Billerud i Säffle nu?

Fredrik Reuter  
#464840 Det blev ... Kinesiskt!

http://nwt.se/arbeteekonomi/2017/07/21/ ... r-kops-upp

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).