Skogsekonomi

Bara äga en bil till företaget? Förmånsskatt?

13 inlägg 11549 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bara äga en bil till företaget? Förmånsskatt?

kungsis  
#460407 Min mor äger en skogsfastighet och hon behöver ju något att göra transporter i, dvs kunna hämta hem inköpta grejer och lämna saker för reparation. Till saken hör att hon INTE har körkort och därför blir det min eller någon annans uppgift att köra, vid behov. I nuläget fixar jag väl det mesta, men jag har ingen lämplig bil egentligen och att vara beroende av andra är inte riktigt min mors grej. Det hon funderar på är vad skattemyndigheten tycker, då det ju blir hennes enda bil. Tror ni dom kommer att hävda att hon använder den privat iaf och därför åker på förmånsskatt?

Mvh
Kungsis



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Bara äga en bil till företaget? Förmånsskatt?

jannee  
#460415 Oberoende om modern har kk eller inte så kommer hon att förmånsbeskattas om hon sätter bilen på företaget.
Hon kan däremot betala dig 16 kr/mil och dra av hela beloppet medans du inte behöver skatta för pengarna.
Det är vad skattemyndigheten en gång informerat mig om.

Användarvisningsbild

Re: Bara äga en bil till företaget? Förmånsskatt?

barkspaden  
#460417 Det går hur bra som helst.

Bilen får då köras högst 100mil påer år eller vid 10 olika tillfällen för privata ändamål. Denna privata körning skall förmånbeskattas.

I övrigt är det alltså helt okej att han en bil på företaget och inte förmånbeskattas

Vill ni lyfta hela momsen på bilen så måste lastutrymmet vara skilld från kupén, och givetvis vara en bil som ej är smittad av moms.

Avatar Fallback

Re: Bara äga en bil till företaget? Förmånsskatt?

teinarsson  
#460423 Som barkspaden skriver ska det gå bra. Ett första krav Skatteverket kommer att ställa är en nogrannt förd körjournal så att man kan visa på att bilen endast används i verksamheten (med det lilla undantaget om 10x10 mil). Sedan skulle det kunna hända att de vill ha en motivering till varför bilen behövs i verksamheten. Vet inte om körkortslösheten i sig kan tänkas trigga dem till att ställa fler frågor.

Användarvisningsbild

Re: Bara äga en bil till företaget? Förmånsskatt?

Camaro1969  
#460425 finns inget som helst krav på körjournal, men det kan underlätta vid eventuell bevisning

Användarvisningsbild

Re: Bara äga en bil till företaget? Förmånsskatt?

Camaro1969  
#460427 och sen är det 18.50 skattefritt per mil (inte 16)

men jag funderar lite på hur mycket man kan använda detta i enskild firma.

åka till stan 10mil och köpa 1 bult till traktorn (givetvis passar man på att handla allt privat med)

sen finns ju även avedrag för tillsynsresor, någon här borde ha koll på dem tycker jag

Användarvisningsbild

Re: Bara äga en bil till företaget? Förmånsskatt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460428 Jag tror att gränsen numera är 18,50 kr/mil skattefritt.

Men om din mor vill vara oberoende, så borde hon väl se till att skaffa körkort på äldre dar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bara äga en bil till företaget? Förmånsskatt?

Vardon  
#460436
Camaro1969 skrev:men jag funderar lite på hur mycket man kan använda detta i enskild firma.

åka till stan 10mil och köpa 1 bult till traktorn (givetvis passar man på att handla allt privat med)

sen finns ju även avedrag för tillsynsresor, någon här borde ha koll på dem tycker jag


Klart du kan göra det. Det är bara att välja vilken risknivå man vill ha för en eventuell koll. Det är ju ingenting som hindrar skatteverket från att stå på IKEAs parkering och kontrollera inköp mot firmabilar som varit där en söndag.

Risken du löper är att skatteverket anser bilen används privat och taxerar upp dig och sen har du ett bråk med dem att bita i.

Sen är det väl ingen stor risk att man blir påkommen men men. Har en vän i danmark som danska skatteverket vill ha ca 200 000 dkr för en bil som de anser han använt privat.

tillsynsresor:
Tillsynsavdrag/avdrag för resor

Användarvisningsbild

Re: Bara äga en bil till företaget? Förmånsskatt?

Camaro1969  
#460438 så 4 tillsynsresor... per år.

däremot har man nära till skogen så har man ju TJÄNSTERESOR

dvs avdrag i deklarationen med 18,50 per mil från första kronan.

Användarvisningsbild

Re: Bara äga en bil till företaget? Förmånsskatt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460444
Vardon skrev:
Camaro1969 skrev:men jag funderar lite på hur mycket man kan använda detta i enskild firma.

åka till stan 10mil och köpa 1 bult till traktorn (givetvis passar man på att handla allt privat med)

sen finns ju även avedrag för tillsynsresor, någon här borde ha koll på dem tycker jag


Klart du kan göra det. Det är bara att välja vilken risknivå man vill ha för en eventuell koll. Det är ju ingenting som hindrar skatteverket från att stå på IKEAs parkering och kontrollera inköp mot firmabilar som varit där en söndag.

Risken du löper är att skatteverket anser bilen används privat och taxerar upp dig och sen har du ett bråk med dem att bita i.

Sen är det väl ingen stor risk att man blir påkommen men men. Har en vän i danmark som danska skatteverket vill ha ca 200 000 dkr för en bil som de anser han använt privat.

tillsynsresor:
Tillsynsavdrag/avdrag för resor

Fast vad hindrar en enskild företagare att köpa sina kontorsmöbler på Ikea en söndag?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bara äga en bil till företaget? Förmånsskatt?

Vardon  
#460447
Niking skrev:Fast vad hindrar en enskild företagare att köpa sina kontorsmöbler på Ikea en söndag?
/Niklas


Ingenting, det var därför jag skrev "kontrollera mot inköp". Kan till och med vara ett handelsbolag, kommanditbolag eller aktiebolag som gör inköp en söndag. Fundera däremot hur många av firmabilarna som står där en söndag som faktiskt gör inköp till firman..... Och åker man och tittar väldigt många gånger kommer de snart upptaxera ändå...

Ville bara påvisa att saker går att kontrollera och sånt kan ge misstankar och sen står man där med frågor eller kanske till och med en upptaxering. Viktigt att komma ihåg att få fusk är vattentäta. Och mot skattemyndigheten är det ofta du som har bevisbördan.

Därför är körjournal vettigt och faktiskt fundera igenom riskerna om man tänker fuska.

Avatar Fallback

Re: Bara äga en bil till företaget? Förmånsskatt?

Umea  
#460452 Länk till Skatteverket :

https://www.skatteverket.se/funktioner/ ... B6rjournal

Glad Sommar !

Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Bara äga en bil till företaget? Förmånsskatt?

kungsis  
#460736 Tack för svaren :smile: . Det vekar bra, då det i verkligheten knappt blir mera än 10 resor och max 100mil TOTALT per år.

Mvh
Kungsis

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).