Skogsekonomi

Lantbruksfastighet...vad innebär det?

4 inlägg 15281 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lantbruksfastighet...vad innebär det?

Avslutat-01  
#459992 Jag har genom arv blivit ägare till en jordbruksfastighet, tanken är ju att det ska bli lite djur på gården igen....

Men innan djuren kommer så måste jag dels renovera ladugården och röja av allt då det är 15-20 år sen det fanns betesdjur

Kan jag köpa material till ladugården, bensin till röjsågen, röjklingor m.m. och få göra avdrag för detta i deklaration eller måste jag momsregistrera mig först?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Lantbruksfastighet...vad innebär det?

Göt  
#459998 Har du en jordbruksfastighet så är kostnader för driften avdragsgilla, och du behöver inte momsregistrera dig först men det kan vara bra för då får du dra av momsen. Observera att sådant som hör till bostaden inte är avdragsgillt.

Avatar Fallback

Re: Lantbruksfastighet...vad innebär det?

hallingland  
#460006 Momsregistrera dig! Det är inte något krångel och är du i startfasen så blir det lätt många inköp och snabbt några tusen i moms. Sedan kan väl någon skattekunnig säga om den 5 åriga skatteväxlingen av 100 ksek /år mellan "annat" förvärvsarbete och inköp till lantbruksfastigheten även gäller vid arv?

Avatar Fallback

Re: Lantbruksfastighet...vad innebär det?

alias  
#460009
hallingland skrev:Momsregistrera dig! Det är inte något krångel och är du i startfasen så blir det lätt många inköp och snabbt några tusen i moms.
Sedan kan väl någon skattekunnig säga om den 5 åriga skatteväxlingen av 100 ksek /år mellan "annat" förvärvsarbete och inköp till lantbruksfastigheten även gäller vid arv?


Om den avlidne skulle ha varit berättigad att nyttja det så bör även arvingen vara det (den som ärver eller får något i gåva träder normalt i den avlidnes eller gåvogivarens ställe skattemässigt). Om den avlidne har drivit denna eller liknande verksamhet längre än fem år så är det sannolikt helkört. I annat fall torde det vara avhängigt om arvingen klarar kraven för aktiv näringsverksamhet.

Om man återkopplar till trådstartarens ursprungliga frågeställning så ser jag ingen anledning att avvakta med momsregistreringen.

Äger du en lantbruksfastighet/näringsfastighet förväntas du deklarera inkomst av näringsverksamhet på NE-blanketten i samband med din vanliga deklaration. Man blir dock inte per automatik registrerad för momsredovisning hos SKV bara för att man blir ägare till en näringsfastighet.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).