Skogsekonomi

Bokförings- och konterings-frågor

3 inlägg 7613 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bokförings- och konterings-frågor

traktorz  
#453973 Sliter med bokföringen - tacksam för hjälp. Just nu en fråga om avskrivning.

Jag och min bror äger 50% vardera i en skogsfastighet, har intäkter enligt individuella utbetalningsplaner, deklarerar på varsin NE/NEA-blankett och redovisar utgående moms individuellt.

Hur bokför jag en maskininvestering gjord i början av januari 2017 på 30000 kr + moms (7500) = 37500 kr inkl moms.

Fråga 1: Eftersom vi äger 50% var, kan vi göra en direktavskrivning, ty i så fall hamnar vi var för sig under halva basbeloppet?

Fråga 2: Om avskrivning måste tillämpas. Hur gör jag? Får jag göra en 20% avskrivning samma år som anskaffningsåret?
Hur funkar avskrivningskontona?

Konteringsidé:
Kod: Markera allt37500 kr på D1390 Gemensamt bankkonto
 7500 kr på K2641 Ingående Moms
30000 kr på K1220 Inventarier och verktyg

?        på K1229 Ack avskrivning inventarier och verktyg
?        på D7830 Avskrivningar på maskiner & inventarier




   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Bokförings- och konterings-frågor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454065 Om hela beloppet hamnar i en bokföring, så blir det nog svårt med direktavskrivning.

Användarvisningsbild

Re: Bokförings- och konterings-frågor

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454075 Då investeringen gjordes i år är det väl först nästa års deklaration som berörs.
Men iom att investeringen gjordes i början av januari kommer 2017 vara första året på avskrivningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).