Skogsekonomi

Moms vis avverkning

18 inlägg 12303 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Moms vis avverkning

Kristian84  
#452493 En markägare ringer och säger att den vill ha det gallrat på sin skog (inget skogsbolag är inblandat från början) och jag far dit hugger på tim tid. När de är klart kan markägaren sälja till vilket skogsbolag den vill och jag fakturerar markägaren mina timmar.
Får då markägaren göra moms avdrag då på fakturan från mig, alltså på mina timmar?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Moms vis avverkning

issa  
#452494 Ja det får du. Du har väl F-skatt? Momsen du får ska återbetalas efter momsdeklation men du har väl utgifter som är moms på och då får du kvitta in mot utgående moms.

Avatar Fallback

Re: Moms vis avverkning

Kristian84  
#452495
issa skrev:Ja det får du. Du har väl F-skatt? Momsen du får ska återbetalas efter momsdeklation men du har väl utgifter som är moms på och då får du kvitta in mot utgående moms.

Nej jag har ingen F-skatt, funderar på att starta eget, så jag skaffar väl så småning om.
Så om jag har omkostnader+min lön hamnar på 360:- så ska jag slänga på moms, om ja räknat rätt 450:- som i sin tur ska faktureras till markägaren.
Och när markägaren betalt och fått betalt av skogsbolaget samt deklarerat så har markägaren betalt mig 360:-/h
Är de rätt så?

   TS
Avatar Fallback

Re: Moms vis avverkning

Beavern  
#452497 Om jag uppfattar saken rätt så har du ingen fskatt?
Då är markägaren även skyldig att betala din arbetsgivaravgift också? Eller är jag ute och cyklar då?

Användarvisningsbild

Re: Moms vis avverkning

magnusbygg  
#452498 Nja, så enkelt är det nog inte riktigt. De sociala o arbetsgivaravgifterna ska betalas in av kunden med, om jag inte är ute o cyklar så ses han som arbetsgivare och du ska bara fakrurera för din lön.

Avatar Fallback

Re: Moms vis avverkning

Kristian84  
#452503
magnusbygg skrev:Nja, så enkelt är det nog inte riktigt. De sociala o arbetsgivaravgifterna ska betalas in av kunden med, om jag inte är ute o cyklar så ses han som arbetsgivare och du ska bara fakrurera för din lön.


Nu har jag inte f-skatt. Men när jag startar företaget och börjar avverka kommer ja givetvis ha f-skatt.
Tar frågan igen[emoji4]
Så om jag har omkostnader+min lön hamnar på 360:- så ska jag slänga på moms, om ja räknat rätt 450:- som i sin tur ska faktureras till markägaren.
Och när markägaren betalt och fått betalt av skogsbolaget samt deklarerat så har markägaren betalt mig 360:-/h
Är de rätt så?
I exemplet har ja f-skatt och företag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moms vis avverkning

magnusbygg  
#452505 Ja det var nåt helt annat!

Användarvisningsbild

Re: Moms vis avverkning

Göt  
#452510 så är det sen ska du betala in momsen till staten+ sociala avgifter + skatt. Sedan får du göra avdrag för dom kostnader du har och även dra momsen på kostnaderna

Avatar Fallback

Re: Moms vis avverkning

Kristian84  
#452516
magnusbygg skrev:Ja det var nåt helt annat!

De stämmer alltså de som jag gav som exempel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Moms vis avverkning

Kristian84  
#452518
Göt skrev:så är det sen ska du betala in momsen till staten+ sociala avgifter + skatt. Sedan får du göra avdrag för dom kostnader du har och även dra momsen på kostnaderna

Vad är de för kostnader som man får göra avdrag+ dra moms för?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moms vis avverkning

Vedproducent  
#452520
Kristian84 skrev:
Göt skrev:så är det sen ska du betala in momsen till staten+ sociala avgifter + skatt. Sedan får du göra avdrag för dom kostnader du har och även dra momsen på kostnaderna

Vad är de för kostnader som man får göra avdrag+ dra moms för?

Alla kostnader som rör arbetet.

Avatar Fallback

Re: Moms vis avverkning

Kristian84  
#452521
Vedproducent skrev:
Kristian84 skrev:
Göt skrev:så är det sen ska du betala in momsen till staten+ sociala avgifter + skatt. Sedan får du göra avdrag för dom kostnader du har och även dra momsen på kostnaderna

Vad är de för kostnader som man får göra avdrag+ dra moms för?

Alla kostnader som rör arbetet.

Så om jag köper arbetskläder för 1000:-
Så drar jag momsen på de 750:-
Får jag göra ett avdrag på dom 750:- sen då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moms vis avverkning

Vedproducent  
#452522 Ja men momsen är 25 % så då blir momsavdraget 200 kr och kostnaden för arbetskläder 800 kr.

Avatar Fallback

Re: Moms vis avverkning

Kristian84  
#452525
Vedproducent skrev:Ja men momsen är 25 % så då blir momsavdraget 200 kr och kostnaden för arbetskläder 800 kr.

Jag och matte[emoji1]
Men de tillkommer inget avdrag på dom 800:-
Så de är bara momsen som man drar av?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moms vis avverkning

Vedproducent  
#452526
Kristian84 skrev:
Vedproducent skrev:Ja men momsen är 25 % så då blir momsavdraget 200 kr och kostnaden för arbetskläder 800 kr.

Jag och matte[emoji1]
Men de tillkommer inget avdrag på dom 800:-
Så de är bara momsen som man drar av?

Du drar av alla kostnader som rör arbetet även arbetskläder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).