Skogsekonomi

När grannen fäller träd på din mark.

24 inlägg 20541 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: När grannen fäller träd på din mark.

JPW  
#450331 Tack så mycket! Intressant att få hela bilden. Men vad är motivet till att lagen ser ut som den gör? Vill man att folk ska besinna sig istället för att stämma varandra hej vilt för småsaker? Man kan ju tycka att det alltid ska vara den som gjort fel som ska stå för alla kostnader. Men jag gissar att det då går att använda stämningar som ekonomisk utpressning och tvinga folk till allt möjligt, bara för små försummelser..?

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: När grannen fäller träd på din mark.

jannee  
#450333 Finns ett uttryck:
Den som gapar över mycket mister ofta hela stycket.
Så gick det också i detta trädfall.
Bostadsrättsförening fick rätt i sak men eftersom de ej alls fick sitt obegripligt höga skadestånd - endast ca 10 % av begärt belopp fick de stå där med skammen och rättegångskostnaderna.
Som tidigare sagt varit bättre om de varit mindre giriga eller mer humana och begärt att nya stora träd skulle återplanterats + ett ideellt skadestånd.
Denna lösning hade troligtvis domstolen accepterat.
Fanns egentligen inget ekonomiskt värde i dessa träd, endast ett symbolvärde eller som vind/ljud och väderskydd.
tror att en normal avverkning av de nu fällda träden skulle kostat mer än eventuellt virkesvärde, p.g.a. av detta borde också ersättningen vara låg.
Ex, har jag en halvvuxen gran eller tall på min tomt och grannen i okynne sågar ned den borde jag bara vara tacksam - men det blir jag självfallet inte, tvärtom 😈 .
Betalar då grannen mig vad det kostar att reda upp vad han ställt till med och dessutom betalar kostnaden för en nyplantering av ett mindre fruktträd borde jag då bara vara tacksam och ta emot.
Jag eller nästa ägare slipper ju problemet med att fälla en frodvuxen gran/tall och de kostnader som detta en gång i framtiden kan komma att belasta fastighetsägaren :grin: .

Användarvisningsbild

Re: När grannen fäller träd på din mark.

anersimyra  
#450357 Nja, den skyldige borde givetvis dömas att betala återplantering och skötsel av de praktiskt största möjliga träd som står att uppbringa. Jag tror nog kostnaden för detta borde bli bra nära " fantasiersättningen " de begärde. Om någon förstör din fullstora jänkarpickis tror jag nog inte att du nöjer dig med en nissan micra i ersättning.. :wink:

Avatar Fallback

Re: När grannen fäller träd på din mark.

jannee  
#450358 I sak håller jag helt med dig aners, men om du förstör min väldigt ålderstigna jänkare nöjer jag nog mig om du ger mig en ny mindre pickis :grin:
Några hundratusen som plåster på såren behövs dock inte. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: När grannen fäller träd på din mark.

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450360 Vill passa på att skjuta in en ytterligare sak: domstolen är i den här typen av mål, tvistemål, helt bunden av vad parterna yrkar. Det är alltså parterna som styr processen till stor del, om käranden yrkar ersättning i form av skadestånd kan inte domstolen självmant bestämma att svaranden ska plantera nya vuxna träd istället utan det måste käranden i så fall komma på själv.

En annan sak är att domstolen i vissa fall under så kallade förlikningssamtal kan föreslå alternativa lösningar på problemet, men då handlar det oftast om att se om någon av parterna (oftast båda) är beredd att sänka sina krav eller kan tänka sig någon annan form av ersättning.

Men har det väl gått så långt som till huvudförhandling är det parterna som bestämmer vad de vill yrka på och då har domstolen bara att bedöma om käranden har styrkt sin talan och kunnat visa att det begärda beloppet är skäligt.

Så tänk på det om ni någon gång funderar på att stämma någon och vill ha ersättning för nedhuggna träd - ni måste själva yrka ersättning för en återplantering och då även kunna visa vad en sådan kosta rent faktiskt.

Vad gäller din fråga JPW så tror jag, eftersom jag inte läst på förarbetena till just den bestämmelsen, att det handlar om någon form av skälighetsbedömning. Huvudregeln är normalt att den som förlorar målet får stå för alla kostnader, men om man tycker att båda parterna haft ungefär lika stor framgång i målet eller det i vart fall inte går att säga att en av parterna är klart vinnande anser man nog att det vore orimligt att i det läget säga att en av dem ska stå för alla kostnader. Det är ju trots allt bara parterna själva som kan styra över hur stora deras egna rättegångskostnader blir och då får de stå sitt kast, så att säga.

Användarvisningsbild

Re: När grannen fäller träd på din mark.

Älgfoderodlare  
#452454 Nu har det ju nämnts att det verkar vara väldigt olika hur man ser på värderingen av träd. I dessa båda fallen rörde det ju sig om träd på tomter. Man anlitar i båda fallen en Arborist som anger ett värde på träden som om de skulle återanskaffas nya fullvuxna träd. Kan hända gav han lite för stora förhoppningar om att de skulle bli rikligt ersatta, de båda drabbade parterna. Så att det gav en mersmak i efterspelet om att få bra med slantar för grannars intrång. Den ersättning som kommunen krävde av de 3 f.d. Gekås herrarna som fällde 307 träd utanför Falkenberg, på sin egen mark men inom planlagt område. Där det beslutats om att träden skulle stå kvar. Och OM man önskade något annat, skulle ansökan om marklov inlämnas till kommunen. Där krävde kommunen ers. med 11.000:-/ fällt träd. Omräknat för de båda fallen i programmet, handlar det i slutändan om ungefär samma summor. Men hur ser det ut med skadeståndsersättning o betalt/träd i skogsmark ? Det är ju ändå inte helt ovanligt med denna typ av skada o den är ökande vad jag hört. Vart själv drabbad för många år sedan. Och han som gjorde det, anlitade en virkesmätare och det gjordes en uträkning om virkesbortfallet med antalet träd som om de vore vuxna. Och jag fick betalt efter detta. Inga konstigheter o som jag såg det, ett ganska så säkert räknesätt.
Ser vi olika på ett sånt ingrepp om man drabbas om markägare. Om det är nära vår bebyggelse eller om det är en bit bort i skogen ? Om man är liten eller större markägare ? Julgransstölder är av ett litet träd. Men för markägaren skulle det ha förväntats bli stort en dag. Eftersom jag inte röjer bort några granar, ser jag alla som försvinner. Hur många drabbas av detta / år utan ersättning ? SS går ut o säger att det finns 30 julgranar/svensk i den svenska skogen. Felaktigt kan det ju tolkas som att allemansrätten ger en svensk rätt till att ta sin julgran i skogen, och det drabbar ingen. Men de betingar ju ett helt annat framtida värde för den ägare som drabbas. Vi har ju blivit bestulna på fler julgranar än de träd som felaktigt höggs av en rågranne. Och det är ju bara att bita i det sura äpplet. Så vad gör träd i planlagt område så mycket mer värda kan man undra ? Och vad säger en julgranstjuv, om han får ett träd fällt på sin tomt ?

Avatar Fallback

Re: När grannen fäller träd på din mark.

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452500 Jag uppfatta det som att ersättning var kopplad till fastighetens värde. För skogsmark och när det gäller ett fåtal träd borde det vara svårt att hävda att fadtighetsvärdet minskar. Då är det nog mer rimligt att använda sig av virkesbortfall från fullvuxna träd inkluderat skador på närstående träd så som storm, rötrisk och försämring av virkeskvalitet.

   TS
Avatar Fallback

Re: När grannen fäller träd på din mark.

jannee  
#528813 Sanktionsavgiften för olovligt fällda träd är visst 11000 kr/träd
https://www.expressen.se/gt/forra-gekas ... -miljoner/

Användarvisningsbild

Re: När grannen fäller träd på din mark.

JensSkoog  
#528837
jannee skrev:Sanktionsavgiften för olovligt fällda träd är visst 11000 kr/träd
https://www.expressen.se/gt/forra-gekas ... -miljoner/

Det var inte någon stor summa :-o

- men det blir ju lite när det blir så många träd :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).