Skogsekonomi

Bokföra underlag från vägförening

5 inlägg 27454 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bokföra underlag från vägförening

DrW  
#449934 Hej!
Bokslutstider och nu kvarstår inte mycket innan bokslut och deklaration ska kunna vara klar! Har dock fått ett underlag från en vägsamfällighet som jag är delägare i med angivet hur stor andel av föreningens moms som jag kan dra av, men även hur stor del av föreningens underskott som är min andel samt hur stor del av föreningens egna kapital som är mitt. Brukar ni bokföra detta.
Momsen är jag på det klara med att jag får dra av i min verksamhet, vilket motkonto ska man ta?
Förstår inte riktigt hur jag ska få till att bokföra övriga uppgifter. Kanske inte det viktigaste? Ska resultatet bokföras mot det icke avdragsgilla kontot för medlemsavgifter där jag matat in vägföreningsmedlemsavgiften kanske?
Hmm... nya saker dyker upp hela tiden. :grin:



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Bokföra underlag från vägförening

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449946 Det verkar som vägsamfälligheten inte skattar själv.

I så fall är din avgift ej avdragsgill kostnad, utan flyttas bara till en ny tillgång. Tex andel i vägsamfällighet. Så nu redovisar du din del av kostnad och moms mot tillgången i vägsamfälligheten.

Användarvisningsbild

Re: Bokföra underlag från vägförening

DrW  
#449960
Mangan skrev:Det verkar som vägsamfälligheten inte skattar själv.

I så fall är din avgift ej avdragsgill kostnad, utan flyttas bara till en ny tillgång. Tex andel i vägsamfällighet. Så nu redovisar du din del av kostnad och moms mot tillgången i vägsamfälligheten.


Korrekt. Den är delägarbeskattad men mitt bekymmer är att jag inte riktigt förstår hur jag ska kontera.
Jag har tidigare betalt avgiften (kapitaltillskottet) bara en gång (ny fastighet) och konterat 6982 föreningsavgifter ej avdragsgilla mot 2018 övriga egna insättningar.
Om jag konterar moms och underskott i föreningen (som ju måste bli en kostnad hos mig) mot det jag satt in blir det inte så värst balanserat bara ingåenDe moms är enl uppgiften dubbelt mot vad jag satt in. Ska man balansera med egen insättning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bokföra underlag från vägförening

Elias Granqvist  
#452248 Underskottet från vägföreningen skall läggas in i resultatet för din egen verksamhet. Det skall inte konteras mot medlemsavgift utan du tar upp det som en övrig kostnad om du inte har ett bättre konto i din kontoplan.

Avatar Fallback

Re: Bokföra underlag från vägförening

zebylon  
#452411 Du har väl fått en så kallad momsrapport från vägföreningen. Momsen kan du kontera mot 5181 (underhåll av vägar) .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).