Skogsekonomi

Varför stiger priset på skogsmark?

35 inlägg 21883 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varför stiger priset på skogsmark?

BjörnS  
#449675
jannee skrev:Räntan kommer för eller senare att stiga och efterfrågan på alla fastigheter kommer att avta - för en tid, därefter kommer allt att återgå till det normala = prisökning.


Räntan kommer inte att stiga nämnvärt förrän vi har haft en riktig inflation som eliminera statens skulder. USA, EU mm har så höga skulder att de inte klara mycket högre räntor.
Trots att länderna får låna pengar gratis och ekonomin samtidig går bra finns det inte många som amortera. Hellre tvärtom de låna desto mera. Sverige har inte lika höga statsskulder men om vi höjer räntan trots att grannländerna inte gör det då stiga kronan och det bromsa ekonomin.

Det ända som hjälpa är att länderna blir av med sina skulder! Och vem är det som lånar pengar till staten, det är deras invånare.
Det är alltså ingen bra idé att ha pengarna liggandes på banken i sådana tider. Bättre att köper dyr skog som är värt någonting också efter en inflation.

Jag tror att det spela in i skogens prisutveckling.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

kungsis  
#456941 Jaha, inte blir det billigare direkt http://www.areal.se/fastighet.aspx?i=sk ... a-baseberg 58hektar = 8miljoner. Jag känner väl till fastigheten och diskuterat den med några personer och vi hade väl tippat på ett pris runt 5miljoner.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

Hema  
#456972
På uppdrag av Barncancerfonden

Kan kanske ha påverkat lite.

Avatar Fallback

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457003
Kan förvärvas av juridisk person.


Det där driver garanterat upp priset.

Användarvisningsbild

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

Andreas99  
#457058 Priset är som i Småland om man ser till skogskubikmetern. Sen är det inte så lätt för företag att få köpa skog, det kan driva upp det. Å så klart att det är lättare att ge lite till när det går till barncancerfonden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).