Skogsekonomi

Varför stiger priset på skogsmark?

35 inlägg 21881 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

mooos73  
#448280
surjämten skrev:Det finns en hel del rika människor i detta land !

Därför finner jag det inte konstigt att flera av dessa vill Investera i / äga skog.
Har varit några resor i fjällen på skidåkning ( längd ) och häpnade över en annan grupp människor som investerat i enorma fjällstugor o bilar i prisklassen över en halv mille!

Min fjäll lägenhet har stigit med 51% på 2 år så fjällen är inget dumt ställe att investera. Bilar är dock bortkastade pengar men vad gör det om man har råd?

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

hlb  
#448283 Lägenhetens värde vet man bara när man sålt den. Dessutom känner jag ett per bilhandlare som blivit duktigt förmögna på bilar.

Användarvisningsbild

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448289
mooos73 skrev: Bilar är dock bortkastade pengar men vad gör det om man har råd?

Ja, och det gäller ju även skogsmaskiner för oss hobbybrukare :) skogsbruk är en uppoffrande hobby som ger mycket tillbaka till brukaren; glädje, svett, ekonomisk avkastning och värdestegring på fastigheter om man gör det på rätt sätt.

Avatar Fallback

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

kungsis  
#448349 Tack för svaren :smile: . Jo att det finns folk som har pengar som dom vill investera vet jag väl. Men jag har svårt att tro att det skulle vara så bra. De vill väl ha avkastning och som ni själva konstaterar så är det ju länge sedan man kunde köpa en skogsfastighet så pass "billigt" att det gick att räkna hem köpet. Att det kan vara en intressant investering för folk med för mycket pengar förstår jag inte. Man VET ju inte att det kommer att stiga i en takt som det tidigare gjort och sånt folk som är villiga att chansa tycker jag hellre skulle vilja hålla på aktier eller liknande.
Och vad gäller att mark alltid varit en bra investering så hade jag för 20år sedan instämt, men nu händer det så pass mycket och allt blir mer och mer reglerat eller praxis och då tillsammans med allt mera ökande intresse från samhället, likt det jag länkade till, så vete tusan om jag numera är positiv utan snarare lutar över åt andra hållet. Eller ta bara som exempel att man köper en skogsmark och det visar sig finnas bombmurkla där. Du kanske får en ersättning på ca. 125-135%. Man har ju troligtvis betalat mera och får bara en massa besvär. För inte kan jag tänka mig att de tar hänsyn till om man betalat ett överpris eller?

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

rokon  
#448369 Du har en poäng i att vi ser nya risker med skogsägande, men då de kan sorteras in under rubriken politiskt uppkomna risker så har de alltid funnits men i varierande grad. Politiskt påverkan som ger risk finns även när det gäller investeringar i aktier. När det gäller kloka investeringar så gäller det att sprida risk och inte lägga allt i samma korg. Aktier är en naturlig del där då de kan ge avkastning och värdestegring men med hög risk. Råvaror kan ge värdestegring men ger aldrig avkastning, men när det gäller risk för valutors sammanbrott och andra former av systemkolaps så ingår även fysiskt guld och silver som en naturlig del i en korg av olika värdeslag, men ger ingen avkastning. Odlad jord och skog ger avkastning och chans till värdestegring ingår även i en korg där man vill sprida risk. Risker finns med allt, men man får ej låta sig lamslås av risker besvär och arbete om det skall bli något oavsett vad och hur man gör. Mvh från snötyngda marker.

Avatar Fallback

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

mooos73  
#448383
hlb skrev:Lägenhetens värde vet man bara när man sålt den. Dessutom känner jag ett per bilhandlare som blivit duktigt förmögna på bilar.

En identisk lägenhet såldes förra veckan, dock var den mera sliten än min och i en ej fungerande förening så jag är ganska trygg i värderingen.

Användarvisningsbild

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448385 Politiska risker nämndes, jo det är ju en känd problematik i mindre utvecklade länder men här
hoppas man ju åtm att rättssäkerheten är god, fastän att nyckelbiotoper osv har visat annorlunda.
Revolutionens största fiender är ju som vanligt självägande bönder, så det är de som först
åker på omskolning i diverse läger som ju historien visat tydligt.
Vi får hoppas på en sund marknad, rättssäkerhet, stark äganderätt och demokrati.

Användarvisningsbild

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

Andreas99  
#448392 En fråga är ju hur banken ser på den som kommer in på bankkontoret med 4 miljoner på kontot och vill låna 6 för att köpa aktier jämfört med om samma person vill köpa en skogsfastighet för pengarna.
Tror att det är betydligt mycket lättare att få låna till en skogsfastighet, ett säkrare kort för banken. Om det är så kan ju investeraren räkna på avkastning och värdeökning på 10miljoner istället för 4 om inte banken vill låna ut till aktier.

Avatar Fallback

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

jannee  
#448409 Belåna aktier till 70 % av det nominella värdet är enkelt, låna pengar till 70 & av taxvärdet på en fastighet är lika enkelt.
Däremot kan det nog var lite kinkigare att belåna en fastighet till det fulla inköpspriset, ALLT går dock att lösa om du får någon betrodd till att skriva på (gå in med extern säkerhet).
För övrigt nytillverkas ingen mark, vilket gör att efterfrågan på mark alltid kommer att finnas och förmodligen stiga i pris men i alla fall var värdesäkert.
Däremot kan du bygga ett hus ute på vischan, är det ett bra och attraktivt läge stiger det i både pris och värde men oftast får man inte mer än en bråkdel av produktionskostnaden vid en försäljning. Resultatet av efterfrågan kontra tillgång.
Räntan kommer för eller senare att stiga och efterfrågan på alla fastigheter kommer att avta - för en tid, därefter kommer allt att återgå till det normala = prisökning.
Som det är idag är det ofarligt att köpa en fastighet, räntekostnaden får man igen eftersom priset hela tiden stiger och staten vågar (kan inte) ta för drastiska beslut.
Skog eller mark är för övrigt väldigt lågt värderad i Sverige - i alla fall om du jämför med andra välutvecklade ekonomier.

Avatar Fallback

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

surjämten  
#448453 Visst är utfallet av investering viktigt.
Men när jag jämför skogsägandet med tid som aktierna skulle ta i anspråk blir valet lätt.

Avatar Fallback

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

jannee  
#448465 Egentligen har INTE skogsgårdarna stigit i pris, däremot behåller de värdet ganska hyfsat, inte direkt bra men ändå.
När jag köpte en fastighet för ca 45 år sedan var min timlön som chaffis 11kr/tim. idag är den ca 150 kr/tim.
Min skogsfastighet har INTE gått upp 13 ggr i pris - egentligen hänger m.a.o. inte prisbilden för fastigheter med i kronans värdeminskning.

Användarvisningsbild

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

Andreas99  
#448566 Det måste ha varit en väldigt bra löneutveckling på 70-80 talet.
96 började jag köra i skogen och hade kring 75kr i timmen, idag är jag i en annan bransch med 170kr i timmen. Tror inte det är så mycket högre än om jag hade varit kvar i skogen. Skogsfastigheten jag köpte 97 för 480 000kr skulle kunna säljas för strax över 3.5miljoner idag.
Så senaste 20 åren har skogen dragit ifrån min lön iallafall.

Avatar Fallback

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

jannee  
#448572 Löneutveckling var osedvanligt hög just under 70 och 80 talet, ungefär lika som det varit med prisbilden på gårdar under de senast 20 åren.
Du Andreas99 köpte verkligen vid rätt tillfälle - bara att gratulera :-bd
De senaste åren har däremot löneutveckling för svenskt lönearbetare varit låg, i alla fall jämfört med övriga länder i Europa. T.o.m. så låg att flera företag börjat ta hem utlokaliserade arbeten = bra för svensk exportindustri..

Användarvisningsbild

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

Andreas99  
#448577 Fast rätt tillfälle kan man väl säga om nästan allt som är köpt från början av 80talet iallafall fram tills för fem år sedan. Förutom precis innan krachen 90 då kanske. Antagligen kommer man att säga att det köptes vid rätt tillfälle om de senaste åren om tio år oxå.
Grannfastigheten såldes för 6-7 år sedan för 6,7 och såldes igen nu i vinter för 8,5 miljoner.
70 var det Suez krisen och höga priser på skogen då?

Användarvisningsbild

Re: Varför stiger priset på skogsmark?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449664 Läste igenom hela tråden igen, detta är ju ett intressant ämne! Ser många bra förklaringar till prisökning och anledning till att köpa skog, t.ex.;

rokon skriver; "skog ger avkastning och chans till värdestegring"
jannee skriver; "långsiktig värdeplacering"
surjämten skriver; "rika människor som vill ha något"
JörgenO skriver; "låg ränta gör det billigt att låna pengar"
Huggar herrman skriver; "förväntad värdeökning och pyramidspel"

Låg ränta kan vi inte räkna med för all framtid, den kommer att gå upp vilket kommer påverka priserna, bubblor brukar spricka då. Om vi bortser från storstads- och tätortsnära områden, där andra parametrar än det skogliga påverkar prisbilden, så skulle jag säga att grundläggande för pris per m3sk på en normalskött skogsfastighet är; bonitet, drivningsförhållande och närhet till konkurrenskraftig industri som efterfrågar timmer och massaved. De två första parametrarna förändras inte över tid vilket borgar för stabil värdebild, den sista parametern kan förändras vilket påverkar priset.

Skogsindustrins förmåga att hantera globaliseringen, digitaliseringen och internet påverkar deras konkurrenskraft och därmed priset på skogsfastigheter. Vi har i närtid sett t.ex. hur efterfrågan på tidningspapper dramatiskt minskat på mycket kort tid samtidigt som efterfrågan på kartong har ökat. Det är bra för skogsägarna att skogsindustrierna nu gör gigantiska satsningar på att ställa om bruken till kartong, detta borgar för stabil efterfrågan på massaved.

I grunden handlar marknaden om tillgång och efterfrågan. Tillgången på skogsfastigheter till salu har varit liten men efterfrågan har varit stor detta leder till dagens prisbild. Man kan ju spekulera i vad som sker med efterfrågan i framtiden. Förstagångsköparna kanske är högt belånade vilket minskar deras intresse i nya köp, detta gör att efterfrågan minskar. De som ägt skog länge (mer än 20 år) och är lågt belånade kanske vill köpa mer men inte till dagens prisbild, detta ger en stödnivå vid ekonomisk lönsamhet. Om den ekonomiska utvecklingen i Sverige fortsätter kanske de nyrika bli fler, dessa behöver alternativa investeringar, och kan stabilisera dagens prisnivå.
Senast redigerad av OAS-forests sön 09 apr 2017, 07:26, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).