Skogsekonomi

F-skatt och moms?

9 inlägg 13036 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

F-skatt och moms?

Robbanhög  
#447149 Hej.
Hoppas på att kunna få lite hjälp här.
Jag och min fru har köpt en skogsfastighet med lite lantbruk på och jag driver idag ett enskiltbolag inom entreprenad branschen. Är det i detta fall enklare att frun momsregistrerarsig och skaffar en F-skatt så man skiljer bokföringarna åt eller skall allt gå genom det enskilda bolag som jag redan har? Hur hade ni gjort?
Mvh Robban



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: F-skatt och moms?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447168 Kör allt i ditt enskilda bolag.

Användarvisningsbild

Re: F-skatt och moms?

Robbanhög  
#447170 @Mangan hur resonerar du då? Nyfiken [emoji4]

   TS
Användarvisningsbild

Re: F-skatt och moms?

DrW  
#447174 Skogsbruk är ju under långa tider inte direkt inkomstbringande och till exempel skötselkostnader som på sikt kan öka värdet på fastigheten är ju direkt kvittningsbart mot inkomster i övrig verksamhet.

Avatar Fallback

Re: F-skatt och moms?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447176 En bokföring är lättare än två, normalt skall all enskild näringsverksamhet av en person in i samma bokföring också.

Jag tror det är lättare att jämna ut skatten om du kör ihop.

Avatar Fallback

Re: F-skatt och moms?

Brorsan  
#447190 Jag håller med Mangans resonemang men sen kan det väl vara bra att frun också är med i firman eller jordbruket som F eller FA- skattare i rättvisans namn. Har själv en kvinnlig släkting som fick gå ifrån allt när han stod för företaget när dom separerade.
Olle

Användarvisningsbild

Re: F-skatt och moms?

Elias Granqvist  
#448590 I normala fall skall all näringsverksamhet som en person driver ligga i samma bokföring, men i det här fallet är verksamheterna entreprenad och lantbruk så skilda åt att de bör åtskiljas också i bokföringen. Om du tar allt under ditt namn i stället för att hustrun står på lantbruket, kan de dock läggas ihop i slutändan när man deklarerar, varvid man kan kvitta vinst i den ena verksamheten mot förlust i den andra, även om periodiseringsfonder och liknande alltså skall hållas åtskilt per verksamhetsgren.

Användarvisningsbild

Re: F-skatt och moms?

Robbanhög  
#449572 Tack för svaren [emoji4]

   TS
Avatar Fallback

Re: F-skatt och moms?

boxer68  
#449582 Jag håller med om att du ska ha bolagen gemensamt.
Har själv gjort så sedan 1997.
Separat bokförning på respektive verksamhet.
Vid plus på entreprenad, kvittas det mot perioder med minus på skog. det kan du inte göra om frun står för ena bolaget.
Själv har jag gemensam bankkonto för bolagen, då skogen har så få händelser. Allt för enkelheten.
Skriver i huvudbokföringen att transaktionen hör till skogen vi in eller utgifter.
Funkar fint för mej.
Har revisor som tycker allt är ok.
Lycka till med nyköpet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).