Skogsekonomi

Prövningstillstånd i HFD om beskattningstidpunkt

10 inlägg 11741 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Prövningstillstånd i HFD om beskattningstidpunkt

Elias Granqvist  
#445242 Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) har givit prövningstillstånd i ett mål som rör vid vilken tidpunkt en skogsintäkt ska beskattas. Ofta säljer man ju t.ex. skog ena året medan avverkningen rent faktiskt sker året efter.

HFD kommer alltså att döma i frågan om under vilket beskattningsår en sådan intäkt från skogen skall intäktsföras och därmed beskattas. Skogsägarna i målet har också tyckt att Bokföringsnämnden borde yttra sig om innebörden av god redovisningssed i frågan och HFD har också förordnat att så skall ske, vilket innebär att BFN måste yttra sig i saken.

Mål nr 4938-16 och 4939-16, beslut den 13 mars 2017. Dom kan nog förväntas om några månader.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Prövningstillstånd i HFD om beskattningstidpunkt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445273 Det enda rimliga beslutet är ju att beskattningsåret blir det år som pengarna verkligen kommer in till företaget. Det är ju horribelt om man tvingas betala in skatt på pengar man ännu inte fått.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Prövningstillstånd i HFD om beskattningstidpunkt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445278
Niking skrev:Det enda rimliga beslutet är ju att beskattningsåret blir det år som pengarna verkligen kommer in till företaget. Det är ju horribelt om man tvingas betala in skatt på pengar man ännu inte fått.
/Niklas

Du får betala moms på kreditförluster så det skulle inte förvåna mig.

Användarvisningsbild

Re: Prövningstillstånd i HFD om beskattningstidpunkt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445279
busholle skrev:
Niking skrev:Det enda rimliga beslutet är ju att beskattningsåret blir det år som pengarna verkligen kommer in till företaget. Det är ju horribelt om man tvingas betala in skatt på pengar man ännu inte fått.
/Niklas

Du får betala moms på kreditförluster så det skulle inte förvåna mig.

Fortfarande åt helvete!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Prövningstillstånd i HFD om beskattningstidpunkt

JörgenO  
#445288 Vet TS om det finns mer att läsa om det aktuella målet?
Jag misstänker (men har absolut ingen aning) att det är mer komplicerat än det som jag antar är relativt vanligt, och har hänt mig vid minst två tillfällen: att man skriver avtal år x, det avverkas år x+1, och (i ett fall) , jag fick intäkterna på mitt konto år x+2.
Detta torde ju vara relativt vanligt och borde rimligen inte vara så oklart att det behövs en vägledande dom från Högsta förvaltingnsdomstolen?

Användarvisningsbild

Re: Prövningstillstånd i HFD om beskattningstidpunkt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445293 Det var väl något liknande fall, där någon vann 25000 kr/månad i 25 år och någon idiot på skatteverket ville ha in skatten på det totala vinstbeloppet (25*12*25000 kr) redan första året. >:) Tror det gick till tinget, men vet ej hur det gick sen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Prövningstillstånd i HFD om beskattningstidpunkt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445305 Om du skickar en stor faktura i december med 90 dagars betalning så påverkar den innevarande års resultat och pengarna redovisas som tillgång i form av kundfordran även om pengarna inte kommer förens i mars.
Om det är detta SKV har hakat upp sig på så förstår jag även om konsekvensen blir åt fanders.

Avatar Fallback

Re: Prövningstillstånd i HFD om beskattningstidpunkt

Tosca  
#457904 @Elias Granqvist, har det blivit någon dom?

Avatar Fallback

Re: Prövningstillstånd i HFD om beskattningstidpunkt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458185 Är det inte detta en betalningsplan kommer undan? 10 kkr första året, de andra när man önskar.

Avatar Fallback

Re: Prövningstillstånd i HFD om beskattningstidpunkt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458216 Frågan är om du gör det? Det är ju bokföringen som är det viktiga och inte om pengarna kommit eller ej. Flyttas pengarna från lagret till kundfodran så har du ju bokföringsmässigt fått betalt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).