Skogsekonomi

Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp detta?

48 inlägg 37193 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

jannee  
#444357 Rytter
För att undvika alla framtida problem offra några timmar på ett samtal med skattemyndigheterna.
Några timmar = kötid för att komma fram.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

alias  
#444468
Rytter skrev:
nattuggla86 skrev:Samäger fastighet med en till. Vi delar alla inkomster 50/50 och likadant med utgifter som är gemensamma. Var och en deklarerar sin del, inget redovisas ihop. Min deklaration och hans deklaration.

Enligt jurist borde vi använda oss av enkelt bolag eller vad det heter men något tvång verkar det inte vara. Och skulle det vara så kör i vart fall vi till SKV säger annat.

Äger vi något ihop tar vi upp halva värdet var. Vi har ett gemensamt konto och kopierar upp alla kvitton, en har originalet kvar. Lite bökigt vid bokföringen då jag manuellt får slå ut momsen och nettot på ex inköpet men vi har få kvitton så det funkar. Har jag köpt nått själv, t.ex. nya hörselskydd medan han behåller sina gamla tar jag upp det till 100%. Sågar och allt annat material samägs, skyddsutrustning och sånt som är mer individuellt svarar vi för själva. Fungerar bra för oss. Gör klart innan vad var och en svarar för.

Den jag samäger med har ungefär samma finansiella situation, vi är släkt, vi lägger ner ungefär samma tid på fastigheten. Ändå blir det tjafs då och då. Så lyssna på dom som varnar för samägandet, jag tycker faktiskt det hänger ihop med hur ekonomin ska skötas osv. Det finns kanske inget alternativ till samägandet men hur man lägger upp det finansiella finns det nog olika vägar på. Lycka till med nya skogen!


Tack för en bra beskrivning, detta var ett av alternativen jag menade.

1. Man äger ALLT tillsammans och betalar allt ur den gemensamma kassan, gemensam bokföring och det blir ett resultat som delas i lika delar (om man äger lika delar) och förs in på NE blanketten.

2. Man samäger vissa delar som man kommer överens om, andra delar som är personlig och individuellt betalar man och äger man själv. Detta korrigerar man på sin egen deklaration om jag förstått rätt.

Att det inte är enkelt och bara finns ett sätt att göra det på är ju tydligt om man kollar i tråden.

"Antingen äger ni ALLT gemensamt eller INGET - så enkelt är det." - Nej så enkelt verkar det inte vara eftersom det finns andra varianter som andra hör med, t.ex vissa delar gemensamt vissa delar privat

"För övrigt deklarerar ni näringen som EN enhet - inte en enhet uppdelad i 4 delar - det går ALDRIG skattemyndigheterna med på." - Vad jag förstår är det precis tvärtom, vi måste göra 4 delar var vid deklaration, det som förs in på NE bilagan är ju resultatet från den gemensamma bokföringen, men sedan deklarerar vi var för sig, mina resor t.ex är privata och tas här.

Men om vi tar ett exempel, är intresserad av vad skillnaderna blir rent praktiskt. Säg att vi har inget annat än en utgift detta år, det är en motorsåg för 10 kSEK + moms.

Alt 1. Betala allt från gemensamt konto, gemensam bokföring för allt
-Vid gemensam bokföring bokförs denna på fastigheten, finns det pengar i kassan betalas den därifrån annars får delägarna skjuta till kapital
-Momsredovisningen görs här av en person och momsen kommer att återbetalas
-Resultatet vid årets slut blir -10, dessa delas i fyra delar och alla tar upp -2500 som resultat på sin NE blankett
-Alla har då en förlust som ackumuleras och kvittas mot framtida vinster

Alt 2 Vissa saker gemensamma, vissa saker individuellt
-Jag betalar motorsågen med egna privata pengar ovh jag äger den själv
-Bokförs inte på fastigheten
-Resultatet på fastigheten kommer att bli 0 för alla (enligt exemplet har vi inga andra inkomster eller utgifter)
-Jag kan vid min deklaration ta upp köpet av denna motorsåg och sänka mitt resultat med 10 kSEK, på samma sätt som jag tar upp t.ex resor till och från fastigheten. Mitt resultat blir alltså -10 kSEK detta år, och detta kan kvittas mot framtida vinster?

Har jag förstått det två alternativen rätt. Vad blir egentligen skillnaden rent praktiskt? Finns det något som är fördelaktigt när det kommer till skatt/moms?

En annan sak är, vad händer med momsen i alternativ 2? Hur redovisas den och hur får man tillbaka? Går det att göra detta avdrag för motorsågen i deklarationen som en utgift? Finns det nackdelar med detta?

Håller med er alla som skriver att detta måste beslutas gemensamt, men för att kunna ta ett beslut så måste vi förstå vad skillnaden blir rent praktiskt, är det något sätt som minskar mängdens pappersarbete, något sätt som gör att det är enklare att hålla koll och minimera felen. För att kunna besluta så måste man ju veta alternativen och hur det påverkar, sedan kan man lägga på sina personliga åsikter på detta.


Utifrån hur du beskriver omständigheterna så hade jag föreslagit att ni ska ha en gemensam bokföring för skogsfastigheten (redovisas på SKV:s blankett NEA, lämplig när man bedriver näringsverksamhet med andra personer och där verksamheten har egen bokföring). NEA är en underbilaga till NE-blanketten och resultatet från NEA förs in på sidan 2 på NE-blanketten (samma sida där du redovisar resor i rörelsen, skogsavdrag, skogskontoinsättningar m.m.), rad R18 eller R19 beroende på om det är positivt eller negativt.

Om du sedan har affärshändelser som inte är hänförliga till den gemensamma verksamheten så bokför du dessa i en egen bokföring och redovisar siffrorna på förstasidan av NE-blanketten. Detta är en klar fördel om du ensam vill köpa dyrare inventarier som skall skrivas av.

Ska man hålla på och köpa och sälja saker/tjänster utöver sin andel i den gemensamma verksamheten så hade jag starkt rekommenderat att varje person redovisar momsen separat. Kör man på momsredovisning årsvis så skapar det inte mycket merarbete i samband med bokslut och deklaration.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

Rytter  
#456150 En uppdatering....

Har nu varit i kontakt med revisor och skatteverket och kan bara konstatera att man oroade sig i onödan, lösningen vid flera delägare blir ganska enkel om man vill.

Vi kommer att ha en person som är momsredovisningsansvarig och registrerad för moms, sedan på deklarationen kan övriga ange denna persons momsregistreringsnummer.

Vi kommer sedan ha en gemensambokföring för skogen, resultatet delas sedan ut på alla delägares deklarationer.

Varje person får ta upp sina avdrag för resor mm separat och sådant som vi inte köpt gemensamt på skogen.

Summa summarum så oroade man sig lite i onödan, det är inte så svårt när man fick det förklarat för sig.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).