Skogsekonomi

Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp detta?

48 inlägg 37189 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

ananders  
#444204
Rytter skrev:
ananders skrev:Jag samäger en fastighet med 4 andra personer, vi har ett gemensamt konto där alla intäkter kommer in och vi har bara en person som är momsredovisningsskyldig. Alla inventarier ägs av alla och alla står skrivna på samtliga lån. Vid deklarationen delas vinsten upp enligt ägarfördelningen men det mesta av vinsten sätts på skogskonto som förvisso är personliga men som vi har kommit överens om att de ska gå till driften av gården. Sedan är den krassa sanningen att det är bara jag som är aktiv i skötseln av fastigheten, de andra visar väldigt lite intresse men jag trivs med den friheten. För det tar jag ur lite pengar som jag tycker är skäligt och de andra delägarna är nöjda så länge de inte behöver lägga till pengar eller utföra ett arbete.
Trots min frihet så känner jag att det börjar bli dags att försöka lösa ut övriga och bli ensam ägare.


Tackar.

Så detta med att ha en person som momsredovisningsskyldig går alltså alldeles utmärkt.

Hur fungerar det, gör ni var sin bokföring eller är allt gemensamt, inköp kostnader osv? Sedan blir det bara en delning av vinst förlust i slutändan som man för in i deklarationen?

Hur gör dom som separerar vissa inköp som röjsåg, motorsågar mm och endast gemensamt bokför större inköp som markberedningar, röjningar osv?

Ett exempel, om jag ska köpa en släpvagn och tänkte göra detta för egna pengar, tanken är att ha denna för att frakta saker till och från fastigheten, t.ex plant eller köra dit fyrhjulingen. Jag vill göra detta själv för att äga släpvagnen och kunna utnyttja den som jag vill. Hur fungerar detta i praktiken egentligen med avdrag och med moms? Kan jag köpa denna för egna pengar och sedan göra avdrag för den på deklarationen eller hur fungerar det?

Detta med att ta betalt för arbetskostnaden är något som vi inte tänkt blanda in, vi kommer diskutera hur många arbetsdagar per år man behöver göra som minimum, sedan om jag tycker att det är skönt att gå ut en fin dag och gå upp en rågång eller röja lite utöver detta så behöver jag inte ta ut något extra för det. Så är tanken i början iaf sedan få vi väl se hur det går med detta och hur det fungerar och om man behöver tänka om här.


Vi har en gemensam bokföring. Det är bara jag som är aktiv i skötseln så jag köper det jag tycker jag behöver med motorsåg, kläder och liknande. Större inköp som kräver lån diskuteras lite mellan oss.
Vid deklarationen görs en NE-blankett för samtliga delägare och momsen redovisas av en person. Tror det görs en notering på de andras deklarationer att momsen redovisas av en annan.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

Rytter  
#444205 Men hur är det med t.ex handelsbolag (det var så du tänkte eller?) är inte nackdelen att det ska betalas skatt och arbetsgivaravgifter på det positiva resultatet, medan i en enskildfirma som passiv näringsidkare endast har vinstskatt. Alltså att det är fördelaktigt med enskildfirma ifall man är passiv då beskattningen blir lägre? Eller har jag fattat fel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444206
Rytter skrev:Men hur är det med t.ex handelsbolag (det var så du tänkte eller?) är inte nackdelen att det ska betalas skatt och arbetsgivaravgifter på det positiva resultatet, medan i en enskildfirma som passiv näringsidkare endast har vinstskatt. Alltså att det är fördelaktigt med enskildfirma ifall man är passiv då beskattningen blir lägre? Eller har jag fattat fel?

Ja det är nog det som gör det för dyrt. (Jag tänkte AB med utdelning.)


Edit:
Fyller på lite med tanken om driftbolag. Det som jag tänker är fördelen med ett driftbolag är att man på ett sätt tvingas till att göra tråkigt pappersarbete och ta fram strategier och mål för verksamheten. Man får ett forum och en ekonomisk bas som man kan fatta beslut ifrån. Man kan säkert med denna struktur äv hitta erfarenheter från andra samägda bolag utanför skogsbranschen.
Kanske ett fiktivt bolag är en kompromiss?

När sedan ekonomin och målen med verksamheten är utredda så tror jag att man har goda förutsättningar att ha kul tillsammans i skogen.
Senast redigerad av ocke sön 12 mar 2017, 16:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

Rytter  
#444214
ananders skrev:
Vi har en gemensam bokföring. Det är bara jag som är aktiv i skötseln så jag köper det jag tycker jag behöver med motorsåg, kläder och liknande. Större inköp som kräver lån diskuteras lite mellan oss.
Vid deklarationen görs en NE-blankett för samtliga delägare och momsen redovisas av en person. Tror det görs en notering på de andras deklarationer att momsen redovisas av en annan.


Ok, då förstår jag.

Men säg att övriga delägare skulle vara mer aktiva i ditt fall, hade du försökt göra på samma sätt ändå eller valt en annan väg? Ifall det hade varit 1-2 personer till som hade önskat göra inköp? Nu är det ju ändå så att du har kontrollen och styr inköpen och har full kontroll, och de andra får ta del av vinstdelningen.

Men säg att övriga skulle vara mer aktiva, och att du skulle vilja köpa ett släp som du vill ha koll på själv och inte samäga. Hur skulle detta gå till i form av bokföring och avdrag? Kan man köpa detta för eget kapital och sedan ta dessa avdrag på sig själv?

För vissa delar som är gemensamma och man behöver till fastigheten så är det ju ganska enkelt, ta t.ex bensin för röjsågar/motorsågar det är ju självklart att detta bör tas direkt på fastigheten och påverka resultatet. Men inköp som jag gör privat för att själv äga och använda, hur ska man tänka kring dessa och ta upp dem i bokföring/deklaration?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

ananders  
#444216 Om detta är rätt enligt god redovisningsekonom är jag tveksam till men du kan ju köpa ett släp för egna pengar och lägga in kvittot i bokföringen och dra momsen. Du står som ägare men släpet ligger som inventarie i den gemensamma bokföringen. Det hade nog varit enklare i det fallet om var och en hade haft en egen bokföring och var och en ägt sina egna inventarier.

Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

Rytter  
#444218
ananders skrev:Om detta är rätt enligt god redovisningsekonom är jag tveksam till men du kan ju köpa ett släp för egna pengar och lägga in kvittot i bokföringen och dra momsen. Du står som ägare men släpet ligger som inventarie i den gemensamma bokföringen. Det hade nog varit enklare i det fallet om var och en hade haft en egen bokföring och var och en ägt sina egna inventarier.


Jo det är lite så jag tänker. Det borde vara enkelt med egen bokföring och egna inventarier, så sköter man ju allt sådant själv och gör som man behagar och handlar det man vill handla. Vill man sedan sälja släpet eller andra inventarier så gör man det själv utan inblandning av andra.

Sedan hanteras större delar som markberedning, plantering och vissa saker som behövs till skogsskötseln t.ex bensin till röjsågar/motorsågar och andra inköp för sig då detta är något man bör hantera innan resultatet ska fördelas.

Får nog bli så att man får gå till någon som kan detta och fråga hur man ska lägga upp allt. Verkar finnas många sätt att göra på ifall man kollar på vad som skrivits här i tråden och på andra ställen, och svårt att tolka vad som är det enklaste och bästa sättet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

haggloader  
#444227 Var och en bokför och drar av sina egna kostnader och utrustning som man äger.
Inkomsterna får ni fördela lite smidigt utifrån er arbetsinsats. Just ordet smidigt och praktiskt bör vara ert signum inte bokföringsnämndens alla råd och hänvisningar, för då får ni lägga alla inkomster på bokföring och revisor...

Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

Rytter  
#444231
haggloader skrev:Var och en bokför och drar av sina egna kostnader och utrustning som man äger.
Inkomsterna får ni fördela lite smidigt utifrån er arbetsinsats. Just ordet smidigt och praktiskt bör vara ert signum inte bokföringsnämndens alla råd och hänvisningar, för då får ni lägga alla inkomster på bokföring och revisor...


"Var och en bokför och drar av sina egna kostnader och utrustning som man äger. "

Så med detta så behöver man alltså fyra separata bokföringar, här bokför man det som man köper själv och äger, sedan gör man avdrag för detta var för sig.

Men hur gör man med större kostnader t.ex markberedningar /planteringar, delar man bara detta som olika stora delar i var och ens bokföring? Eller har man här en gemensam bokföring för detta? Är just detta jag har svårt att greppa, hade det t.ex varit ett AB hade det varit lättare att förstå hur man gör med kostnader/inkomster och sedan vinstdelning enligt ägarförhållandet, men när det blir fyra enskilda firmor som äger något tillsammans har jag svårt att få hela bilden av hur det fungerar.

"Inkomsterna får ni fördela lite smidigt utifrån er arbetsinsats. Just ordet smidigt och praktiskt bör vara ert signum inte bokföringsnämndens alla råd och hänvisningar, för då får ni lägga alla inkomster på bokföring och revisor..."

Inkomsterna kommer delas upp enligt ägandeförhållandet (alla äger 25% var), vi kommer inte värdera arbetsinsats och ta betalt för detta utan ha ett visst antal minimum dagar som man ska utföra jobb på fastigheten varje år. Detta är minimum kravet, men som jag sa ifall jag vill gå ut och röja eller gå upp en rågång utöver dessa dagar så får jag inget extra utan det jag jag frivilligt för att jag vill. Så tänkte vi börja iaf och se hur det fungerar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

ÅsaNisse  
#444233 janne har en poäng i sitt inlägg.
Jag har sett det i verkligheten hur en mönstergård förfaller till vrak och 2 av 5 delägare åker nya bilar efter varje avverkning. Inte en krona till fastigheten. Snårig ungskog som inte en katt kan krypa igenom. Dessutom var det bara de två bilköparna som pratade med varandra de sista åren innan fastigheten såldes. Det var när det kom krav på planteringar och uppröjning av barkborreträd. Sån´t som kostade pengar.

Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444236
Rytter skrev:Inkomsterna kommer delas upp enligt ägandeförhållandet (alla äger 25% var), vi kommer inte värdera arbetsinsats och ta betalt för detta utan ha ett visst antal minimum dagar som man ska utföra jobb på fastigheten varje år. Detta är minimum kravet, men som jag sa ifall jag vill gå ut och röja eller gå upp en rågång utöver dessa dagar så får jag inget extra utan det jag jag frivilligt för att jag vill. Så tänkte vi börja iaf och se hur det fungerar.


Jag tror mer på morot än piska. Det vill säga sätt inget krav på min antal timmar. Vänd på det och ha ett max antal timmar man kan få "betalt" för. Det som görs utöver gör man gratis som du skriver. Vad skulle t.ex.hända om någon blir sjuk och i så fall hur sjuk måste man vara för att inte kunna göra något jobb?

Tänk även igen och bestäm plan B redan nu. ref:"Så tänkte vi börja iaf och se hur det fungerar"
Mycket lättare att fatta rätt beslut nu när alla är på G istället för att vänta tills t.ex. någon känner sig orättvist behandlad.

Detta kanske är tråkigt men fundera över vad som kan gå fel och hur detta ska lösas om de uppkommer. Skriv ned lösningen så att alla är med på det. Åter igen det är nu ni kommer på de bra lösningarna till jobbiga problemen inte sen när de uppkommit.

Edit:
@Rytter
Jag svara här så inte tråden blir sönderskriven.
Låt säga att man tänker sig 40h arbetsinsats och varje timme är värd 75kr. Då finns totalt 12 000 kr i potten.
Jobbar alla sina 40h så går man plus minus noll d.v.s alla får tillbaka pengarna i potten.
Om nu inte alla når upp till 40h så blir det pengar kvar i potten. Antingen fördelar man de pengarna procentuellt eller med någon annan rolig matematisk formel. Man kan ju även använda pengarna till en gemensam middag = ju mindre ni jobbar desto finare middag;-).
Senast redigerad av ocke sön 12 mar 2017, 17:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

Rytter  
#444237 Han får ha hur många poäng som helst i sitt inlägg, men det har fortfarande inget med mina frågor att göra, och det hjälper mig inte heller framåt i mina funderingar.

Han kan ju starta ett ämne för att diskutera dessa problem, det finns ju tydligen en till som skulle vilja kommentera i den tråden.

Detta handlar inte om vilka problem som kan uppstå, detta handlar om ekonomin och hur man ska tänka när man lägger upp det och hur man bokför och drar av och hur man ska tänka kring detta. Tips från personer i liknande situationer och hur dom gjort och deras erfarenheter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

Rytter  
#444241
ocke skrev:Jag tror mer på morot än piska. Det vill säga sätt inget krav på min antal timmar. Vänd på det och ha ett max antal timmar man kan få "betalt" för. Det som görs utöver gör man gratis som du skriver. Vad skulle t.ex.hända om någon blir sjuk och i så fall hur sjuk måste man vara för att inte kunna göra något jobb?

Tänk även igen och bestäm plan B redan nu. ref:"Så tänkte vi börja iaf och se hur det fungerar"
Mycket lättare att fatta rätt beslut nu när alla är på G istället för att vänta tills t.ex. någon känner sig orättvist behandlad.

Detta kanske är tråkigt men fundera över vad som kan gå fel och hur detta ska lösas om de uppkommer. Skriv ned lösningen så att alla är med på det. Åter igen det är nu ni kommer på de bra lösningarna till jobbiga problemen inte sen när de uppkommit.


Bra tips, här har du en poäng.

Tänket med max antal dagar man kan få betalt för är ju inte ett så dumt alternativ, vill man inte jobba något alls så vet man ju konsekvenserna av det direk, då blir det mindre utdelning. Samtidigt med ett maxtak så förhindrar man att jag åker ut med röjsågen i en timme och fikar i fyra och tar allt som arbetstid bara för att få större utdelning, slår man i taket så kan man ju ändå inte få mer, så jag detta är ju något som skulle kunna fungera bra.

Men är faktiskt inte så orolig för detta med arbetet då jag vet mycket väl vilka jag gör affärer tillsammans med.

Det är mer funderingar kring bokföring, avdrag, moms mm där jag funderar, inte för att jag är rädd för att något ska hända och att det ska bli osämja, utan mest för att det ska vara smidigt och samtidigt enkelt så alla förstår premisserna och ifall det finns ett rättvist system som man kan följa och ha som mall så är ju det en början att utgå ifrån.

Lite därför jag ville ha tips och idéer från andra i samma situation.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

haggloader  
#444243 Jo, men vad gäller bokföring har du fått alla olika råd som går att få och det gäller att ni sätter ner foten och bestämmer er för en väg.
Som jag förstår det kommer ni (tyvärr) att blanda in en ekonomibyrå och den personen kommer att vilja visa sig på styva linan och applicera sina rutiner i fallet...

Mitt övergripande råd är att du läser in dig på ekonomin och fixar allas bokföring smidigt och praktiskt !

Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

Rytter  
#444246
haggloader skrev:Jo, men vad gäller bokföring har du fått alla olika råd som går att få och det gäller att ni sätter ner foten och bestämmer er för en väg.
Som jag förstår det kommer ni (tyvärr) att blanda in en ekonomibyrå och den personen kommer att vilja visa sig på styva linan och applicera sina rutiner i fallet...

Mitt övergripande råd är att du läser in dig på ekonomin och fixar allas bokföring smidigt och praktiskt !


Tack, ja det är det jag kommer försöka göra innan vi blandar in en ekonomibyrå, för att själv ha en åsikt om vad vi vill. Vi vill sätta upp lösningen själva men sedan har vi inga problem att lämna in deklarationen för att få hjälp med det. Antar att det inte kommer kosta så mycket ifall vi kommer dit med allt i ordning och för en sista granskning-

Ursäkta men kanske en dum fråga, jag ser inte alla olika alternativ helt klart och fördelar/nackdelar med respektive. Är det följande vi har att välja på?

1. Köra allt i samma bokföring, alla inköp alla utgifter i samma bokföring, sedan delar man allt i lika stora delar förluster/vinster?
-Här kan vi ha en momsredovisningsansvarig, en person är momsredovisningsskyldig
-Alla inventarier ägs tillsammans
-Kan man fortfarande göra ett personligt inköp av släpvagn (enligt exempel i tråden) och äga denna själv?

2. Fyra separata bokföringar, man hanterar sina egna inköp/utgifter och gör personliga avdrag för detta. Inkomsten från skogen fördelas ut lika på alla delägare
-Här måste alla bokföra separat, inkomster delas i fyra delar, utgifter för röjning mm i fyra lika delar
-Alla är momsredovisningsansvariga här?
-Alla ska registrera sig som momsredovisningsskyldig
-Man äger själv det man köper och gör som man vill med detta och drar av detta på sin deklaration?

Fyll gärna på med fördelar/nackdelar eller ifall det finns andra alternativ.

Ska försöka läsa på lite så jag får insyn innan vi slutgiltigt sätter oss ner och bestämmer hur vi ska göra.

Tack för alla tips och förklaringar. Förstår lite mer men det är fortfarande rätt luddigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444249 Ja har ingen erfarenhet av samägande, och detta kanske inte var det du frågade efter men:
Redovisningsmässigt kan ni göra på några olika sätt, det svåra är att välja vilket ni vill ha. Ni har fått några tips, så innan ni pratar med ekonomibyrån så är det nog bäst att svara på frågorna om hur ni fattar beslut om skötsel och hur ni värderar arbetsinsatser. Eller kanske gå till dom för att få diskussionsunderlag? Efter det är överenskommet, så löser sig pappersarbetet nog av sig självt.

Håll oss gärna uppdaterade om hur det blir tillslut och om hur diskussionerna går.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).