Rytter skrev:ananders skrev:Jag samäger en fastighet med 4 andra personer, vi har ett gemensamt konto där alla intäkter kommer in och vi har bara en person som är momsredovisningsskyldig. Alla inventarier ägs av alla och alla står skrivna på samtliga lån. Vid deklarationen delas vinsten upp enligt ägarfördelningen men det mesta av vinsten sätts på skogskonto som förvisso är personliga men som vi har kommit överens om att de ska gå till driften av gården. Sedan är den krassa sanningen att det är bara jag som är aktiv i skötseln av fastigheten, de andra visar väldigt lite intresse men jag trivs med den friheten. För det tar jag ur lite pengar som jag tycker är skäligt och de andra delägarna är nöjda så länge de inte behöver lägga till pengar eller utföra ett arbete.
Trots min frihet så känner jag att det börjar bli dags att försöka lösa ut övriga och bli ensam ägare.
Tackar.
Så detta med att ha en person som momsredovisningsskyldig går alltså alldeles utmärkt.
Hur fungerar det, gör ni var sin bokföring eller är allt gemensamt, inköp kostnader osv? Sedan blir det bara en delning av vinst förlust i slutändan som man för in i deklarationen?
Hur gör dom som separerar vissa inköp som röjsåg, motorsågar mm och endast gemensamt bokför större inköp som markberedningar, röjningar osv?
Ett exempel, om jag ska köpa en släpvagn och tänkte göra detta för egna pengar, tanken är att ha denna för att frakta saker till och från fastigheten, t.ex plant eller köra dit fyrhjulingen. Jag vill göra detta själv för att äga släpvagnen och kunna utnyttja den som jag vill. Hur fungerar detta i praktiken egentligen med avdrag och med moms? Kan jag köpa denna för egna pengar och sedan göra avdrag för den på deklarationen eller hur fungerar det?
Detta med att ta betalt för arbetskostnaden är något som vi inte tänkt blanda in, vi kommer diskutera hur många arbetsdagar per år man behöver göra som minimum, sedan om jag tycker att det är skönt att gå ut en fin dag och gå upp en rågång eller röja lite utöver detta så behöver jag inte ta ut något extra för det. Så är tanken i början iaf sedan få vi väl se hur det går med detta och hur det fungerar och om man behöver tänka om här.
Vi har en gemensam bokföring. Det är bara jag som är aktiv i skötseln så jag köper det jag tycker jag behöver med motorsåg, kläder och liknande. Större inköp som kräver lån diskuteras lite mellan oss.
Vid deklarationen görs en NE-blankett för samtliga delägare och momsen redovisas av en person. Tror det görs en notering på de andras deklarationer att momsen redovisas av en annan.