Skogsekonomi

Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp detta?

48 inlägg 37199 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp detta?

Rytter  
#444150 Har köpt en skogsfastighet tillsammans med tre andra delägare, vi äger 25% var i fastigheten. Har erfarenhet av skogsbruk tidigare men inte av skogsekonomi.

Försöker läsa mig till och förstå detta med skogsekonomi, deklaration och bokföring för att få en grundförståelse, kommer senare att kontakta experter för mer hjälp men skulle vilja ha bättre koll innan jag går dit så det ger något.

Det jag undrar över är hur man ska lägga upp allt, och vill gärna veta hur ni andra som samäger en fastighet gör och ifall ni har några tips på exempel eller länkar som beskriver samägande. Ni som samäger vad är det vi bör tänka på, har ni några bra tips?

Kan man ha en person som är redovisningsansvarig och sköter allt när det kommer till moms, bokföring mm?

Vad behöver man registrera hos skatteverket för att komma igång? Vad behöver var och en göra?

Sköter man all bokföring på fastigheten gemensamt, dvs en bokföring för hela fastigheten och sedan överskott underskott fördelas sedan enligt delarna man äger?

Antar att alla fyller i varsin NE blankett (har kollat på exemplet: Liten skogsfastighet i skatteverkets broschyr)

Men hur gör man med bokföring och avdrag? Säg att jag redan innan äger en motorsåg och röjsåg så jag behöver inte köpa detta för att kunna jobba på fastigheten. Övriga ägare behöver varsin röjsåg och motorsåg. Hur ska man bokföra detta och göra avdrag? Då jag inte behöver detta för fastigheten så känns det ju konstigt att mitt resultat ska påverkas av dessa inköp eller?

Är det så att man bara bokför det som gäller fastigheten och är gemensamt t.ex intäkter från avverkningar och större utgifter för markberedning/plantering/röjning, försäkringar mm. Får man ett överskott från detta så delas detta lika enligt andelarna sedan gör man avdrag för de omkostnader man haft (resor, bensin, röjsågar, klingor, motorsågar, kedjor mm) efter överskottet fördelas?

Om jag vill byta motorsåg vartannat år bör det väl påverka mig och inte övriga delägare? Om jag vill köpa en släpvagn men de övriga har redan var sin så borde det ju bara påverka mig och inte övriga eller?

Hur fungerar det att dra av moms för t.ex inköp av motorsågar/röjsågar när man är flera delägare?

Behöver lite hjälp här för att komma igång och förstå hur vi ska tänka och vad vi behöver göra för att komma igång.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444156 Vad du köper rör bara dig, du får ju dina 25% när ni säljer virke, lejer ni röjning t.ex så betalar du dina 25%.

Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444157 Hej!
Ska inte säga att jag har sten koll på detta, men äger själv en skogsfastighet tillsammans med mina syskon, som jag ser det är det lite upp till hur ni väljer att göra. Det första du måste göra är att registrera dig som momsredovisningsskyldig hos skattemyndigheten så att du kan dra av moms m.m. samt dra av dina utgifter du har i näringsverksamheten. Tror att ni kan välja så att en person redovisar momsen på fastigheten, men det är bäst att kolla med skattemyndigheten på den punkten. sedan så är det ju en fördel om alla delägare kan få till baks sin del av momsen om det är något ni betalat gemensamt. sedan deklarerar ni eran del av utgifter, intäkter för sig. När det gäller skog så kan det ju vara många år av utgifter utan intäkter som genererar ett underskott som senare kan kvittas mot intäkter den dagen ni t.ex gör en avverkning. dvs vid en framtida avverkning kommer varje delägare att ha ett underskott som kan kvittas mot intäkter, men det är ju lite upp till dom andra delägarna. jag gör som så att kostnader och intäkter som jag delar med dom andra delägarna drar jag av min del i deklarationen, men om jag t.ex. köper en motorsåg, maskin, helt själv så drar jag av hela den kostnaden och momsen själv om det är något som jag anser att jag behöver i verksamheten. Deklarationen överlåter jag till en revisionsfirma så att det blir rätt i fall jag gjort någon tankevurpa:-) om man håller ordning på kvitton och för bok över sina kostnader för näringsverksamheten kostar den hjälpen inte mycket då dom snabbt gör den deklarationen om allt är i ordning.

Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

Rytter  
#444165 Tackar för svaren.

Om jag tolkar er rätt så går det alltså att ha en person som ansvarar för redovisning av moms, nackdelen med detta är att alla delägare inte kan få tillbaka sin del av momsen utan detta är bara den som är redovisningsansvarig?

"Vad du köper rör bara dig, du får ju dina 25% när ni säljer virke, lejer ni röjning t.ex så betalar du dina 25%."

Ok så ifall vi köper personliga saker t.ex skyddskläder som bara jag kan ha och inte min sambo så tar man detta på sin privata deklaration, och det belastar bara mitt resultat?

Men om vi gör inköp till fastigheten (tjänster eller plant) så tas detta på skogsfastigheten och kommer att belasta resultatet före delningen (dvs alla får ta denna kostnad)?

"Det första du måste göra är att registrera dig som momsredovisningsskyldig hos skattemyndigheten så att du kan dra av moms m.m. samt dra av dina utgifter du har i näringsverksamheten"

Detta behöver alla delägare alltså göra?

"jag gör som så att kostnader och intäkter som jag delar med dom andra delägarna drar jag av min del i deklarationen, men om jag t.ex. köper en motorsåg, maskin, helt själv så drar jag av hela den kostnaden och momsen själv om det är något som jag anser att jag behöver i verksamheten. "

Detta är bilden jag hade också av hur det skulle kunna fungera, man får själv ansvara för sina inköp och sköta avdrag mm för det man behöver för att sköta fastigheten, röjsågar, bensin, resor osv.

Men kan man göra på annat sätt också? Alla inköp går i samma pott, alla intäkter i samma pot, sedan delar man bara resultatet i 4 delar?

Hur fungerar det t.ex med skogsavdrag och skogskonto mm när man är flera delägare? Något där att tänka på?

Vi kommer att lämna över deklaration mm till experter, men det jag ville veta var mer hur man lägger upp det och ska tänka så att man gör det så enkelt som möjligt och har det i ordning när man lämnar in för bokslut/deklaration.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

haggloader  
#444171 Eftersom ni är tre delägare ska ni utse en ansvarig, ej att sammanblanda med momsredovisningsansvarig.

Momsredovisningsansvarig kan nog hellre användas mellan makar med gemensam ekonomi.

Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

haggloader  
#444172 Tre delägare ska utse en ansvarig enligt samäganderättslagen.

Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

jannee  
#444183 Ni 4 har köpt på er något som är början till evig osämja.
Antingen äger ni ALLT gemensamt eller INGET - så enkelt är det.
När jag menar allt gäller det ALL utrustning ni använder er av i skogsgårdens skötsel. Alltså detta är VÅRA motorsågar eller röjsågar - inte min eller din.
Hur tänker ni fördela arbetsinsatserna, värdera röjning, gallring, plantering, arbeta upp vindfälle - o.s.v.
Kommer ALLTID att finns någon som känner sig förfördelad, finns alltid någon som anser sig göra betydligt mer än de andra o.s.v.
TROTS ALLT: Lycka till med det he**te ni skaffat er :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

haggloader  
#444187 Dysterkvist, förhoppningsvis är fastigheten så stor att den kan delas vid ev osämja.

Det brukar gå bättre om det är en ren skogsfastighet utan byggnader.

Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444194 För bok över respektives arbetsinsatser. Kom överens hur mycket ni ska ut per timme.
Den som utför mest arbete får då en större del av ev inkomst.
Man kan inte utgå att alla kan jobba lika mycket. Livet tar olika vändningar.
Spring inte och köp på er utrustning,maskiner mm bättre att känna efter först.
En skotare kör ut otroligt med virke till låg kostnad jämfört med en liten fyrhjuling
som i mina ögon bara är dyr.
Ursäkta alla ATV-ägare, detta är min personliga åsikt.

Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

jannee  
#444195 Haggloader, jag är ingen dysterkvist utan realist. Hur många syskon har inte blivit ovänner för evigt när de ärvt en fastighet och fått den snilleblixten att sedan bruka den tillsammans.
Två bröder kan gå bra när den ene basar över den andre, men när kärringarna sedan lägger sig i brukar det ta hus i helvete :lol:
Jag önska dock Rytter och hans kompisar LYCKA TILL - men tillåt mig tvivla. 4 viljor som nu kanske strävar mot samma mål, men för hur länge och man får inte glömma eventuella anhöriga, deras åsikter blandas alltför ofta också in.
Kom att tänka på denna

Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

ananders  
#444198 Jag samäger en fastighet med 4 andra personer, vi har ett gemensamt konto där alla intäkter kommer in och vi har bara en person som är momsredovisningsskyldig. Alla inventarier ägs av alla och alla står skrivna på samtliga lån. Vid deklarationen delas vinsten upp enligt ägarfördelningen men det mesta av vinsten sätts på skogskonto som förvisso är personliga men som vi har kommit överens om att de ska gå till driften av gården. Sedan är den krassa sanningen att det är bara jag som är aktiv i skötseln av fastigheten, de andra visar väldigt lite intresse men jag trivs med den friheten. För det tar jag ur lite pengar som jag tycker är skäligt och de andra delägarna är nöjda så länge de inte behöver lägga till pengar eller utföra ett arbete.
Trots min frihet så känner jag att det börjar bli dags att försöka lösa ut övriga och bli ensam ägare.

Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

Rytter  
#444199
jannee skrev:Haggloader, jag är ingen dysterkvist utan realist. Hur många syskon har inte blivit ovänner för evigt när de ärvt en fastighet och fått den snilleblixten att sedan bruka den tillsammans.
Två bröder kan gå bra när den ene basar över den andre, men när kärringarna sedan lägger sig i brukar det ta hus i helvete :lol:
Jag önska dock Rytter och hans kompisar LYCKA TILL - men tillåt mig tvivla. 4 viljor som nu kanske strävar mot samma mål, men för hur länge och man får inte glömma eventuella anhöriga, deras åsikter blandas alltför ofta också in.
Kom att tänka på denna


Jannee: Du får gärna skapa en egen tråd där du går igenom hur svårt det är att samäga och alla problem som kan uppstå, där kan du dela med dig av dina erfarenheter. Tyvärr så hjälper dina inlägg inte speciellt mycket och leder bara till att tråden avviker från ämnet, original frågan återstår, och jag behöver lite tips och idéer från er som samäger hur ni lägger upp det?

Hur lägger man upp detta på bästa sätt?
Har man en bokföring eller har man var sin?

Det är sådana frågor vi behöver lite hjäp med så vi vet hur vi ska komma igång, svårigheterna kring samägande det kan du skapa en egen tråd kring.

Och självklart har vi diskuterat och funderat kring detta med samägande innan vi beslutade för att investera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

ananders  
#444200 Glömde skriva det men vi har också en gemensam bokföring.

Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

Rytter  
#444201
ananders skrev:Jag samäger en fastighet med 4 andra personer, vi har ett gemensamt konto där alla intäkter kommer in och vi har bara en person som är momsredovisningsskyldig. Alla inventarier ägs av alla och alla står skrivna på samtliga lån. Vid deklarationen delas vinsten upp enligt ägarfördelningen men det mesta av vinsten sätts på skogskonto som förvisso är personliga men som vi har kommit överens om att de ska gå till driften av gården. Sedan är den krassa sanningen att det är bara jag som är aktiv i skötseln av fastigheten, de andra visar väldigt lite intresse men jag trivs med den friheten. För det tar jag ur lite pengar som jag tycker är skäligt och de andra delägarna är nöjda så länge de inte behöver lägga till pengar eller utföra ett arbete.
Trots min frihet så känner jag att det börjar bli dags att försöka lösa ut övriga och bli ensam ägare.


Tackar.

Så detta med att ha en person som momsredovisningsskyldig går alltså alldeles utmärkt.

Hur fungerar det, gör ni var sin bokföring eller är allt gemensamt, inköp kostnader osv? Sedan blir det bara en delning av vinst förlust i slutändan som man för in i deklarationen?

Hur gör dom som separerar vissa inköp som röjsåg, motorsågar mm och endast gemensamt bokför större inköp som markberedningar, röjningar osv?

Ett exempel, om jag ska köpa en släpvagn och tänkte göra detta för egna pengar, tanken är att ha denna för att frakta saker till och från fastigheten, t.ex plant eller köra dit fyrhjulingen. Jag vill göra detta själv för att äga släpvagnen och kunna utnyttja den som jag vill. Hur fungerar detta i praktiken egentligen med avdrag och med moms? Kan jag köpa denna för egna pengar och sedan göra avdrag för den på deklarationen eller hur fungerar det?

Detta med att ta betalt för arbetskostnaden är något som vi inte tänkt blanda in, vi kommer diskutera hur många arbetsdagar per år man behöver göra som minimum, sedan om jag tycker att det är skönt att gå ut en fin dag och gå upp en rågång eller röja lite utöver detta så behöver jag inte ta ut något extra för det. Så är tanken i början iaf sedan få vi väl se hur det går med detta och hur det fungerar och om man behöver tänka om här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444202 Jag ska börja med att erkänna att jag inte kan så mycket om detta men det som dyker upp i mina tankar är att skapa ett driftbolag/förvaltningsbolag.

Fastighetsägare betalar en i förhand bestämd årlig avgift till driftbolaget. All drift(tid som läggs ned) och inköp av maskiner sker i driftbolaget = bolaget äger alla maskiner. Tydliga mål, stadgar och krav utformas för driftbolaget som sedan ska stå som grund för beslut om åtgärder. Kanske lite som en bostadsrättsförening.

Kanske inte det mest fördelaktiga ekonomiskt men kanske lättare att hitta gemensamma beslut och lyckas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).