Skogsekonomi

Värde på mark med mycket s3

12 inlägg 13290 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Värde på mark med mycket s3

Elektro  
#443225 Hej!

Jag är intresserad av att skaffa en skogsfastighet förr eller senare men är väldigt ny på området. Här i närområdet säljs det en fastighet där rätt stor del av virkesförrådet på marken är s3 som är NS,s eller NO,b vilket innebär att man inte får göra någonting med marken och det inte finns någon som vill köpa träden om jag förstått detta rätt?

I detta fall vad betingar NO och NS märkt mark och skog och vad kan vara rimligt att betala för det?

Bifogar några bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild




   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Värde på mark med mycket s3

jannee  
#443288 I mitt tycke kan en mille gott och väl räcka. :mrgreen:
Finns ju inga pengar att hämta hem, men jakt har ju sitt värde. :grin:

Avatar Fallback

Re: Värde på mark med mycket s3

isteskog  
#443291 Den här fastigheten vore något för SNF, eller en naturvårdsintresserad skogsägare. Jag som är produktionsinriktad skulle definitivt inte köpa denna fastighet ...... :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Värde på mark med mycket s3

paan14  
#443330 Vart i landet ligger skogen? Läget påverkar ju priset allra mest...

Användarvisningsbild

Re: Värde på mark med mycket s3

Peteflamingstar  
#443334 Svårt att göra ett värdeutlåtande såhär, alla avdelningar finns inte med i inlägget, osv. Största NO:t verkar vara koncentrerat till en bergig nyckelbiotop, men annars är det ju mycket skog i yngre gallringsålder vilket är positivt för tillväxten.

Användarvisningsbild

Re: Värde på mark med mycket s3

Elektro  
#443345 Skogen ligger i norra delen av landet.

Jag kanske ställde frågan fel och vet att alla avdelningar osv. inte finns med i inlägget.

Det jag undrar är hur man värderar s3 skog likt den ovan då man inte får hugga den om den är i en nyckelbiotop, blir det markvärdet man ska gå på?

Får man avverka i områden märka NO och NS som inte är en nyckelbiotop?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värde på mark med mycket s3

Göt  
#443346 Det är väl i så fall markvärdet, undrar om man inte skulle kunna få en skötselplan från skogstyrelsen på en sådan fastighet så du vet vad du får göra. Vore väl kanske idé att försöka skilja ifrån avdelningarna som är nyckelbiotop och försöka att få dom sålda till SNF eller till att bli natureservat.

Användarvisningsbild

Re: Värde på mark med mycket s3

Rohdin  
#443347
Elektro skrev:Skogen ligger i norra delen av landet.

Jag kanske ställde frågan fel och vet att alla avdelningar osv. inte finns med i inlägget.

Det jag undrar är hur man värderar s3 skog likt den ovan då man inte får hugga den om den är i en nyckelbiotop, blir det markvärdet man ska gå på?

Får man avverka i områden märka NO och NS som inte är en nyckelbiotop?


Du får Avverka NO/NS områden du får till och med avverka Nyckelbiotoper rent lagligt.

Det är certifieringen som sätter stop vilket gör att du kommer ha problem att förmedla virket från dessa områden.

Man kan få tillstånd av Skogsstyrelsen att avverka Nyckelbiotoper om det gynnar naturvärdena i biotopen.

http://www.skogssverige.se/vad-skall-ja ... ckelbiotop

Användarvisningsbild

Re: Värde på mark med mycket s3

Peteflamingstar  
#443380 NS=naturvård skötsel, NO=naturvård orört, detta innebär att i ett NS inte bara får man utan även bör man göra någon åtgärd för att skapa eller bevara naturvärdena, t.ex gallra ur gran för att gynna löv.

Användarvisningsbild

Re: Värde på mark med mycket s3

BjörnS  
#443482 Vad betyder NO,b och NS,s?

Avatar Fallback

Re: Värde på mark med mycket s3

Skogen i boden  
#443603 Om jag minns rätt så är det samma plan läggaren som på några fastigheter jag tittade på för några år sen . Då tyckte jag det var svårt att hitta det som fans i planen i verkligheten. Hade bla glömt att ta med 50 % betesskador i en plan och medeldiametern som fanns i planen på s2 hittade då inte jag så jag åkte hem igen . Jan ju minnas fel men är inte överdrivet många som gör planer i Norrbotten och ännu färre kvinnor

Användarvisningsbild

Re: Värde på mark med mycket s3

Peteflamingstar  
#443696
BjörnS skrev:Vad betyder NO,b och NS,s?


När vi klassar bestånd som antingen NO eller NS så måste vi även välja om naturvärdena redan finns och ska bevaras eller om de ska skapas, om förutsättningar finns. Gissar därför att NO,b betyder bevara och NS,s betyder skapa. För NS-beståndet bör därför ett åtgärdsförslag finnas utöver en allmän beskrivning av avdelningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).