Skogsekonomi

Förmånsbil

57 inlägg 37408 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434966 Jag tror begreppet Förmånsbil är lite felaktigt, tex såhär: om min arbetsgivare säger åt mig att
ta firmans bil hem och utgå från hemmet imorgon, då är jag ju på jobbet hela tiden jag sitter i bilen.
Säg att firmans bil är en c-reggad servicebuss, när uppstår förmånen?

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

BjörnS  
#434968
teinarsson skrev:Därför smäller hela kostnaden till direkt om man kör en 11e gång. Och Skatteverket anser att förmånen att ha tillgång till bil är värd sjukt mycket pengar.


Om jag utför en renovering och köra skräp i kundens uppdrag till återvinningen då är det inget problem.
Men hur är det om jag skjutsa själva kunden i stället för skräp? Räknas det då som privat körning?
Eller om jag som firma får uppdraget av en kund (till exempel min fru) att åka iväg och handla?

Jag tycker för övrigt att reglarna är helt sjuk.
När jag köpte firmabilen fick jag bara dra halva momsen. Trots att jag inte använder bilen privat. Det är en skåpbil som är fullt med grejor, så den är helt olämplig att använda som familjebil.
Men dessa regler beror nog på att visa mänskor överdriver totalt.
Hörde att det fanns folk som köpte sig en Porsche och bara satt i en masonitskiva bakom förarsäte och registrerade den som lättlastbil på firman. Vet dock inte om det är sant [emoji23]

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

Vilsten  
#434992
Slurfi skrev:Jag tror begreppet Förmånsbil är lite felaktigt, tex såhär: om min arbetsgivare säger åt mig att
ta firmans bil hem och utgå från hemmet imorgon, då är jag ju på jobbet hela tiden jag sitter i bilen.
Säg att firmans bil är en c-reggad servicebuss, när uppstår förmånen?

Förmånen är att du får utgå med firmabil hemifrån. Vad skulle va det felaktiga?

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

Simon.M  
#435010 När jag ringde skattemyndigheten och frågade så var det en äldre bil som var aktuellt för runt 100 000 plus moms då jag inte anser det ekonomiskt försvarbart att köpa en ny pickup har hellre en bättre traktor som inte minskar så mycket i värde. Men var 45-50 000kr i förmånsskatt på den så säger ju sig självt att det inte finns någon fördel med att skatta lika mycket som bilen kostar på 2 år. Om nu den skatte tanten hade korrekta uppgifter till mig

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

vattumannen75  
#481878 Drar igång en gammal tråd här. Jag pratade med en som påstod att man inte blir förmåns beskattad om man betalar försäkring och dieseln privat när man nyttjar skogspickupen. Kan det stämma?

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

vattumannen75  
#481897 Detta gällde om man använde en pickup

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

Arvid0  
#483007
vattumannen75 skrev:Detta gällde om man använde en pickup
Kan du som privatperson försäkra företagets bil? Vad händer då om en olycka sker i jobbet, ansvar mm? Har svårt att se att det skulle vara "tillåtet" med en sådan lösning men ring skatteverket och kolla, de har garanterat säkrare svar än ett forum.

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

jannee  
#483010 Du kan BARA försäkra bil som du själv är ägare till.
Jag har försökt för många år sedan att stå för grabbens bilförsäkring - men tji, var tvingad att också skriva bilen på mig :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

edlundp  
#742982 Startar upp tråden igen.

Jag funderar på att skaffa mig en El-skåpbil (nya VW-bussen som kommer iår). Hur ska jag tänka där då jag vill både kunna använda den i skogen samt även privat. Förmånsvärdet på elbilar är ju bra låga nu. Ska jag köpa den privat eller i näringsverksamheten?

//Peter

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743031 Är inte förmånsvärdet högt nu igen? Är det en ny, ha den i firman de första åren.

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

Amatörhuggare 62  
#743058 5701 kr i månaden.
Transporter E.
Enligt tabell, ja hittade.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

Elis76  
#743060 Här lite matnyttig information om vad som gäller för närvarande.

Och som vanligt är det den egna plånboken som styr samt hur mycket man vill krångla till det.

https://www.grantthornton.se/insikt/nyheter/nya-regler-fran-1-juli-nu-blir-tjanstebilen-dyrare/

https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/allaetjanster/tjanster/bilformansberakning.4.18e1b10334ebe8bc80003976.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).