Skogsekonomi

Fördelning av tillgångar

5 inlägg 5134 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fördelning av tillgångar

FredrikR  
#430306 Hej,

Vi är 3st som skall dela på skog som är värd ca 10milj.
2 vill ha pengar och 1 vill fortsätta äga skogen.
Hur gör man för att få ut så mycket pengar som möjligt, alla skall i slutändan ha lika mycket värde.

MVH Fredrik



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Fördelning av tillgångar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430308 1. Man kommer överens om ett värde och en köper ut de andra.
2. Man bjuder ut fastigheten på öppna marknaden och den som vill ha det får bjuda som alla andra.

Avatar Fallback

Re: Fördelning av tillgångar

jannee  
#430309 Bjud ut fastigheten med öppen anbudsgivning.
Därefter är det upp till den broder som vill överta skogen att ge lika mycket som den högste anbudsgivaren.
Inte alls ovanligt förfarande för att få en uppfattning om vad marknaden är beredd att betala.
Ni behöver bara en aktuell skogsbruksplan därefter är det bara att lägga ut det på hemnet - eller i alla fall nästan :grin:
Men vill ni vara justa låt brodern få överta fastigheten för taxvärdet, men är ni gina så gör som mitt översta förslag. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fördelning av tillgångar

mno011  
#430319 Viktigt att ni tar reda på hur mycket som blir kvar efter skatt vid försäljning.
Det kan finnas lån, anskaffningsvärden, gjorda skogsavdrag som påverkar slutresultatet.
Tex förenklat
Om skogens anskaffningsvärde är 2 miljoner skall 8 miljoner skattas med 27 eller 30% (minns inte vilket)
Finns det sedan lån på 2 miljoner blir nettovärdet 5,6 miljoner som skall delas på 3.
Sedan finns det många möjligheter till kombination av köp eller gåva som påverkar köparens skatte och lånesituation.

Jag tror det är viktigt att ta hjälp så att alla vet hur mycket pengar man får vid en ren försäljning efter skatt.
Efter det kan man diskutera hur man löser själva affären så alla blir nöjda.

Avatar Fallback

Re: Fördelning av tillgångar

mno011  
#430333 Ovanstående baseras på försäljningsvärde 10 miljoner. Räkneexemplet blir dock detsamma.
12 miljoner i försäljningsvärde ger 7 miljoner att dela på PM allt annat är lika.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).