Skogsekonomi

Min första avverkning.

5 inlägg 7609 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Min första avverkning.

Nybörjare1  
#429722 Hej på er

Nu har man gjort sin första avverkning på sin fastigheter. Äger ena fastigheten fullt ut och andra äger min brorsa 91% och jag 9%.
Man har ju fått några kr och man vill nu inte skatta så mycket. Har hittat lite på nätet men jag har även lite egna idéer om hur jag skall få ner skatten om det går vill säga och är lagligt?

1.Tänkte om jag gör som så att jag gör ett rationaliseringsförvärv? Min fastighet ligger precis bredvid brorsans och då handlar det om att rationalisera skogsbruket. Om jag köper skogen som brorsan äger för låt säga 200 000 så slipper jag väl skatta för dom helt?
Och Då gör nämligen brorsan en förlust på 800 000 och då borde han väl få kvitta förlusten mot vinsten han avverka för?
Jag la nämligen in 100 000 i den fastigheten och han la in 1 000 000.

2.Sedan så finns det tydligen något som heter skogskonto. Kan man kanske sätta resten av pengarna där så länge tills man vet vad man skall göra med dom? Känns som det bästa alternativet.

3.Moms? Fattar inte detta. Skogen ägs ju av mig privat så jag skall väl inte betala någon moms?
Men det verkar ha med att jag är näringsidkare då?

4.Finns det någon fördel att ta in den skogliga verksamheten i min andra verksamhet?

5.Det finns något som heter räntefördelning, fattar inte va det är riktigt.

6.Sist finns det också expasionsfond och periodiseringsfond. Är det något som man kan använda som privatperson eller är det bara jobbigt?

Jag har avverkat för ca 700 000 och brorsan för ca 1 700 000.
Förstår självklart att man kan dra kostnader för maskiner och annat roligt jag kommer köpa framöver :grin:



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Min första avverkning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429730 Välkommen in i skogsbranschen! :-BD

Många frågor, skall ta några i taget.
4) Vad har du för verksamhet, enskild firma, AB, HB?

3) Köper du skog så blir du näringsidkare, och måste bokföra, deklarera intäkter, utgifter och moms. Beror på 4) hur du skall göra bäst.

Hur köpt du den självägda fastigheten, och vad betalade du?

Köpa och sälja fastigheter gör man med skattade pengar. Det är ingen kostnad i verksamheten, och därmed ej avdragsgillt.

En sak som du glömde är skogsavdrag, nästan den viktigast. Beror på hur du kom över fastigheten.

Avatar Fallback

Re: Min första avverkning.

alias  
#429731
Nybörjare1 skrev:Hej på er

Nu har man gjort sin första avverkning på sin fastigheter. Äger ena fastigheten fullt ut och andra äger min brorsa 91% och jag 9%.
Man har ju fått några kr och man vill nu inte skatta så mycket. Har hittat lite på nätet men jag har även lite egna idéer om hur jag skall få ner skatten om det går vill säga och är lagligt?

1.Tänkte om jag gör som så att jag gör ett rationaliseringsförvärv? Min fastighet ligger precis bredvid brorsans och då handlar det om att rationalisera skogsbruket. Om jag köper skogen som brorsan äger för låt säga 200 000 så slipper jag väl skatta för dom helt?
Och Då gör nämligen brorsan en förlust på 800 000 och då borde han väl få kvitta förlusten mot vinsten han avverka för?
Jag la nämligen in 100 000 i den fastigheten och han la in 1 000 000.

2.Sedan så finns det tydligen något som heter skogskonto. Kan man kanske sätta resten av pengarna där så länge tills man vet vad man skall göra med dom? Känns som det bästa alternativet.

3.Moms? Fattar inte detta. Skogen ägs ju av mig privat så jag skall väl inte betala någon moms?
Men det verkar ha med att jag är näringsidkare då?

4.Finns det någon fördel att ta in den skogliga verksamheten i min andra verksamhet?

5.Det finns något som heter räntefördelning, fattar inte va det är riktigt.

6.Sist finns det också expasionsfond och periodiseringsfond. Är det något som man kan använda som privatperson eller är det bara jobbigt?

Jag har avverkat för ca 700 000 och brorsan för ca 1 700 000.
Förstår självklart att man kan dra kostnader för maskiner och annat roligt jag kommer köpa framöver :grin:


Då det handlar om tämligen betydande summor bör man ta hjälp med dessa upplägg i förväg. Skogen och ev. annan verksamhetsgren som du bedriver som enskild näringsverksamhet/enskild firma beskattas per automatik gemensamt. Momsen kommer du inte undan, rationaliseringsförvärv håller jag för osannolikt att du får igenom, skogskonto är till viss hjälp att reglera resultatet.

Utifrån hur du formulerar dig så skulle jag säga att det känns som att du bör läsa in dig på grunderna kring beskattning av enskild näringsverksamhet och skog i synnerhet (finns mycket tillgängligt på nätet om beskattning av enskild näringsverksamhet, momsredovisning, rationaliseringsförvärv, skogskonto, räntefördelning, expansionsfond periodiseringsfond m.m. - börja på skatteverkets hemsida så får du grunderna direkt från källan), så blir det lättare att diskutera alternativen sedan.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Min första avverkning.

Göt  
#429747 Ta kontakt med en redovisningsbyrå som arbetar med skogsfastigheter.

Avatar Fallback

Re: Min första avverkning.

jannee  
#429750 Undvik LRF om du är aktsam om dina pengar :mrgreen:
För övrigt kan du omgående sätta in ÅRETS virkeslikvider på ett SKOGSLIKVIDKONTO, från detta kontot tar du senare ut pengar för fastighetens drift (alla kostnader som som har med fastigheten att göra och är avdragsgilla).
Skogsavdraget storlek avgörs av köpeskillingen och taxvärdet av skogen.
Erhållen moms kvittas mot erlagd moms och överskottet skickas in senast 12 maj 2018 för inkomst och utgifter avseende 2017.
På skogskonto kan du avsätta max 60 % av virkeslikviden från ett avverkningsuppdrag.
Kostnader för ett bokslut (på en redovisningsbyrå t.ex) är avdragsgilla.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).