Skogsekonomi

Aktiv eller passiv näringsverksamhet ?

9 inlägg 13885 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Aktiv eller passiv näringsverksamhet ?

Linuss  
#423300 Kan någon förklara fördelar och nackdelar med att deklarera som aktiv näringsidkare har fatta det här med antalet nerlagda timmar osv. Då jag anser att jag lägger ner den tid som krävs på skogen så funderar jag på att börja deklarera som aktiv istället för passiv som jag gjort tidigare.
Har förstått möjligheten att kvitta underskott i näringsverksamhet mot inkomst av tjänst. Men finns det någon annan fördel ?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Aktiv eller passiv näringsverksamhet ?

jannee  
#423313 Självklart ska du det vara aktiv näringsverksamhet. ALLA säger alla kostnader du har i samband med denna verksamhet är avdragsgill. Absolut ingen nackdel att bygga upp ett underskott eller bygga upp för en kommande räntefördelning.
En del har för sig att man måste lägga ned massor av timmar för att få kalla det en aktiv näringsverksamhet, själv har jag rakt motsatt uppfattning.

Användarvisningsbild

Re: Aktiv eller passiv näringsverksamhet ?

Linuss  
#423342 Ok. Och det spelar ingen roll att jag ifjol deklarerade som passiv men igår ändrar mig till aktiv ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aktiv eller passiv näringsverksamhet ?

Älgfoderodlare  
#423360 Avdrag med underskott av näringsverksamhet från inkomst av tjänst, får bara ske under de fem första åren man har nystartad verksamhet. När det gäller aktiv eller passiv verksamhet, fick vi ändrat min fru o jag från ifjol av Skatteverket. Det verkar vara en ny tolkning vad gäller aktiv verksamhet. De svarade mig i Dalarna att man måste samtidigt ha inkomst av sin verksamhet för att få räkna den som aktiv. Jag tyckte det verkade konstigt då min fru fortfarande hade rätten till avdrag. Och då hon sparat i ett par år o vi tänkte göra ett avdrag i fjol, så vart det nobben. Med hänvisning till denna nya regel. Samtidigt sa personen som jag pratade med, att om man utnyttjade avdragsrätten mot inkomst av tjänst, har man ju bara skatteeffekten på sin inkomst om ca. 30 %. Medans om man sparar underskotten tills man har inkomst av sin verksamhet. Då får man ju kvitta de samlade underskotten med 100 % av motsvarande inkomstdel. Vilken kan göra en inkomst så gott som skattefri den dag man har den.
Sen tror jag att man tolkar skattereglerna lite olika i Sverige. Så kolla med skatteverket hur de gör i ditt län.

Avatar Fallback

Re: Aktiv eller passiv näringsverksamhet ?

Mojjemannen  
#423618 Går väl på ett ut?

Avatar Fallback

Re: Aktiv eller passiv näringsverksamhet ?

Chuck Norris  
#423641 Ännu en inkompetent anställd på Skatteverket. Alla som är lite klipska och pålästa byter bort Skatteverket mot annan arbetsgivare så fort de får chansen.

Avatar Fallback

Re: Aktiv eller passiv näringsverksamhet ?

alias  
#423644
Linuss skrev:Kan någon förklara fördelar och nackdelar med att deklarera som aktiv näringsidkare har fatta det här med antalet nerlagda timmar osv. Då jag anser att jag lägger ner den tid som krävs på skogen så funderar jag på att börja deklarera som aktiv istället för passiv som jag gjort tidigare.
Har förstått möjligheten att kvitta underskott i näringsverksamhet mot inkomst av tjänst. Men finns det någon annan fördel ?


Finns att läsa på SKV:s hemsida, jag har dock för mig att huvudregeln säger att man skall lägga ner minst 500 h/år, vill minnas att det finns en passus om att man kan kvalificera sig även med färre timmar om det huvudsakliga arbetet som krävs i verksamheten utförs av en själv.

Den stora fördelen med aktiv näringsverksamhet är annars att man blir berättigad till jobbskatteavdrag, samt att man höjer sin SGI & PGI om man nu inte slagit i taken i dessa system. Tjänar man över brytgränsen för statlig skatt är det kanske tveksamt om man får ut så mycket mer ur trygghetssystemen genom att deklarera aktiv näringsverksamhet.

Reserverar mig för att jag kan minnas fel gällande det ovan skrivna - som sagt, det mesta finns att läsa på SKV:s hemsida

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Aktiv eller passiv näringsverksamhet ?

Linuss  
#423646 Kan du förklara för en dummer vad det innebär att bli berättigad till jobbskatteavdrag i näringsverksamheten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Aktiv eller passiv näringsverksamhet ?

haggloader  
#423707 Du får mindre skatt om det är arbetsinkomst från aktiv näringsverksamhet gentemot pension, a-kassa, passiv inkomst från näringsverksamhet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).