Skogsekonomi

Skogsköp som makar, skatteeffekter?

15 inlägg 6923 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsköp som makar, skatteeffekter?

Norrbottenstorpet  
#420645 Det har tagit närmare två år att "närma sig" frågan om generationsskifte av en mellanliten (ca 60 ha) skogsfastighet i Norrbottens kustland. Nu verkar vi äntligen vara överens om köpet.

Vi som köper är gifta. Finns det några skattetekniska/deklarationstekniska fördelar eller nackdelar med att köpa fastigheten 50/50 eller att en av oss parter köper den?

Vi har båda A-skattsedel idag och inkomst av tjänst skiljer sig en del, typ så att min fru nätt och jämt betalar någon statlig skatt, medan jag betalar maximal marginalskatt 62%.

//Nybörjaren



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Skogsköp som makar, skatteeffekter?

jannee  
#420648 Äger ni fastigheten tillsammans fördelar ni inkomster/utgifter som det bäst passar er ekonomi.

Användarvisningsbild

Re: Skogsköp som makar, skatteeffekter?

Norrbottenstorpet  
#420655 Ok, tack det var det jag ville höra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsköp som makar, skatteeffekter?

HasseP  
#420670 Roligt att det närmar sig!
Jag och min fru tog över hennes fars gård genom generationsskifte för tre veckor sedan (tog 1,5år innan det blev klart). Vi äger 50% var och bildade ett enkelt bolag istället för enskild firma. På det viset behöver endast en av oss redovisa moms. Vi hade även hjälp av en jurist som skrev ner hur allt gick till. Detta dokument skrev sen alla berörda parter under, så det finns nedtecknat för framtiden (minnen kan utvecklas olika :roll: ).

Avatar Fallback

Re: Skogsköp som makar, skatteeffekter?

jannee  
#420672 Man behöver INTE bilda ett enskilt bolag bara för att en ska behöva redovisa momsen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skogsköp som makar, skatteeffekter?

HasseP  
#420674 Jasså, hmm. Varför sa de så på LRF då? Kan man lita på något de säger?

Avatar Fallback

Re: Skogsköp som makar, skatteeffekter?

jannee  
#420711 Visst kan du lita på f.d. RLF nuvarande LRF, räkningen du får av dem är inget du skämtar om :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skogsköp som makar, skatteeffekter?

HasseP  
#420714 Jag tänkte att deras hjälp skulle vara bra så här i början. Men man får väl se det som läropengar, även om det enda man lärde sig var att detta blev kostsamt :cry: .

Vad är skillnaden mellan enkelt bolag och enskild firma och vad finns det för några fördelar respektive nackdelar?

Avatar Fallback

Re: Skogsköp som makar, skatteeffekter?

alias  
#420727
HasseP skrev:Jag tänkte att deras hjälp skulle vara bra så här i början. Men man får väl se det som läropengar, även om det enda man lärde sig var att detta blev kostsamt :cry: .

Vad är skillnaden mellan enkelt bolag och enskild firma och vad finns det för några fördelar respektive nackdelar?


Nu var ju varken Bolagsverkets eller Skatteverkets sidor enormt informativa kring "enkelt bolag" (jannees "enskilt bolag" har jag aldrig träffat på som begrepp varken inom civilrätten eller beskattningsrätten).

Rent skattemässigt så skulle jag dock säga att delägarnas beskattning (för sin resp. del av resultatet) i ett enkelt bolag sker på precis samma sätt som om man drivit varsin enskild firma.

Jag kan spontant inte se att det skulle vara någon direkt nackdel, civilrättsligt, med att ha ett enkelt bolag er emellan, även om jag inte heller kan se några fördelar utifrån den sparsamma infon här i tråden (det förefaller avhängigt parternas inbördes förhållande och verksamhetens art). Skall ärligt medge att det är ca 8 år sedan jag hade anledning att läsa in mig på de olika bolagsformerna, varför jag känner mig lite ringrostig och reserverar mig för svikande minne.

Kan inte heller se att kostnaden för att registrera ett enkelt bolag skulle avvika särskilt från en enskild firma. Själva generationsskiftet tillsammans med första årets bokföring & deklaration torde vara de stora kostnaderna i sammanhanget.

Om tjänster inom bokslut och deklaration är prisvärda borde gå att kontrollera genom att lämna in samma material till olika firmor och se vad resultatet blir (hur mycket skatt man skall betala in eller få tillbaka kontra vad tjänsten kostat). Problemet här blir ju om man inte enbart är ute efter att få så låg skatt som möjligt utan även vill försöka optimera sjukpenninggrundande och pensionsgrundande inkomst.

Juridiska tjänsters prisvärdhet är svårare att jämföra. Ett avtal som är relativt billigt att upprätta kan bli dyrt om man behöver pröva dess innehåll i domstol, men sånt är väldigt svårt att räkna på.

Bara mina fem ören...

Lycka till med skogsägandet!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsköp som makar, skatteeffekter?

Norrbottenstorpet  
#420736 På den tilltänkta fastigheten finns ett antal ha med S2 och S3 skog. 800 - 1000 m3sk kanske kan slutavverkas på ca 5-6 ha ganska direkt. Bör jag ha någon särskild skatteteknisk strategi för detta?

//Nybörjaren

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsköp som makar, skatteeffekter?

alias  
#420737
Norrbottenstorpet skrev:På den tilltänkta fastigheten finns ett antal ha med S2 och S3 skog. 800 - 1000 m3sk kanske kan slutavverkas på ca 5-6 ha ganska direkt. Bör jag ha någon särskild skatteteknisk strategi för detta?

//Nybörjaren


S3-skog brukar vara skog som är slutavverkningsmogen men som man rekommenderar ej skall avverkas (ofta avsatta som NO-bestånd i skogsbruksplanerna).

Generellt så skulle jag, utan att veta vad nettot kan tänkas landa på, vilja ställa motfrågan hur ert kassaflöde i verksamheten ser ut på lite längre sikt?


Verksamheten:
Har ni lån i rörelsen (räntan avdragsgill i rörelsen)?
Hur mycket skogsvårdskostnader kommer att bli aktuella inom 5-10 år?
När i tiden räknar ni med nästa intäkt från fastigheten och hur stor blir den (är åldersfördelningen någorlunda jämn så ni kan avverka succesivt)?

Mål:
Vad skall pengarna från avverkningen betala kostnader i rörelsen eller användas för privata ändamål?
När skall pengarna finnas tillgängliga?

Skattemässigt:
Har ni förvärvat fastigheten via köp, gåva eller blandat fång?
Möjlighet till skogsavdrag?
Möjlighet till räntefördelning?
Uppfyller ni kriterierna för nystartad aktiv näringsverksamhet (möjlighet att kvitta underskott i verksamheten om max 100000 kr/år under de fem första åren mot inkomst av tjänst)?

Har säkert glömt någon aspekt, men det här är lite av vad som man bör tänka på.

Som du kanske anar så är det svårt att ge generella råd utan att veta förutsättningarna i det aktuella fallet (både vad det gäller hur verksamheten ser ut och ägarnas mål).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skogsköp som makar, skatteeffekter?

jannee  
#420743 Frugan och jag äger tillsammans 3 st fastighetsbeteckningar med skog + lite annat smått och gott som inte hör hit. Vid deklaration placerar vår revisor eventuella inkomster hos den av oss som drabbas av minst skatt.
För övrigt har jag ALDRIG talat om något enskilt bolag, det är trådskaparens egna idéer.
Varför krångla till saker och ting :grin:
Placera så stor del av skogsinkomsterna som ni kan på ett skogskonto, överskjutande del investerar ni i sådant som är avdragsgillt och kan behövas för fastighetens skötsel, underhåll skogsbilvägar (om det behövs), byggnader, rensa diken o.s.v.
När ni får skogslikviden placera den då först på ett skogslikvidkonto. Från detta konto kan ni ta pengar till löpande underhåll och inköp När ni sedan deklarerat få ni från detta konto ta pengar till momsen, insättning på skogskontot och överskjutande del tas upp till beskattning, förhoppningsvis har ni räntefördelning att nyttja.

Användarvisningsbild

Re: Skogsköp som makar, skatteeffekter?

Norrbottenstorpet  
#420830 Stort tack för era svar, är man nybörjare så är all input positiv!

alias skrev:S3-skog brukar vara skog som är slutavverkningsmogen men som man rekommenderar ej skall avverkas (ofta avsatta som NO-bestånd i skogsbruksplanerna).


Stämmer, huvuddelen av den S3 märkta skogen är föreslagen som NO.

Generellt så skulle jag, utan att veta vad nettot kan tänkas landa på, vilja ställa motfrågan hur ert kassaflöde i verksamheten ser ut på lite längre sikt? [/quote]

Är så okunnig att jag inte klarar en kassaflödesberäkning. Åldersfördelningen ser grovt ut enligt nedan huggningsklasser/åldersklasser:

Huggningsklasser fördelning (enligt färsk skogsbruksplan)
K1 1%
K2 3%
R2 10%
G1 45%
G2 3%
S2 35%

En fjärdedel av beståndet är mellan 30-40 år, en tredjedel mellan 60-80 år och och en femtedel är >100 år. Det finns mao ca 20 ha slutavverkningsbart inom de 10-15 närmaste åren, samt tillskjutande löpande gallringsavverkning (ett par ha vart 5:e år eller så).

alias skrev:Verksamheten:
Har ni lån i rörelsen (räntan avdragsgill i rörelsen)?
Hur mycket skogsvårdskostnader kommer att bli aktuella inom 5-10 år?
När i tiden räknar ni med nästa intäkt från fastigheten och hur stor blir den (är åldersfördelningen någorlunda jämn så ni kan avverka succesivt)?


Ja, 75% kommer vara direkt lånefinansierat.
Skogsvårdsomkostnader är relativt få, lite dikning, några ha röjning (gör själv). Kostnad max 50 000 de närmsta 5 åren.
När nästa intäkt uppstår, beror ju mycket på vilket beslut man tar nu. Skogen är ju som sagt bara 60 ha. Skulle vi slutavverka 20 ha direkt, har vi bara gallringsintäkter att vänta de kommande 40 åren. :???:

alias skrev: Mål:
Vad skall pengarna från avverkningen betala kostnader i rörelsen eller användas för privata ändamål?
När skall pengarna finnas tillgängliga?


Om rörelsen kan vara självbärande, dels vad det avser kostnader för lånet såväl som det ger utrymme för (vissa) utrustningsinköp, huggningsutrustning, traktor, vagn, skoter på sikt. Vi har inte satt ett avkastningsmål, men vill självklart inte gå back. Sedan att få jaga älg på egen mark :) .....

alias skrev:
Skattemässigt:
Har ni förvärvat fastigheten via köp, gåva eller blandat fång?
Möjlighet till skogsavdrag?
Möjlighet till räntefördelning?
Uppfyller ni kriterierna för nystartad aktiv näringsverksamhet (möjlighet att kvitta underskott i verksamheten om max 100000 kr/år under de fem första åren mot inkomst av tjänst)?


Det kommer att bli ett rent köp, ännu ej genomfört, men inom kort så.
Ja, köpet innebär ju möjlighet till skogsavdrag och räntefördelning. Exakt hur man bör spela dessa korten är för mig oklart. Är det mest fördelaktigt att påföra 50% av köpeskillingen till skogsavdrag för att minimera effekterna av negativ räntefördelning?

Jag känner inte riktigt till kriterierna för nystartad aktiv näringsverksamhet, men helt nystartad kommer den att bli. Jag bedriver i dagsläget ingen skogsverksamhet. Vad är kriteriet för "aktiv"?

jannee skrev:Frugan och jag äger tillsammans 3 st fastighetsbeteckningar med skog + lite annat smått och gott som inte hör hit. Vid deklaration placerar vår revisor eventuella inkomster hos den av oss som drabbas av minst skatt.
Känns logiskt! Lite därför jag frågar :lol:

jannee skrev: För övrigt har jag ALDRIG talat om något enskilt bolag, det är trådskaparens egna idéer.
Varför krångla till saker och ting :grin:


Nej, det är inte mina idéer, utan i svar nr3, av Hasse P som bolagsfrågan dök upp. Men jag håller med, jag vill inte krångla till det utan frågar för att försöka lära mig. Är fullständig rookie.

jannee skrev:
Placera så stor del av skogsinkomsterna som ni kan på ett skogskonto, överskjutande del investerar ni i sådant som är avdragsgillt och kan behövas för fastighetens skötsel, underhåll skogsbilvägar (om det behövs), byggnader, rensa diken o.s.v. När ni får skogslikviden placera den då först på ett skogslikvidkonto. Från detta konto kan ni ta pengar till löpande underhåll och inköp När ni sedan deklarerat få ni från detta konto ta pengar till momsen, insättning på skogskontot och överskjutande del tas upp till beskattning, förhoppningsvis har ni räntefördelning att nyttja.


Ja, lite så tänker jag i nuläget. Målet blir att skapa ett "nollsummespel" dvs att intäkterna finansierar utrustning (före skatt och utan moms), dels huggutrustning som behöver uppdateras, dels transportutrustning, traktor, snöskoter, släpvagn osv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsköp som makar, skatteeffekter?

jannee  
#420833 Stirra dig bara inte blind på att utnyttja skogsavdraget så snabbt som möjligt.
Avverkningsbar skog är inte detsamma som färdigvuxen skog.
Försök att avverka när priset är som mest gynnsamt.
Sikta även på att försöka få en jämn åldersfördelning på fastigheten
5 ha slutavverkning är lätt att hantera, med kommande plantering och framtida röjningar, däremot kan 15 ha bli ganska betungande - kanske något man bör ha i åtanke innan man slutavverkar alla avverkningsbar skog.

Avatar Fallback

Re: Skogsköp som makar, skatteeffekter?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420835 Ja, det finns ju ingen poäng med att ta ut pengar ur skogen om ni tjänar så mycket, förutom räntefördelning. Om ni vill kan ni förstås avsätta till pensionsfonder, gränsen för aktiv näringsverksamhet är fortfarande hög, men vet inte detaljerna där.


Om ni är gift och hjälps åt i fastigheten (röjer, planerar, planterar, hugger), så kan ev. överskott fördelas hur som helst.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar