Skogsekonomi

Julgranar som business

22 inlägg 21902 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Julgranar som business

Norrtälje  
#540845
jannee skrev:Är inte så lite arbete med att få fram fina julgranar, ja sådana som kunderna är ute efter.
Räknar du timpenning blir den inte hög, visst du kan få en "hög" inkomst/ha, men allt är inte guld som glimmar


Kan potentiell intäkt få vara första parametern i en förenklad ekonomisk kalkyl och sen tittar man närmare på insatsen som krävs, det är ofta olika för var och en var.
Vill du räkna eller om någon annan kan redogöra för skötseln som krävs så kan man få in timmar och vilken timpeng det kan landa på i en kalkyl.

Men visst, generellt ger mer intensiva grödor högre inkomst då pengarna inte "växer på träd" utan kräver specialskötsel och tidpunkter för insatser blir viktigare, här kring julgranar menar jag att det finns en öppning av fel prissättning i marknaden där skötseln kanske inte behöver vara så hög. Många tjuvhugger tydligen sin gran men då innebär det också att många är nöjda med en vanlig rödgran ur produktionsskog i vardagsrummet så kvalitetskrav väger nog lättare om man ställer det mot service och bekvämlighet som jag tror väger tyngre i det här fallet.

Hema skrev:Jag trodde att man fällde granarna med röjsåg?

Men det borde väl finns möjlighet till självplock likt majs, men man får nog ha bestämda öppettider och erbjuda säckning av granen.

Sedan vore det nog inte fel att erbjuda fina plastgranar, då det verkar som om fler o fler vill ha "granen" klädd redan vid första advent, för att sedan rensa ut den under mellandagarna.


Maskinval får man anpassa till omfattningen på julgransodlingen men vilka specialgrejer det finns på marknaden hade varit intressant att titta närmare på. Formklipparmaskin? Beståndsgående "fällare/nätare" med radiokontroll?

Utkörning av granar liksom öppettider för självplock innebär arbetstimmar gentemot att låta kunderna göra jobbet men visst är det sannolikt där det landar i praktiken för att bli av med alla dessa 250 granar när det gäller första året.
Kungsgran som jag tyckte lät bäst kanske får vika sig för förädlad dansk rödgran om det som länkades som Anna berättar stämmer att 9 av 10 julgransfötter är anpassade för den tunna stammen och att andra granar är tjockare.
(Där är förövrigt en separat affärsidé om någon vill nappa, snickra julgransfötter..)

Ska man öppna för kunderna att hugga sin egen gran skulle jag rekommendera att de tar med handsåg och rep att snöra ihop granen med. Yxa till rotänden kan de göra mot en stubbe där en yxa sitter fast med kedja.
Näta granen blir för avancerat och man måste till hägnet hela tiden och kolla till nät plus öppnar upp ett dukat bord för kriminella element att länsa hägnet på plats under natten och köra till partihallen på morgonen.

Men hur odlar du fram plastgranar och plastprodukter hemma i skogen?
Julgranar kan slänga sig i väggen om du löser det istället :grin:

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Julgranar som business

jannee  
#540847 Börja med att slå en pling till Bo Egon och hör vad som händer när en eller några julgranar stjäls :grin:
Polisen struntar fullkomligt i julgransförsäljarna och deras julgranar.
Dessutom ska du vara väldigt försiktig med att släppa in tanter med hund som ska kolla på granar.
Hundar (oberoende storlek) gillar nämligen att revirmärka så många julgranar de kan :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Julgranar som business

Hema  
#541010 Som julgransförsäljare är det väl inte dumt att erbjuda det som marknaden efterfrågar? Med dagens prispress, handlar mycket om omsättning. Ju större marknadsandel, desto... Samt många gillar kungsgranen, då det barrar betydligt mycket mindre..

Användarvisningsbild

Re: Julgranar som business

Tallano  
#601361 Går det att odla julgran och ta hand om dem runt 4 ggr per år, eller krävs det mer skötsel för att få till dem så att de ser ut som de granar som säljs ute på torgen?

Jag har nämligen runt 1 ha betesmark nere i Småland (som grannens kossor betar på just nu) och funderar på att ta en bit av betesmarken och sätta lite plantor (börja med ungefär 200 rödgran första året och öka därefter beroende på utfall) i. Jag skulle kunna ta hand om odlingarna runt 4 ggr per år och tanken är att sälja en del av granarna efter 6-8 år.

Är detta möjligt tror ni, eller är det bara att lägga ner projektet?

Avatar Fallback

Re: Julgranar som business

jannee  
#601484 Ring en utav Sveriges professionella julgransodlare, men gör det EFTER jul.
Det denne man ej vet om julgransodling är inte värt att veta (fadern till Smålandsgranen)
Mobil 070 6207636
Fast 0486 20345
Har du inte frostkänslig mark men bördig och kan hägna in den rekommenderar jag Kungsgran

Avatar Fallback

Re: Julgranar som business

Sörlänningen  
#601580
Tallano skrev:Går det att odla julgran och ta hand om dem runt 4 ggr per år, eller krävs det mer skötsel för att få till dem så att de ser ut som de granar som säljs ute på torgen?

Jag har nämligen runt 1 ha betesmark nere i Småland (som grannens kossor betar på just nu) och funderar på att ta en bit av betesmarken och sätta lite plantor (börja med ungefär 200 rödgran första året och öka därefter beroende på utfall) i. Jag skulle kunna ta hand om odlingarna runt 4 ggr per år och tanken är att sälja en del av granarna efter 6-8 år.

Är detta möjligt tror ni, eller är det bara att lägga ner projektet?


Jag tror ju att det är rimligt. Har sett flera här på forumet som säger att de säger en hel del varje år utan någon klippning alls. I min familj brukade det säljas julgran på 90-talet. Då gjordes det alltid i samband med en beskogning, man satte bara dubbelt så många plantor som vanligt. Åtta år senare högg man ner hälften. De granarna kommer ju inte säljas till de som är vana vid klippta, danska kungsgranar, men det kan nog att sälja.

Är själv väldigt nyfiken på odla lite kungsgran, kanske se till dem någon gång om året. Jag tycker att det borde funka.

Användarvisningsbild

Re: Julgranar som business

Tallano  
#601593
jannee skrev:Ring en utav Sveriges professionella julgransodlare, men gör det EFTER jul.
Det denne man ej vet om julgransodling är inte värt att veta (fadern till Smålandsgranen)
Mobil 070 6207636
Fast 0486 20345
Har du inte frostkänslig mark men bördig och kan hägna in den rekommenderar jag Kungsgran


Tack för info! Antar att det är Bo-Egon du talar om :smile:
Får vända mig dit efter julen och höra med honom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).