Skogsekonomi

Hur mycket skog behövs för att det ska betala sin ränta?

9 inlägg 16451 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur mycket skog behövs för att det ska betala sin ränta?

Jstr1  
#400886 Hej!

Är ny på forumet, har dock trålat runt lite här tidigare dock inte som medlem.

Jag har gått omkring och funderat på hur mycket skog man skulle behöva för att skogen ska kunna betala sin egen ränta.
Det jag "vill ha" skogen till är att bedriva ett modernt och intressant skogsbruk och att kunna ha som sysselsättning vid pension, även jakten är en bidragande faktor.
Räkna alltså inte med handpenning eller amortering, det hoppas jag att jag har när den dagen kommer.

Notera att jag inte ha några som helst krav på att kunna leva på min skog utan endast att den ska betala sin egen ränta, jag kommer alltså ha ett annat jobb.
Jag har precis passerat 20-strecket och det är några år kvar tills detta kommer att kunna ske, har ett antal år på universitetet framför mig men det är alltid bra att ha ett hum om vad man vill uträtta och hur man ska göra det.

Det område som är aktuellt för mig är sydöstra Småland.

Hoppas jag har uttryckt mig tydligt nog...

/ J



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog behövs för att det ska betala sin ränta?

JörgenO  
#400891 Jag brukar tänka att skogens "ränta" är årlig volymtillväxt (brukar stå i skogsbruksplanen) +prisökning. Värdet på denna årliga tillväxt dividerat med fastighetens inköpspris blir då fastighetens avkastning i procent och den bör ju vara högre än låneräntan :-)

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog behövs för att det ska betala sin ränta?

mickey  
#400897 Ett plusvärde (inte mätbart) bör väl vara att inte få en ny granne som man inte vet vad denne går för.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog behövs för att det ska betala sin ränta?

jannee  
#400898 Avgörande är priset och hur mycket obetald fritid du är beredd att satsa.
50 ha innehållande 140 m3sk/ha är ungefär vad du lätt hinner med att sköta på fritiden. När du kommer upp i större arealer kommer det också att kräva en större obetald insats, där kan kommande familj ha invändningar :oops:
Köpte själv en fastighet till normalpris för 45 år sedan och den har idag betalt sig själv, dock med massor av idiellt arbete :mrgreen:
För övrigt lever en skogsägare fattigt men dör rik.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog behövs för att det ska betala sin ränta?

Jstr1  
#400906 Den "obetalda" insatsen är inte något problem, till en viss gräns givetvis...
Om vi lägger det så här istället: hur mycket skog behöver jag för att kunna betala räntan OCH ha det på förvaltning, tex Södra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog behövs för att det ska betala sin ränta?

alias  
#400909
Jstr1 skrev:Den "obetalda" insatsen är inte något problem, till en viss gräns givetvis...
Om vi lägger det så här istället: hur mycket skog behöver jag för att kunna betala räntan OCH ha det på förvaltning, tex Södra?


Jag förutsätter att det är kassaflöde som du avser ska matcha räntekostnaden (påverkas av bl.a. egen kapitalinsats och förräntningskrav på denna samt hur du räknar med att den löpande avverkningen skall påverka fastighetens substansvärde - avverka löpande tillväxten, avverka mer eller mindre än löpande tillväxten?)?

Hur man än räknar så kommer man in på det som jannee påpekade - det är förhållandet mellan hur mycket du betalar för fastigheten och dess långsiktiga löpande kassaflöde som avgör vilken förräntning du får på investeringen. Sen är det ju inte oväsentligt vilken kalkylränta man räknar med (tror du att Brexit, Trumph och Putin kommer att skapa global recession eller t.o.m. stagflation, eller tror du på en global ekonomisk boom) - kommer räntan de närmsta 10 åren ligga på ca 1 % eller på 4 %? Vad man tror om den globala ekonomins utveckling påverkar ju också vilka virkespriser som man bör beräkna det löpande kassaflödet på.

Det finns med andra ord en hel rad parametrar att ta hänsyn till när det gäller förräntningen på skogsfastigheter - många av dem är dessutom svårbedömda. Jag har dock svårt att se att storleken på skogsinnehavet har jättestor betydelse för lönsamheten (extremvärden undantagna). Har du mer skogsmark kan du troligen avverka mer per år vilket kan ge storlekspremier, samt lättare att planera jämna kassaflöden, i gengäld så kan du kanske inte räkna med att skogsvårdskostnaderna går att bortse ifrån som ideellt arbete, som jannee också var inne på.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog behövs för att det ska betala sin ränta?

jannee  
#400912 Desto mer skog desto dyrare. M.a.o. köp en fastighet med lite skog, helst föryngingssäkrad men för övrigt i behov av stort ideellt arbete. En sådan fastighet kan på sikt bli guld värd och ge en bra avkastning, å andra sidan vill man helst ha något att avverka för löpande utgifter, p.g.a.d. bör man hamna i spannet 120 -150 m3sk/ha.
På en fastighet under 50 ha gör du för övrigt som du själv vill.
Du bör inse att vi idag betalar överpris för rotstående skog.
Då betydligt bättre att satsa på en fastighet med mycket ungskog, visst det svider lite att ligga ute med räntepengar men på sikt är det troligtvis bättre än aktier.
Du kan på booli se fastigheter i din trakt som legat ute länge för försäljning, vilket innebär att de troligtvis inte ens betalar sig själva för den som kan tänkas vara intresserad av ett köp till begärt pris.
Köp en fastighet vars räntekostnad du kan undvara från din förvärvslön. Kan du göra så kommer du att förränta dina pengar bra.
Tänker du däremot låta t.ex Södra förvalta fastigheten - glöm det, då betydligt bättra att satsa på aktier :mrgreen: .

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog behövs för att det ska betala sin ränta?

Lövåbarr  
#400935 Om en skogsfastighet som förvaltas via extern entreprenör ska kunna ge ett överskott som motsvarar räntekostnaden i ett längre tidsperspektiv så innebär det att fastigheten måste köpas till underpris. Med andra ord, om en skogsfastighet i ett längre tidsperspektiv ger samma procentuella avkastning som bankräntan så är den lönsammare än banken ;)
Om man generaliserar lite så är storleken på fastigheten proportionell mot avkastningen/förlusten och påverkar då inte procenten, om inte fastigheten är orimligt liten. Eftersom omloppstiden för skog är uppåt 100 år så behövs stor areal med blandade åldersklasser om du ska kunna räkna med årliga föryngringsavverkningar. Gallringar ger knappast överskott om skogen förvaltas externt.
MEN, Den verkliga vinsten ligger i att få jobba själv i egen skog och den självkänsla det ger att se skogen utvecklas.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog behövs för att det ska betala sin ränta?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400945 Har någon gång hört att avkastningen på en skogsfastighet är ca 2% av värdet. Dock har fastighetspriserna höjts i förhållande till timmer- och massapriset så det har troligen blivit lägre och närmare 1%. (Siffran går säkert att fina till med "ideellt arbete")

Så om vi räknar på en ränta på 4% så behöver du pytsa in 3/4 delar av fastighetspriset. Med andra ord kostar fastigheten 4milj behöver du lägga in 3milj i handpenning för att det ska gå runt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).