Skogsekonomi

Priser för skogsfastigheter ökar 2016

7 inlägg 11608 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Priser för skogsfastigheter ökar 2016

Fredrik Reuter  
#396528 Det är den låga räntan i kombination med lågt utbud som gör att priserna på skogsfastigheter stiger i Sverige, trots lägre virkespriser.
Det är Skogssällskapet som drar denna slutsats i ett pressmeddelande som avser statistik för affärer på skogsfastigheter första kvartalet 2016.

Det är främst i södra Sverige som marknadspriserna ökar och enligt statistiken är marknadspriserna nu mycket nära magiska 100.000 kr per hektar (99.710 sek/hektar).
I norra Sverige har priserna legat mer still, överst i norr är läget oförändrad på 26.100 kr per hektar.

Det kan vara vanskligt att göra jämförelser då Skogssällskapet inte har sek/m3sk med i statistiken vad jag kan se, men om man jämför ändå med Priser på Skogsfastigheter 2015 så har priserna stigit med drygt 6% på tre kvartal.

Skogssällskapet ser det för troligt att priser kommer fortsätta att stiga, en av anledningar kan vara Inget amorteringskrav för jord och skog?

Hur tror du utvecklingen kommer te sig framöver? Och vad tycker du om den samma?

Länk till PR: http://www.mynewsdesk.com/se/skogssalls ... er-1444782



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Priser för skogsfastigheter ökar 2016

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457506 Priser på skogsfastigheter är högt i förhållande till värdet på skogen tycker jag. I dag har vi i stort sett samma priser på massaved som för 10 år sen. Timmer har snarare sjunkit i pris jämför med för 10 år sen. Priset på skogsfastigheter skenar iväg så man undrar om det blir en tvärvändning och priserna kommer att störtdyka när räntorna går upp. Många lånar upp rejält för att köpa en skogsfastighet och när räntan stiger så kommer många att få problem. Finns det ingen skog att avverka så att man kan kompensera räntehöjningar så sitter många illa till.

Detta är en bubbla som kommer att spricka frågan är bara när. Alla mins väl IT bubblan som sprack. Det var omöjligt att det skulle ske enligt vissa men den sprack i alla fall. Jag tror inte på någon avmattning i priser under 2017 på skogsfastigheter. 2018 har dom varnat för att det kommer att vända. Ekonomin kommer då att börja på gå mot en lågkonjunktur igen.

Avatar Fallback

Re: Priser för skogsfastigheter ökar 2016

jannee  
#457509 Det har i evinnerliga tider sagts att priserna på skogsfastigheter är för höga, vilket de tydligen inte är. Efterfrågan är större än tillgången vilket gör att priserna fortsättningsvis kommer att stiga - oberoende virkespriserna.
Bostadsrättskarusellen är väl ännu värre. Så som denna prisutveckling varit och med dessa låga räntor kommer aldrig någon regering låta räntan stiga i någon högre grad.
De ungdomar som nu är på forumet kommer inom sinom tid få uppleva att priser på 100 000 kr/ha för rena skogsfastigheter (södra Sverige) kommer att höra till vanligheterna - billiga :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Priser för skogsfastigheter ökar 2016

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457589 Alla minns väl bostadsbubbland som sprack? Näe, just det, det har den ju inte. :)

Avatar Fallback

Re: Priser för skogsfastigheter ökar 2016

jannee  
#457602 Vad jag kan minnas var det 1990 som den s.k. bostadsbubblan sprack + att räntorna skenade iväg, någon dag låg räntan på närmare 500 % men bolåneränta på 10 till 15 % var vanligt förekommande. Tog något/några år innan allt var tillbaka i gammal vanlig (o)ordning.
Belåningsgraden var då väldigt hög - dock inte alls hög om man jämför med dagens belåning.
Skulle idag något liknade hända blir det garanterat anarki här i Sverige, "tror" att ingen regering vill eller vågar vara med om ett liknande scenario därför kommer regeringen att mota Olle i grind.
Tycker själv att priserna på ALLA fastigheter om det sedan är skogs/jord eller boendefastigheter är orimligt uppskruvade men troligtvis är det något vi får leva med.
Vill du köpa/äga skog får du allt bita i det sura äpplet och vara med om att buda/betala.
Självklart kan det gå rakt åt he**te men den som inget vågar/satsa kan ej heller inget vinna :mrgreen:
Jag blev själv idiotförklarad när jag köpte en skogsfastighet i början på 70 talet och skuldsatte mig med en miljon, i dag snackas det om vilken guldgosse jag var som hade "turen" att köpa just då och tänk va rik du nu är :?:
I mitt tycke är det ändå bättre att göra något för att senare KANSKE ångra köpet än inte göra köpet och gräma sig resten av livet :oops:

Avatar Fallback

Re: Priser för skogsfastigheter ökar 2016

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457625 Jag tror inte heller någon regering kommer att släppa det så långt som det gjorde i Spanien. Dom kommer att göra allt som bara går för att förhindra det även om det innebär att man skjuter problemen på framtiden. I bästa fall så blir det en långsam avmattning för att sen balansera ut på en rimlig nivå. Större ekonomier än Sverige har kraschat så att vi skulle vara ett undantag tror jag inte på.

Visst kan det låta mycket om man betalat 1 miljon för ett skifte men ser man en möjlighet att inte gå omkull och förlora allt så är det en ide att köpa. Är man osäker så börjar man med små steg och känner sig för. Då kan man alltid sälja eller köpa mer om allt känns rätt.

Någon som vet hur mycket priset på förädlat virke har ökat under dessa 10 år? Ökar det markant så är det ide att köpa en egen såg/timmerhyvel eller hyra in sig i någon byasåg och starta i liten skala för att få mer intäkter på fastigheten.

Användarvisningsbild

Re: Priser för skogsfastigheter ökar 2016

fendt311  
#600663 Skog i Västerbotten blev högt pris.En skogsfastighet i länet har satt nytt rekord när det gäller prisrusning 2019.

Fastigheten har sålts för 36 miljoner kronor, vilket är 16 miljoner kronor högre än utgångspris och mer än dubbelt så mycket som vad Norra Skogsägarna fick när de sålde fastigheten 2016.


Det var bra tryck och ett pris som ligger långt över vad jag hade förväntat mig, säger Lars-Gunnar Forsberg, mäklaren som sålde fastigheten.

Skogsfastigheten med beteckningen Mullberg 1:1 är på 706 hektar och ligger i Skellefteå kommun. Fastigheten beskrivs som en fin fastighet med mycket skog i tidig gallringsålder och ett bra vägnät.

Det totala virkesförrådet är 71 000 kubikmeter.

I oktober kom fastigheten ut till försäljning. Ett 30-tal intressenter från hela landet anmälde intresse och många av dem deltog också i budgivningen. Det är via deltagare i den öppna budgivningen som slutpriset nu blivit känt.

Ett avgörande skäl till den makalösa prisrusningen är att fastigheten såldes av en juridisk person (ett bolag) och köptes också av en juridisk person. I sådana överlåtelser krävs inga förvärvstillstånd och det öppnar för fler spekulanter.

Juridiska personer som köper skogsfastighet av en fysisk person behöver alltid förvärvstillstånd.

För att en juridisk person ska kunna få förvärvstillstånd är det andra villkor som ska vara uppfyllda och det är betydligt svårare att få ett tillstånd.

Säljare i den här rekordaffären var Allanova Skogsfastigheter AB i Stockholm. 2016 köpte de fastigheten av Norra Skogsägarna för 16,8 miljoner kronor. Norra ägde fastigheten i 34 år.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).