Skogsekonomi

Är verkstad avdragsgill?

18 inlägg 11163 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är verkstad avdragsgill?

DrW  
#393465 Som jag tolkar det så är det inte mycket till diskussion om en separat liten verkstad på skogsfastigheten för förvaring och underhåll av till verksamheten hörande maskiner är avdragsgill eller ej, det är den, men hur blir det om man inreder en liten verkstad i ett källarutrymme i sin villa som endast kan nås utifrån, dvs har separat ingång? Formellt ser jag ingen direkt skillnad. Jag behöver ju en verkstad och förvaringsutrymme för alla viktiga maskiner som behövs för skogsskötseln!



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Är verkstad avdragsgill?

jannee  
#393474 Går tyvärr inte - olika fastighetsbeteckningar 😈
Dock kan du göra avdrag för all utrustning även ett schablonavdrag för ström.

Användarvisningsbild

Re: Är verkstad avdragsgill?

DrW  
#393491 Misstänkte att så kunde vara fallet. Vi lever ju ändå i Sverige.
Känns rätt bisarrt att man inte skulle få göra avdrag för en mycket billigare åtgärd, att inreda ett redan befintligt rum, än för en mycket dyrare, att bygga en fristående verkstad...

   TS
Avatar Fallback

Re: Är verkstad avdragsgill?

stektlök  
#393497 Verktyg mm är juh avdragsgillt och tänk positivt nu. Bygger du inte en ny dyr verkstad så kan du lägga dom stålarna på verkstadsutrustning istället :D låter som en bra grej tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Är verkstad avdragsgill?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393503 Det gäller ju att tänka kreativt när det gäller bokföringen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Är verkstad avdragsgill?

halvproffs  
#393518
jannee skrev:Går tyvärr inte - olika fastighetsbeteckningar 😈
Dock kan du göra avdrag för all utrustning även ett schablonavdrag för ström.


Olika fastighetsbeteckningar?? Jag har då samma. Inred du en verkstad där och dra av alla kostnader.

Användarvisningsbild

Re: Är verkstad avdragsgill?

DrW  
#393521 Det är olika fastigheter. Villan ligger 1km från skogen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är verkstad avdragsgill?

branndal  
#393524 Har mindre betydelse. Upprätta ett hyresavtal på lokalen i bostadsfastigheten så får du betala ut hyresersättning från skogsbruket och detta tas upp som inkomst av kapital med 30% beskattning. Normala anpassningar av hyrd lokal för ändamålet är fullt avdragsgilla i näringsverksamheten.

Användarvisningsbild

Re: Är verkstad avdragsgill?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393526 Intressant, jag har funderat lite ang detta. Jag äger tillsammans med brorsan ett torp med en liten ladugård. Farsan äger skogen o det är några hundra meter emellan.
Ladugården används som verkstad för skogsgrejer o garage för traktorn.
Skulle det vara ok att upprätta ett hyresavtal där skogsfastigheten hyr ladugården för verksamheten?

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Är verkstad avdragsgill?

branndal  
#393527 Ekonomibyggnader som hyrs ut är en inkomst i näringsverksamhet. Inkomst av kapital blir det bara när du hyr ut en del av privatbostad, eller det som hör till privatbostad, garage, attefallshus etc. Det finns säkert visst tolkningsutrymme men då kanske man borde fråga någon som har riktigt bra koll på området.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Är verkstad avdragsgill?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393535
DrW skrev:Det är olika fastigheter. Villan ligger 1km från skogen...


Är det olika fastighetsbeteckningar, där den ena är näringsfastighet och den andra är privatbostad, så torde väl ett hyresavtal där näringsfastigheten hyr av privatfastigheten vara helt ok?

Dessutom får man ju hyra ut skattefritt till ett visst belopp (40 000 kr per år?) Men det kanske bara gäller när man hyr ut bostadsrum till studenter och dylikt?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Är verkstad avdragsgill?

DrW  
#393536
branndal skrev:Har mindre betydelse. Upprätta ett hyresavtal på lokalen i bostadsfastigheten så får du betala ut hyresersättning från skogsbruket och detta tas upp som inkomst av kapital med 30% beskattning. Normala anpassningar av hyrd lokal för ändamålet är fullt avdragsgilla i näringsverksamheten.

Intressant...
Trodde det var svår att hyra av sig själv. Att man kan ha ett AB som hyr av privatpersonen har jag förstått men då är det ju två juridiska personer.
Hursomhelst är det ju tveksamt om man ids göra alltför många manövrar för några kronor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är verkstad avdragsgill?

branndal  
#393539
Trodde det var svår att hyra av sig själv.
:lol: Reflekterade inte över det, men skattereglerna ska varar neutrala iförhållande till bolaghsform i grunden, sedan finns det regler som kompenserar så att det blir neutralt (räntefördelning t.ex.). Det finns även undantag, t.ex så får du inte bekosta sjukvård i din enskilda näringsverksamhet för dig som ägare, men om du bedriver verksamheten i aktiebolagsform är hälso och sjukvård avdragsgillt. :/
https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterbostad/uthyrningavbostad/tillarbetsgivareegetbolag.4.233f91f71260075abe8800033587.html

Avatar Fallback

Re: Är verkstad avdragsgill?

jannee  
#393543 Tror att skatteverket kan ha vissa synpunkter på att man hyr ut till sig själv.
Tyvärr ligger bevisbördan på mig som privatperson att bevisa att ingen annan än just hyresgästen (din näringsverksamt) utnyttjar den uthyrda lokalen.
Lugnast är nog att ringa skattemyndigheten, där får du garanterat ett klart besked, från min sida är det bara en gissning.
Fungerar det, är det ett smart sätt att skaka fram "skattade" pengar.

Användarvisningsbild

Re: Är verkstad avdragsgill?

Elias Granqvist  
#412375 Det är fullt möjligt att göra avdrag för en verkstad eller ett förråd av det här slaget, om det är väl avskilt från bostaden. Dessutom kan det ju, till skillnad från t.ex. ett kontorsrum, inte av Skatteverket lika lätt hävdas kunna användas som del av bostaden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).