Skogsekonomi

Skogskonto och skogsavdrag och eventuella inköp innan nyår

10 inlägg 7477 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogskonto och skogsavdrag och eventuella inköp innan nyår

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359166 Efter kvittning av underskott och utnyttjande av skogsavdrag (50 % per kalenderår) så är det ändå kvar lite pengar från avverkningen.
Kan man sätta in på skogskonto och sedan utnyttja resten av skogsavdraget kommande år?
Likaså med att plocka ut från skogskonto och kvitta mot andra underskott?
Eller måste det man plockar ut från skogskonto alltid beskattas på något sätt?
Det är en hel del småsaker som behöver handlas men det hade vi tänkt vänta med till våren om man inte förlorar skattemässigt på det. Så man slipper göra dumköp innan nyår.
Blir inte helt klok efter att ha googlat lite.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Skogskonto och skogsavdrag och eventuella inköp innan ny

Göt  
#359181 du kan sätta in på skogskonto fram tills du deklarerar har jag för mig. Och du kan spara på inköpen till nästa år eller faktiskt 10 år framåt. Momsen måste du däremot betala in

Avatar Fallback

Re: Skogskonto och skogsavdrag och eventuella inköp innan ny

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359188 Expansionsfond. Betala lite skatt i år, få tillbaka den nästa år.

Avatar Fallback

Re: Skogskonto och skogsavdrag och eventuella inköp innan ny

alias  
#359196
lm skrev:Efter kvittning av underskott och utnyttjande av skogsavdrag (50 % per kalenderår) så är det ändå kvar lite pengar från avverkningen.
1.Kan man sätta in på skogskonto och sedan utnyttja resten av skogsavdraget kommande år?
2.Likaså med att plocka ut från skogskonto och kvitta mot andra underskott?
3.Eller måste det man plockar ut från skogskonto alltid beskattas på något sätt?
Det är en hel del småsaker som behöver handlas men det hade vi tänkt vänta med till våren om man inte förlorar skattemässigt på det. Så man slipper göra dumköp innan nyår.
Blir inte helt klok efter att ha googlat lite.


För det första, vad menar du med 50 % per kalenderår gällande skogsavdraget?

Numrerade dina frågor ovan för att lättare kunna svara;

1. Pengar som har varit inne på skogskonto och vänt är ligger ej till grund för skogsavdrag. För att kunna göra skogsavdrag så måste du ha kvar outnyttjat skogsavdrag (normalt sett ½ köpeskillingen för skogsmarken och den rotstående skogen - tidigare gjorda skogsavdrag), samt att du måste ha en intäkt från skogen (virkesköparen betalar ut pengar till dig, antingen för en avverkningsrätt eller för leveransvirke - OBS olika %-sats för hur stor del av avverkningslikviden du får nyttja för att göra skogsavdrag).

En enkel tumregel för vilka intäkter (omsättning) som ligger till grund för möjlighet att göra skogsavdrag tycker jag brukar vara att följa momsen (momsen följer med avverkningslikviden vid utbetalning och skall betalas in till staten nästkommande kalenderår), ett uttag från ett skogskonto är ingen omsättning utan en resultatreglering mellan åren, och därför påverkar den inte momsflödet i verksamheten.

2. Bör fungera om jag inte tänker fel.

3. Nej, insättning på, eller uttag från skogskonto är endast en resultatreglerande åtgärd av flera. Det är det slutgiltiga resultatet i rörelsen som skall beskattas (antingen i inkomstslaget kapital eller näringsverksamhet - du kan även få betala in skatt om du använder exp.fond eller periodieringsfond, men denna skatt får du tillbaka när du återför medlen från fonden).

Vänligen rätta mig om jag skrivit något tokigt ovan (blev lite långa meningar, så det är lätt hänt att man vänder till det när man ändrar på något ställe).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skogskonto och skogsavdrag och eventuella inköp innan ny

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359219
För det första, vad menar du med 50 % per kalenderår gällande skogsavdraget?

Numrerade dina frågor ovan för att lättare kunna svara;

1. Pengar som har varit inne på skogskonto och vänt är ligger ej till grund för skogsavdrag. För att kunna göra skogsavdrag så måste du ha kvar outnyttjat skogsavdrag (normalt sett ½ köpeskillingen för skogsmarken och den rotstående skogen - tidigare gjorda skogsavdrag), samt att du måste ha en intäkt från skogen (virkesköparen betalar ut pengar till dig, antingen för en avverkningsrätt eller för leveransvirke - OBS olika %-sats för hur stor del av avverkningslikviden du får nyttja för att göra skogsavdrag).

En enkel tumregel för vilka intäkter (omsättning) som ligger till grund för möjlighet att göra skogsavdrag tycker jag brukar vara att följa momsen (momsen följer med avverkningslikviden vid utbetalning och skall betalas in till staten nästkommande kalenderår), ett uttag från ett skogskonto är ingen omsättning utan en resultatreglering mellan åren, och därför påverkar den inte momsflödet i verksamheten.

Här står det nedan: http://www.skatteverket.se/hjalptexter/ ... savdr.html
För ett enskilt beskattningsår får du göra avdrag med högst hälften (50%) av den så kallade avdragsgrundande skogsintäkten.

Så det var därför jag funderade på om man kunde utnyttja skogsavdraget nästkommande år på intäkterna från samma avverkning då och som varit och vänt på skogskonto eller expansionsfond.

Menade du alias att det inte gick att nyttja skogsavdrag annat än samma år som avverkningspengarna kommer om jag förstår svaret på 1an rätt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskonto och skogsavdrag och eventuella inköp innan ny

alias  
#359226
lm skrev:
För det första, vad menar du med 50 % per kalenderår gällande skogsavdraget?

Numrerade dina frågor ovan för att lättare kunna svara;

1. Pengar som har varit inne på skogskonto och vänt är ligger ej till grund för skogsavdrag. För att kunna göra skogsavdrag så måste du ha kvar outnyttjat skogsavdrag (normalt sett ½ köpeskillingen för skogsmarken och den rotstående skogen - tidigare gjorda skogsavdrag), samt att du måste ha en intäkt från skogen (virkesköparen betalar ut pengar till dig, antingen för en avverkningsrätt eller för leveransvirke - OBS olika %-sats för hur stor del av avverkningslikviden du får nyttja för att göra skogsavdrag).

En enkel tumregel för vilka intäkter (omsättning) som ligger till grund för möjlighet att göra skogsavdrag tycker jag brukar vara att följa momsen (momsen följer med avverkningslikviden vid utbetalning och skall betalas in till staten nästkommande kalenderår), ett uttag från ett skogskonto är ingen omsättning utan en resultatreglering mellan åren, och därför påverkar den inte momsflödet i verksamheten.

Här står det nedan: http://www.skatteverket.se/hjalptexter/ ... savdr.html
För ett enskilt beskattningsår får du göra avdrag med högst hälften (50%) av den så kallade avdragsgrundande skogsintäkten.

Så det var därför jag funderade på om man kunde utnyttja skogsavdraget nästkommande år på intäkterna från samma avverkning då och som varit och vänt på skogskonto eller expansionsfond.

Menade du alias att det inte gick att nyttja skogsavdrag annat än samma år som avverkningspengarna kommer om jag förstår svaret på 1an rätt?



Precis så menade jag, enda möjligheten att kunna utnyttja mer än 50 % av virkesintäkten är om man köper till skog och får det klassat som rationaliseringsförvärv (står om det längre ner i dokumentet du länkade till).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skogskonto och skogsavdrag och eventuella inköp innan ny

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359231 Du gör skogsavdraget först, resterande sätter du in i expansionsfonden.

Avatar Fallback

Re: Skogskonto och skogsavdrag och eventuella inköp innan ny

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359244 Ok, tack för bra svar! :smile:
Det gick upp ett ljus nu. 🧠
Jag trodde att man fick utnyttja 50 % av skogsavdragets storlek varje kalenderår men efter att ha läst svaren här och på Skatteverkslänken så förstår jag att det är 50 % av själva intäkten som det gällde.

Exempel om jag fattat rätt:
Skogsvärde = 300.000 kr
Skogsavdrag 50 % av skogsvärde = 150.000 kr
Avverkningsrätt = 200.000 kr
Avdragsgrundande skogsintäkt 50 % av avverkningsrätt = 100.000 kr
Slutkläm: Det betyder alltså att beskattningsbart belopp minskar med 100.000 kr

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskonto och skogsavdrag och eventuella inköp innan ny

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359262 Precis, det är först 50% av köpesumman som blir det totala skogsavdragsutrymmet genom alla år, sen är det 50% (eller 30% vid lev. virke) av virkesintäkterna varje år som blir skogsavdraget för det året man får själva intäkten.

Avatar Fallback

Re: Skogskonto och skogsavdrag och eventuella inköp innan ny

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392455 Ok, nu har de gjort ett deklarationsförslag åt morsan.
Val ett var att inte använda skogsavdrag.
Val två var att använda expansionsfond istället för skogskonto.

Är enda nackdelen med skogskonto att pengarna blir låsta eller finns det någon annan fördel med expansionsfond?
Nackdelen med expansionsfond blir ju då att man får betala in skatt men att man efterhand kan återfå den mot kvittning av förluster som kommer framåt nu när avverkningen är gjord.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).