Skogsekonomi

Val av bokföringsprogram

72 inlägg 36769 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

Grimjack  
#433096 Fribok är ett annat gratis program innehållande det mesta man kan tänkas behöva:

Fri programvaru-applikation enligt Gnu GPL3-licensen
Använder java och fungerar därför på flera moderna operativsystem
Flera företag
Flera bokföringsår
Export och import av SIE-filer
Export och import av kalkylblads-filer
Säkerhetskopiering
Objektredovisning (Resultatenheter, Projekt)
Resultatbudget med års- och månadsfördelning
Rapporter (Moms, huvudbok, verifikationslista och räkenskapsschema)
Resultat- och balansrapport
Konteringsmallar
Kontoplaner för alla företagsformer
Lägga till, ändra och ta bort konton
”Registrera”, ”ändra” och ”stryk över” i verifikationer
Lista över verifikationer med smidig åtkomst
Valfri redovisningsvaluta
Automatfördelning
Offert
Order
Fakturering
Periodfakturor
OCR-fakturor
Bankgiro-inbetalningar
Samlingsfakturering
Kundreskontra
Betalningspåminnelser
Räntefakturor
Leverantörsfakturor
Leverantörsreskontra
Leverantörsbetalningar (Svenska SEK/EUR)
Automatisk bokföring i journaler
Automatiskt skapande av dokument
Inköp
Lager
Valutahantering
Export och EU-handel
Svensk och engelsk dokumenttext
EU-kvartalsredovisning
Paketprodukter
Massutskrifter
Inköpsförslag

(Att svara "Excel" på frågan om bokföringsprogram är som att besvara en fråga om ordbehandlare med "Photoshop")

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483512
Seb macahan skrev:Jag scannar in alla verifikationer och har på det viset full sökbarhet på Bg-nr, OCR eller fakturanummer. .


Menar du att du kan scanna in alla verifikationer och spara dom digitalt? Du slipper att spara dom i en pärm?

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483513
ekan1 skrev:Tipsar om Bokio som är gratis och fungerar väldigt bra för skogsägare. http://www.bokio.se/


Finns det verkligen något som är gratis? Hur får dom in pengar till sina egna löner? Låter som om det är fullt med reklam, eller att dom säljer en massa uppgifter om sina kunder, eller tar bra betalt för extratjänster som man måste använda sig av....

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

Grimjack  
#483533 Fribok jag tipsar om ett par inlägg ovan gör inget av det du befarar.

Avatar Fallback

Re: Val av bokföringsprogram

MDin  
#483543
haggloader skrev:
traktorz skrev:Använder minsta Visma Admin 200, men skulle hellre använda Excel.
Excel är ett trevligt och användbart program, men det ger ingen godkänd bokföring.


Jag kör i Excel. Det beror på att jag har förenklad bokföring och har F-A skatt och en skaplig inkomst utöver mina 2 firmor.
Har diskuterat med en jurist/revisor och denne säger att det är ok.

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483550
Grimjack skrev:Fribok jag tipsar om ett par inlägg ovan gör inget av det du befarar.


Hur får om in sina pengar då?

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

svampbob  
#483553
Zixten skrev:
Grimjack skrev:Fribok jag tipsar om ett par inlägg ovan gör inget av det du befarar.


Hur får om in sina pengar då?


Det är nog så att dom tjänar väldigt dåligt på det. Finns rätt mycket recensioner på nätet och användarna verkar nöjda.
Jag har en kompis som startade eget i somras och jag tipsade då om Bokio och för han funkar gratisversionen bra. Han har skaffat en revisor för hjälp med bokslutet och den revisorn blev imponerad.
Nästan så att jag själv funderar på att byta bort Speedledger.

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483556 Visma verkar se viss konkurrens av Bokio i alla fall, till och med så mycket att dom känt sig tvungna att göra en jämförelse och påvisa hur bra dom själva är... Eller om man så vill, hur dåliga Bokio är...

https://vismaspcs.se/produkter/bokforin ... ller-bokio

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

Grimjack  
#483643
Zixten skrev:
Grimjack skrev:Fribok jag tipsar om ett par inlägg ovan gör inget av det du befarar.


Hur får om in sina pengar då?


Via annan verksamhet.
Fribok är, som namnet antyder, just en fri programvara.
Utvecklad av företagare för företagare enligt idén att alla behöver en sådan programvara för att kunna syssla med vad man egentligen nu håller på med.

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

Roffe67  
#675470 är ett billigt och bra alternativ!

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

Fredrik Reuter  
#675520 Roffe: du har nu länkat till ett och samma bokföringsprogram i flera trådar.

Jag har tagit bort länkarna men kan lägga tillbaka dem om du bevisar att du är en nöjd kund och inget annat. En personlig recension utifrån din vardag alltså.

Avatar Fallback

Re: Val av bokföringsprogram

jsn  
#675559 Jag kommer köra lite mer på f-skatt nu under slutet på året då jag är uppsagd och arbetsbefriad.

Såg att Bokio precis har lagt till "bankkoppling" eller rättare sagt betallösning där man kan få gratis bankgironummer med kopplat betalkort (mastercard utan kredit, från och med november) och 5 fria överföringar per månad, går man över det kostar det 4kr/överföring, allt som går genom det kontot eller kortet kommer tydligen" prickas av" automagiskt i bokföringen.. Man kommer dock inte få något bankkontonummer. Antagligen får jag väl behålla mitt nuvarande konto ifall jag ska t.ex. ska få tillbaka pengar från skatteverket då det ska vara till ett personligt bankkonto eller om kund av någon outgrundlig anledning hellre vill betala genom banköverföring..

Jag kör Bokio redan och tycker det har funkat bra, ingen av de jag jobbat för har klagat på att betala genom banköverföring heller vilket har varit det billigaste alternativet för mig hittills.
Jag har haft typ max 4 överföringar per månad och 4 kr är ju inte hela världen heller (om man inte jobbar med många små belopp vilket jag inte gör).

Gratis betalkort på företaget låter ju lite lockande istället för att trassla med att betala via privatkort och flytta över (brukar ju av den anledningen ta inköp på faktura).

Frågan är om det verkligen blir smidigare att bokföra i och med att jag ändå måste ha två olika konton i bokföringen? Hur tänker ni?
Det känns väl lite som att denna lösningen passar mig rätt bra i nuläget..?

Avatar Fallback

Re: Val av bokföringsprogram

jsn  
#810641 Finns det en gammal tråd kan man ju ta den...

Nu har Bokio bestämt sig att sluta med gratisversionen trots att de under så många år lovat att aldrig göra det. Vill inte vara bitter, irriterad och hämndlysten men när de beter sig så omoraliskt önskar jag nog ändå att fler än jag lämnade..

Har varit nöjd med dem förutom deras extremt irriterande förmåga att vart eviga år kladda på vad som ska ingå i de olika abonnemangen som att lägga till bra saker i gratisversionen som man sedan plockar bort för att få användare att börja betala.

Jag har hittills skött precis allt helt själv.
Vill kunna sköta bokföringen i mobil (web eller app spelar ingen roll), fakturera, få fram momsrapport, importera info från Bokio samt kunna exportera all info (ifall de också får för sig att stänga ner gratisversionen).
Kör enskild firma och kontantmetoden.

Har någon av er erfarenhet av gratisversionerna på Visbok, Enkelbok,
Wrebit eller Kapitas? eller finns det något annat vettigt alternativ?

Avatar Fallback

Re: Val av bokföringsprogram

Ent  
#810646 Använder Wrebit för att registrera underlagen och tycker väl det funkar någorlunda om än något plottrigt jämfört med att jobba med datorn. Jag har upprepade gånger frågat Hushållningssällskapet som deklarerar om de har nån nytta av mitt nit men har inte fått nåt vettigt svar. De tar rejält betalt i alla fall....

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

DrW  
#810740
jsn skrev:Finns det en gammal tråd kan man ju ta den...

Nu har Bokio bestämt sig att sluta med gratisversionen trots att de under så många år lovat att aldrig göra det. Vill inte vara bitter, irriterad och hämndlysten men när de beter sig så omoraliskt önskar jag nog ändå att fler än jag lämnade..

Har varit nöjd med dem förutom deras extremt irriterande förmåga att vart eviga år kladda på vad som ska ingå i de olika abonnemangen som att lägga till bra saker i gratisversionen som man sedan plockar bort för att få användare att börja betala.

Jag har hittills skött precis allt helt själv.
Vill kunna sköta bokföringen i mobil (web eller app spelar ingen roll), fakturera, få fram momsrapport, importera info från Bokio samt kunna exportera all info (ifall de också får för sig att stänga ner gratisversionen).
Kör enskild firma och kontantmetoden.

Har någon av er erfarenhet av gratisversionerna på Visbok, Enkelbok,
Wrebit eller Kapitas? eller finns det något annat vettigt alternativ?

Undrar samma sak.
De hade givetvis rätt att ändra villkoren för sin produkt men sättet de gjorde det mitt under ett räkenskapsår med en månads varsel och samtidigt höjd månadsavgift för den betalda tjänsten gör att jag inte under några omständigheter kommer att välja dem igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).