Skogsekonomi

Intresserad av att köpa skog

38 inlägg 21281 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Intresserad av att köpa skog

jannee  
#318645 Molnia, 60 ha skogsfastighet - begärt pris 5 mille = då är inte säljaren speciellt intresserad av att sälja.
Lite mellan tummen och pekfingret så är 450 kr/skogsm3 hyfsat pris för båda parter. Finns det mycket ungskog/planteringar som är ok är priset försvarbart. Är det mycket som behövs markberedas/planteras eller hjälpplanteras är priset väl högt.
Beboelig (modern) mangårdsbyggnad höjer priset några hundra tusen.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Intresserad av att köpa skog

emilhorred  
#318666 Jag förstår vad du menar Seb... Känner dock att det kan va ett bra tillfälle att få in "foten" bland riktigt fin skog och kan bli lättare att komma in och få reda på nyheter om försäljningar och liknande i närområdet innan mäklare och annat bös fått reda på det. Jag vet inte om du förstår vad jag menar men tänker att det blir lite som att börja arbeta på ett företag, i början städar du sedan är du chef för en hel avdelning. Men mycket bra reflektioner, jag får göra npggranna uträkningar och tänka igenom innan jag gör något dumt helt enkelt.

Som det ser ut idag är det inte helt enkelt att få tag på det "finaste" in närkommun... Vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Intresserad av att köpa skog

molnia  
#318675 ne jag vet faktiskt inte vad begärt pris är, har inte hört det än. 5 mille var mitt eget "skämt"..
fick ett lite intressant mail ifrån lantmäteriet idag. gården består av 4 skiften, varav ett av dem har egen fastighetsbeteckning. den är ensam på 34hektar.
sedan är 3 mindre skiften som gården ligger på tillsammans 30 hektar. så totalt är det 64hektar.
Vad får det för konsekvenser för en köpare om fastigheten är intecknad?
sitter och kollar lite på satellitbilder, konstaterade att google maps är efter med flera år, medans geokartan nog bara ligger kanske 2-3 år efter.
http://maps2.sgu.se/geokartan/#mappage

Avatar Fallback

Re: Intresserad av att köpa skog

Hema  
#318694
emilhorred skrev:Jag förstår vad du menar Seb... Känner dock att det kan va ett bra tillfälle att få in "foten" bland riktigt fin skog och kan bli lättare att komma in och få reda på nyheter om försäljningar och liknande i närområdet innan mäklare och annat bös fått reda på det. Jag vet inte om du förstår vad jag menar men tänker att det blir lite som att börja arbeta på ett företag, i början städar du sedan är du chef för en hel avdelning. Men mycket bra reflektioner, jag får göra npggranna uträkningar och tänka igenom innan jag gör något dumt helt enkelt.

Som det ser ut idag är det inte helt enkelt att få tag på det "finaste" in närkommun... Vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt...

Vinna på Lotto? :)

Avatar Fallback

Re: Intresserad av att köpa skog

haggloader  
#318767
molnia skrev:ne jag vet faktiskt inte vad begärt pris är, har inte hört det än. 5 mille var mitt eget "skämt"..
fick ett lite intressant mail ifrån lantmäteriet idag. gården består av 4 skiften, varav ett av dem har egen fastighetsbeteckning. den är ensam på 34hektar.
sedan är 3 mindre skiften som gården ligger på tillsammans 30 hektar. så totalt är det 64hektar.
Vad får det för konsekvenser för en köpare om fastigheten är intecknad?
sitter och kollar lite på satellitbilder, konstaterade att google maps är efter med flera år, medans geokartan nog bara ligger kanske 2-3 år efter.
http://maps2.sgu.se/geokartan/#mappage
I Västerbottenskustland är bakgrundskartan från sommaren 2014, men tyvärr går det inte att Zooma ner lika långt som förut, men har någon mer märkt det?

Användarvisningsbild

Re: Intresserad av att köpa skog

Seb macahan  
#318780 Jag förstår ungefär hur du menar Emil. Nu vet jag inte hur din ekonomiska situation ser ut men, en dålig skog kan vara svår att få någon vettig ekonomi på likväl är den förhållandevis dyr att köpa, detta gör att din kreditförmåga kan ifrågasättas vid en eventuell nästa affär. Banken ser inte i dag på skogsköp som förr. Låt säga att du har 1miljon i skuld på dina 10Ha, skulle grannfastigheten bli till salu vill dom gärna se att du kan få i hop värdena och visa en realistisk kalkyl på hur du finansierar ägandet. Då tror jag det är bättre o köpa en bättre fastighet från början som kanske är lite dyrare men med större utvecklingspotential.
Jag har själv börjat resan från 0Ha till 50 (än så länge :mrgreen: ) i tre etapper 8+22+20 och det som räddade mig vid affär 3 var ett stabilt resultat i näringen (utöver skogen). Hade jag lyft en lön för o finansiera så hade den behövt bara snuskigt bra. Har du inga intäkter förutom lön och de minimala intäkterna på 20år framåt från din "sketskog" så kommer affär 2 bli tuff att få igenom.

Användarvisningsbild

Re: Intresserad av att köpa skog

emilhorred  
#318809 Seb: Det positiva var att dessa 6ha (jag har diskuterat med ägaren) är relativt billiga och priset gäller den avverkningsbara skogen som står där idag och det finns en nyupprättad skogsbruksplan. Överhängande del av skogen är planterad mellan -69 och -71 vilket gör att det skulle finnas möjlighet att göra en gallring modell större.
Det stora problemet... Dessa 6ha är uppdelade i 4 skiften...
Jag är väldigt kluven.. Kommer fortsätta min jakt på den perfekta skogen, ni har inte en bete ni vill sälja eller? :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Intresserad av att köpa skog

molnia  
#321476 har idag kommit över skogsbruksplan och beskrivning från försäljaren.

av 60 hektar är 42 skog, ägaren ska visst behålla något hektar och husen.
på de 42 hektaren finns det 4800 kubik.
av de 42 hektaren är 22 avverkat med fröställning.
vad tror ni baserat på denna info , inom vilket spann som är rimligt pris?
utgångsbud på 2,7.

Användarvisningsbild

Re: Intresserad av att köpa skog

molnia  
#327358 hur räknar ni på ett fastighetsköp?
vad är det rimligt att räkna med vinst efter avverkning för stående skog?
450 kr/kubik?

Avatar Fallback

Re: Intresserad av att köpa skog

Hema  
#327401 Hur är markerna? finns det några byggnader? utgångspriset var väl rätt okey eller?

Användarvisningsbild

Re: Intresserad av att köpa skog

molnia  
#327404 60 hektar varav
skog 42,2 hektar (70%)
åker/äng 10 hektar ( 17%)
resten myr, berg, linjer, övrigt.
inga byggnader, men en betesmark vid sjön som i framtiden skulle vara det lämpligaste stället i hela byn för ett nybygge.

bonitet 5,7

åldersfördelning är 54% avverkat för 5 år sedan, med fröställning.
enligt skogsplanen är den inom en 8 års period 775 kubik som kan tas.

måhända att det inte är så högt i förhållande till sin storlek, 60 hektar nu är priset uppe i 2,96milj. ca 49 tusen/hektar
men fördelat på virket; 4816 kubik. 614kr/kubik..
men allt står och faller på att det finns så lite virke att ta ut för att amortera det värsta de första åren. räntan måste ju betalas likväl.

Avatar Fallback

Re: Intresserad av att köpa skog

Hema  
#327406 Ligger det i bra anslutning till era marker då?

Avatar Fallback

Re: Intresserad av att köpa skog

jannee  
#327428 Måste nästan vara omöjligt att räkna hem den fastigheten. Kan du betala den utan att låna = ok, men inte annars.

Användarvisningsbild

Re: Intresserad av att köpa skog

molnia  
#327432 Ja det blir mkt tuft även om mina föräldrar (som har lagt bud) går samman med mig och min bror och att man hugger omkull 1276 kubik orörd tall (blandskog) och senare tar 1280 kubik blandskog som gallrades för några år sedan.
Skogen ligger perfekt intill min fars gård, bilder ihop 2skiften och gör det tredje större.
Rationaliseringsförvärv gör att man kan slippa en del sv skatten vid avverkning. Men lär landa på 1,7-1,8 efter sista avverkningen som man kommer få ränta i alla år.

Användarvisningsbild

Re: Intresserad av att köpa skog

molnia  
#327433 Gör man så blir det inte många pinnar kvar på marken och det är ju lite fel att hugga omkull gallrad skog bara för att amortera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).