Skogsekonomi

Köpa skog eller aktier

309 inlägg 90847 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

jannee  
#679579 Ingen vet vad framtiden har i sitt sköte. Hur klimatet, växthuseffekten påverkar framtida skogsproduktion.
Efterfrågan kommer troligtvis styra vad som ska produceras.
Vem vet vilka varor som i framtiden kommer att efterfrågas.
Politisk påverkan som ingen kan förutse.
Med "rätt" regeringen kan vad som helst dödas (göras olönsamt), oberoende om det är aktier eller skog.
Idag styr MP och C i mångt och mycket, vem kommer att stå för de avgörande besluten i framtiden kan vi endast sia om.
Vi är lite som USA där de röda står RAKT emot de blå.
Låt landsbygden leva, satsa på landsbygden låter det innan ett val, hur annorlunda låter direkt efter valet?
Låt magkänsla avgöra i stället för att skylla på andra, då har du bara dig själv att beklaga.
Hoppas på det bästa men befara det värsta

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679606 Da som gjeld med aksjer er at da er om og gjera og kjøpa når da er billig. Da er ikkje lett, ein skjelv i buksene når alt rasar men då bør ein kjøpa med ein greie. Så må ein og ha pengar på kontoen. No er det all time high igjenn.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679776
jannee skrev:EX. Den som regelbundet sparat 1 000 kr/mån i sparbankens (Swedbank) roburfond från starten på 70 talet har idag ett värde överstigande 55 miljoner.
Då har du i princip inte gjort ett skit, endast överfört en tusenlapp/mån till aktiefondskontot.

En tusenlapp i månaden på 70-talet var ju en betydande sparinsats, motsvarar kanske 6000 per månad idag. Man får nog jobba ganska hårt för att kunna lägga undan de pengarna.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Camaro1969  
#680096 det är ju skillnad på aktier och aktier...

jag tror aktier i sca och holmen kommer avkasta bättre än min skogsfastighet.

men skulle aldrig köpa parans eller clemondo tex.

så att prata om aktier som ett begrepp kan va rätt knepigt, det är faktiskt andelar i företag.
och inget företag är det andre likt

nån sa att dow jones gått sidledes under en lång period, detta är nog felaktigt eftersom det är lätt att ttta på ett index som inte inkluderar utdelningar
EDIT: påståendet var 1966-1982, har kollat nu och kollar man inklusive utdelningar har denna period gett 1500% eller 6,8% per år.
ränta på ränta är världens 8:e underverk

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

JörgenO  
#680107 Parans och Clemondo.... det var nya namn för mig 🙂

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Camaro1969  
#680115
JörgenO skrev:Parans och Clemondo.... det var nya namn för mig 🙂


haussade bolag bland småsparare som ska göra snabba klipp...
följer sånna grupper med stort nöje =)

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680146 Följer på håll, hoppas jag?

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Camaro1969  
#680148
Mangan skrev:Följer på håll, hoppas jag?


jo som sagt, förhoppningsbolag avstår jag från :)

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680175 Det var eg som nevnte dårlig avkastning i frå -66 til 82. Eg tenkte da på dow Jones industrial average, https://en.wikipedia.org/wiki/Dow_Jones ... rage#1940s Eg syns ikkje det ser ut som det steig så mykje i dei åra. Utbytte, dei fonda eg har betalar ikkje noko utbytte. Det blir reinvestert.

Eigentleg ser heile perioden 1885 til ca 1940 ut til og ha vore svært kaotisk. Var jo ein god del vanlige folk som mista store verdiar under krakket i -29.
Har hørt at dei meir forsiktigt anlagte begynte og ta ut gevinst i løpet av 1928 og 1929. Er SVÆRT lett og vera etterpåklok men når avkastninga som regel er tosifra og nesten 50% då kjem det ein korreksjon.
Det som historien visar er at børsen har ein tendens til og ta igjen det tapte, men det kan ta år og dag. Ikkje før hausten 1954 var dow Jones all time high igjen etter krakket i -29. Lure på om det er japansk, der er ordet for krise og mulighet det same.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Vedproducent  
#680177 Ja historiken säger inget om framtiden. Men att aktier alltid går upp är inte alltid sant. Nikkei index 225 tex toppade 1989. I dag ligger det minus 25,5 procent från den nivån. Det har alltså backat drygt 25 procent på 31 år.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

JörgenO  
#680179 Glöm inte bort utdelningarna.
Nikkei o även vårt egna OMX kan ibland vara svårt att hitta "total return Index" för, men det går.
Under så långa perioder som 30 år brukar utdelningarna utgöra stor del av avkastningen.
Med detta sagt så har japanska börsen varit en riktigt dålig investering de senaste trettio åren. Utvecklingen har gått lite i stå, industrin o elektroniken har flyttat till Korea (varv, bilar, TV etc). Bank o fastighet har varit ett sluttande plan nedåt med låg/nollränta och ogynnsam befolknings/arbetskraftsstruktur. De har också helt misslyckats med internet o kommunikation, den mest framgångsrika sektorn de senaste 20 åren.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

jannee  
#680182 Låna 100 tkr och köp Kindred grop, du lär inte förlora något gentemot att ha motsvarande belopp på något nollräntekonto :mrgreen: ..

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680208
Vedproducent skrev:Ja historiken säger inget om framtiden. Men att aktier alltid går upp är inte alltid sant. Nikkei index 225 tex toppade 1989. I dag ligger det minus 25,5 procent från den nivån. Det har alltså backat drygt 25 procent på 31 år.


Desember -89 romjula meinar eg etter hukkomelsen. Det er derfor ein skal spre investeringane. Er risikabelt og ha alt i eit land. Globale fond jevner ut.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

JörgenO  
#685501 Jag läser i tidningen idag att banken SEB tycker att Husqvarnas aktier bör vara värd 35% mer än idag.
Anedningen är inte motorsågar utan att de tror mycket på affärsområdet "Professionella robotgräsklippare" där de menar att Husqvarna är marknadsledande även om produkterna släpps först 2022.
Gräsklipparna är tänkta till parker, idrottsanläggningar o golfbanor t.ex. o banken räknar med att marknaden kommer omsätta 40miljarder SEK

https://www.di.se/live/seb-ser-potentia ... sklippare/

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685506 Tyvärr betalvägg! 👎
/Niklas

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).