Skogsekonomi

Köpa skog eller aktier

309 inlägg 90643 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Ove Lindberg  
#658258 Glöm inte bort att skogen svullnar/Växer även i sk lågkonjunktur
Mvh
Från Bergslagsskogarna

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

jannee  
#658264 Man kan även se hur börsen har utvecklats eller stigit under de senaste 30 åren.
Värdet har 9 dubblats på 30 år, har skogen gjort detsamma?
Sedan är det upp till var och en att avgöra.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Ove Lindberg  
#658265 Köp aktier då
Mvh
Mvh
Från Bergslagsskogarna

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

barbarossa  
#658266 Hör kanske inte hit men kännde iaf värdet av egen skog idag igen när jag satt och avnjöt kaffet på en stubbe mitt i gallringskogen.doften av timmer och motorsåg ja då känner man sej rik.inte i pengar men..så skog röstar jag på 🌲
Senast redigerad av barbarossa sön 26 jul 2020, 16:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Vedproducent  
#658267
jannee skrev:Man kan även se hur börsen har utvecklats eller stigit under de senaste 30 åren.
Värdet har 9 dubblats på 30 år, har skogen gjort detsamma?
Sedan är det upp till var och en att avgöra.

Ett område av min skog som är 242 hektar produktiv skog såldes 1971 för motsvarande 690 kr hektaret. 1997 köpte jag det för motsvarande 18400 kr hektaret och i dag är priset sannolikt runt 90000 kr hektaret. Det området har ökat i värde 130 gånger i pris plus skogstillväxt senaste 49 åren. Inget genomsnittsindex på svenska börsen som slår det. Men det är olika skogar och olika geografi som ökar olika i pris precis som aktier. Tesla tex har ju ökat nästan 100 gånger på mindre än 10 år.

Men som alltid så säger det inget om framtida lönsamhet att titta bakåt.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

uffejohan  
#658275 Man kan också titta på Teslas motpol, svenska Ericsson. I slutet av mars 2000 stod den i över 760 kr, idag runt 100 kr..... Finns många bolag som inte gått särskilt lysande de senaste 25 åren, många t.o.m. kursat....Hur gick det exempelvis med Jonas Birgerssons Bredbandsbolag? Det hjälpte inte att han uppträdde i Helly Hansens orangea skogshuggarjacka.... Däremot vet jag ingen, säger ingen skogsfastighet som har minskat i värde de senaste 25 åren. Har man gott om ägg är det nog bra att ha många olika korgar att lägga dem i....😉

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

jannee  
#658278 När det gäller skog och skogsfastigheter har man ofta hört att köparen förköpt sig, hitintills har det dock visat sig att de flesta inköp av skogsfastigheter varit ekonomiskt fördelaktiga köp.
Är man intresserad av skog och att arbeta i skogen är valet ganska självklart.
Är man intresserad av att följa börsen och kursutvecklingar är nog det valet ganska självklart.
Tror inte att man ska låsa sig för varken det ena eller andra utan i stället var öppen för de möjligheter båda alternativen ger.
MEN är man bekväm eller lat är nog inte skogsfastigheter det bästa alternativet, då är det nog smartare att köpa aktier i en fond och låta andra sköta utvecklingen.
En skog sköter sig inte själv och underlåter du den tillräckligt länge blir den biotopsskyddad :mrgreen:

Den eller de som var smarta och började månadsspara med 1 000 kr/mån i en en av Swedbanks aktiefonder (Robur) när de startade i början av 70 talet har idag ÖVER 50 miljoner i fondvärde.
Börsutvecklingen har varit enastående medan däremot priset på skogsråvara inte varit lika häpnadsväckande bra, däremot har priserna på (skogs)fastigheter stigit över förväntningarna.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Vedproducent  
#658283 En kombination av det man är intresserad av är nog bra. Historiken säger inget om framtiden.
Men jag ska rätta mig lite. Skrev att inget svenskt index stigit 130 gånger. Det är fel. Letade upp Affärsvärldens index över svenska börsen. Indexs var 4,21 år 1971 och 620 i utgången av år 2019. Så det slog faktiskt ökningen av den del av min fastighet jag skrev om som stigit 130 gånger. Indexets ökning blir 157 gånger. Aktieutdelningarna under perioden får väl jämföras med avverkningar under tiden.

Men hur som helst så har både skog och aktier senaste 50 åren gått upp rejält.

Börsindexet är tydligen inklusive utdelningar. Så då är avverkningarna från skogen till fördel i jämförelse.
Senast redigerad av Vedproducent sön 26 jul 2020, 18:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Ove Lindberg  
#658287 Jag håller hellre runt om ett träd än en papperlapp

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Suneland  
#658291 Jag har inte pengar nog till både och, så för mig är rekreationsvärdet så mycket större, plus att åkermarken man ofta får med ger en direktavkastning årligen. Jag lever nu så det smäller högre att kunna vandra runt i min egen skog och bruka min egen mark än att sitta och vänta på altieutvecklingen. 😀

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

alias  
#658297
Vedproducent skrev:
jannee skrev:Man kan även se hur börsen har utvecklats eller stigit under de senaste 30 åren.
Värdet har 9 dubblats på 30 år, har skogen gjort detsamma?
Sedan är det upp till var och en att avgöra.

Ett område av min skog som är 242 hektar produktiv skog såldes 1971 för motsvarande 690 kr hektaret. 1997 köpte jag det för motsvarande 18400 kr hektaret och i dag är priset sannolikt runt 90000 kr hektaret. Det området har ökat i värde 130 gånger i pris plus skogstillväxt senaste 49 åren. Inget genomsnittsindex på svenska börsen som slår det. Men det är olika skogar och olika geografi som ökar olika i pris precis som aktier. Tesla tex har ju ökat nästan 100 gånger på mindre än 10 år.

Men som alltid så säger det inget om framtida lönsamhet att titta bakåt.


En liten brasklapp här är ju att Lantbruksnämnden satte priset på skogsfastigheter på 1970-talet, så det var ju ingen fri marknad med fri prissättning.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

jannee  
#658308 Det Vedproducent säger är i sak HELT rätt.
Är man en kunnig och arbetsvillig skogsägare, förvaltar fastigheten på rätt sätt är lönsamheten minst sagt god som skogsägare, dock ska man nog inte räkna in den totala arbetstiden, många sätter det på nöjes eller rekreationskontot.
Samma gäller aktier, sitter man still i båten har ändå värdestegringen varit minst sagt god.
Men är man lika aktiv med förvaltningen av aktier som en del är med skötsel av skogen är det inte alls svårt att slå börsindex med flera 10 tal % VARJE år.
Men då är det som med skogsbruket, du ska verkligen vara intresserad och påläst och inte räkna på tiden du lägger ned.
Personligen låg jag ute på jobb och följde då inte börsen med 100 & vilket innebar att jag gjorde en större kreditförlust på just HQ.
Dock var förlusten mångdubbelt större av Gudrun och även senare stormar + granbarkborren.
Dessa förluster tar lång tid att återhämta sig från, däremot kan en nedgång i aktieportföljen snabbt återhämtas.
Nu på ålderns höst är det betydligt bekvämare att följa börsen i olika länder än att gallra skog :smile:

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658319 Spar månedlige beløp i indeksfond så mykje du klarar når du er ung eller når børsen ligg nede med knekt rygg. Når da gjeld skog kjem det Ann på så mange ting at det er vanskelig og utala seg men da er jo noko som heiter: buy land they dont make it any more.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

Johan$$on  
#658343
jannee skrev:Men är man lika aktiv med förvaltningen av aktier som en del är med skötsel av skogen är det inte alls svårt att slå börsindex med flera 10 tal % VARJE år.:smile:

Fast det där är ju verkligen inte sant. Det är snarare väldigt sällsynt att någon lyckas åstadkomma den typen av avkastning över tid. 20-30% avkastning varje år i säg 10 år på raken är långt ifrån lätt. Lyckas du med det skulle ränta på ränta effekten göra dig väldigt rik väldigt fort.

När det gäller trådens grundfråga går det sannolikt att tjäna skapligt med pengar på att köpa skog om man äger den tillräckligt länge.
Problem är ju bara att ska man tjäna några pengar på skog köpt till marknadspris ska man ju försöka hugga så lite som möjligt för att få ihop så mkt kubik som möjligt när man sen säljer den. Och hur kul är det? Att få någon vettig avkastning av att köpa skog som man inte köper för att spekulera i att fastighetspriserna fortsätter att gå upp är nog tyvärr orealistiskt.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

Axl  
#658371 Det tråkiga är ju att man inte tjänar något på att förvalta skogen utan att det är först när man säljer marken som det blir klirr i kassan. Jag vill ju köpa skog för att ha den kvar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).