ons 01 okt 2008, 13:10#36292Mer prishöjningar.
"SCA höjer grundpriserna för såväl sågtimmer som massaved från och med i dag, den 1 oktober."
http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=37016
Skogsekonomi
Fördubblat pris på skogen inom 5 år?
TS

fre 03 okt 2008, 22:49#36517Finska trävarupriser på väg upp
Trävarupriserna stiger i slutet av året och Finland klarar sin virkesförsörjning. Det spår det ekonomiska forskningsinstitutet Pellervo.
Prognosen som Pellervo lämnar för den finländska skogsindustrin 2008-2009 innehåller ljuspunkter för skogsägarna i både Finland och Sverige.
I slutet av 2008 vänder priserna på trävaror uppåt, när nivån på lagren av färdiga varor sjunkit tillräckligt lågt. I Finland och andra stora producentländer har sågverken under året dragit ned produktionen, eftersom lågkonjunkturen gjort att priserna på exportmarknaden fallit kraftigt. Stora lager har hittills fördröjt att tillgång och efterfrågan kommit i balans, men framåt årsskiftet blir det bättre, enligt Pellervo. Större sug efter trävaror ger möjlighet till ökad efterfrågan och stigande priser på sågtimmer, är ATL:s erfarenhet.
Skogsindustrin i Finland har uttryckt oro över virkesförsörjningen inför nästa år, speciellt när det gäller massaved. Ryssland hotar att chockhöja exportskatten på rundvirke den 1 januari och Finland importerar en betydande del av sitt behov från Ryssland. Pellervos prognos visar att finländsk industri överlever krisen. Importen minskar med åtta miljoner kubikmeter 2008-2009 på grund av exportskatten. Samtidigt drar massa- och pappersbruken ned produktionen med sex miljoner kubikmeter till följd av den svaga, ekonomiska konjunkturen. Den brist på två miljoner kubikmeter rundvirke som uppstår kan finländska skogsägare täcka, enligt Pellervo.
Främst beror avverkningsoptimismen på den finländska regeringens beslut om temporära skattereduktioner på inkomster från försäljning av rundvirke. De leder till att skogsägarna ökar sin försäljning av rundvirke i slutet av året. Handeln fortsätter att vara aktiv under hela nästa år, förutspår Pellervo.
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... inska%20trävarupriser%20på%20väg%20upp
Trävarupriserna stiger i slutet av året och Finland klarar sin virkesförsörjning. Det spår det ekonomiska forskningsinstitutet Pellervo.
Prognosen som Pellervo lämnar för den finländska skogsindustrin 2008-2009 innehåller ljuspunkter för skogsägarna i både Finland och Sverige.
I slutet av 2008 vänder priserna på trävaror uppåt, när nivån på lagren av färdiga varor sjunkit tillräckligt lågt. I Finland och andra stora producentländer har sågverken under året dragit ned produktionen, eftersom lågkonjunkturen gjort att priserna på exportmarknaden fallit kraftigt. Stora lager har hittills fördröjt att tillgång och efterfrågan kommit i balans, men framåt årsskiftet blir det bättre, enligt Pellervo. Större sug efter trävaror ger möjlighet till ökad efterfrågan och stigande priser på sågtimmer, är ATL:s erfarenhet.
Skogsindustrin i Finland har uttryckt oro över virkesförsörjningen inför nästa år, speciellt när det gäller massaved. Ryssland hotar att chockhöja exportskatten på rundvirke den 1 januari och Finland importerar en betydande del av sitt behov från Ryssland. Pellervos prognos visar att finländsk industri överlever krisen. Importen minskar med åtta miljoner kubikmeter 2008-2009 på grund av exportskatten. Samtidigt drar massa- och pappersbruken ned produktionen med sex miljoner kubikmeter till följd av den svaga, ekonomiska konjunkturen. Den brist på två miljoner kubikmeter rundvirke som uppstår kan finländska skogsägare täcka, enligt Pellervo.
Främst beror avverkningsoptimismen på den finländska regeringens beslut om temporära skattereduktioner på inkomster från försäljning av rundvirke. De leder till att skogsägarna ökar sin försäljning av rundvirke i slutet av året. Handeln fortsätter att vara aktiv under hela nästa år, förutspår Pellervo.
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... inska%20trävarupriser%20på%20väg%20upp
TS
ons 22 okt 2008, 20:58#38247När aktiers värde har halverats på ett år så står skogen stabilt, och när kronan faller stiger värdet på skogen.
"Svenska skogsbolag vinnare på kronraset"
"Skogsindustrin får stark draghjälp av den svaga kronan. Massapriset i dollar har fallit med 9 procent sedan toppen i juni, men i svenska kronor har priset stigit hela 15 procent. "
"Dollarrallyt är en 'blessing in disguise' för de dollarberoende skogsföretagen", konstaterar Leif Brodén.
http://di.se/Nyheter/
"Skogsindustrin får stark draghjälp av den svaga kronan. Massapriset i dollar har fallit med 9 procent sedan toppen i juni, men i svenska kronor har priset stigit hela 15 procent. "
"Dollarrallyt är en 'blessing in disguise' för de dollarberoende skogsföretagen", konstaterar Leif Brodén.
TS
tor 23 okt 2008, 21:42#38372
Personligen så tror jag risken är stor att även vi skogsägare drabbas. Byggbranschen står inför en kris. I och för sig så går det ju alltid att elda upp skogen i nått värmekraftverk.. så hopp finns säkert för oss
Zalman skrev:När aktiers värde har halverats på ett år så står skogen stabilt, och när kronan faller stiger värdet på skogen.
Personligen så tror jag risken är stor att även vi skogsägare drabbas. Byggbranschen står inför en kris. I och för sig så går det ju alltid att elda upp skogen i nått värmekraftverk.. så hopp finns säkert för oss
lör 22 nov 2008, 13:07#41527Nu får man hyfsat betalt även för vrakvirke.
"Jag uppmanar varenda skogsägare; skriv inte på ett virkeskontrakt, oavsett vem köparen är, om inte vrak- och avdragsvolymerna är reglerade i kontraktet. Är köparen då inte intresserad - välj någon annan!
Av SCA:s senaste prislista framgår att vrak i timmerleveranser betalas med lokalt massavedspris minus 30 kronor per kubikmeter. Sven-Olofs krav på att få betalt även för vrakandelen i massaveden är därför rimligt, menar han. "
http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=37262
SCA ger minst 330kr/m3 för massaved, vilket medför minst 300kr/m3 för vrak.
Ur SCA Virkesprislista BB0802.
"Vrak
För vrak ingående i levererat sågtimmer betalas lokalt barrmassavedspris -30 kr/m3fub.
För prisgrundande vrak tillämpas transportavdrag på samma sätt som för massaved.
För vrak orsakade av främmande föremål såsom kol, sot, sten, metall och plast utgår
ingen ersättning"
http://www.skog.sca.com/se/koporganisat ... BB0802.pdf
"Jag uppmanar varenda skogsägare; skriv inte på ett virkeskontrakt, oavsett vem köparen är, om inte vrak- och avdragsvolymerna är reglerade i kontraktet. Är köparen då inte intresserad - välj någon annan!
Av SCA:s senaste prislista framgår att vrak i timmerleveranser betalas med lokalt massavedspris minus 30 kronor per kubikmeter. Sven-Olofs krav på att få betalt även för vrakandelen i massaveden är därför rimligt, menar han. "
http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=37262
SCA ger minst 330kr/m3 för massaved, vilket medför minst 300kr/m3 för vrak.
Ur SCA Virkesprislista BB0802.
"Vrak
För vrak ingående i levererat sågtimmer betalas lokalt barrmassavedspris -30 kr/m3fub.
För prisgrundande vrak tillämpas transportavdrag på samma sätt som för massaved.
För vrak orsakade av främmande föremål såsom kol, sot, sten, metall och plast utgår
ingen ersättning"
http://www.skog.sca.com/se/koporganisat ... BB0802.pdf
TS
ons 03 dec 2008, 23:03#42758Äntligen börjar det röra på sig för biobränslet, upp till 4 gånger högre betalt är Engelska aktörer beredda att betala.
"Biobränsle
Priset på svensk skogsflis kan raka i höjden rejält i takt med att EU ska ställa om till förnyelsebar energi och få bort till exempel smutsig kolkraft. Tyska och brittiska kraftbolag vill köpa svensk flis och kan betala dubbla priset och mer, kan dom svenska fjärrvärmebolagen hänga med när det billiga biobränslet blir så mycket dyrare? Vi hör Leif Brodén, VD för skogskoncernen Södra, som berättar hur utländska kraftbolag kraftbolag köar för att få köpa svenskt biobränsle. Reportage av Sven Börjesson. "
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.as ... =&IsBlock=
"Biobränsle
Priset på svensk skogsflis kan raka i höjden rejält i takt med att EU ska ställa om till förnyelsebar energi och få bort till exempel smutsig kolkraft. Tyska och brittiska kraftbolag vill köpa svensk flis och kan betala dubbla priset och mer, kan dom svenska fjärrvärmebolagen hänga med när det billiga biobränslet blir så mycket dyrare? Vi hör Leif Brodén, VD för skogskoncernen Södra, som berättar hur utländska kraftbolag kraftbolag köar för att få köpa svenskt biobränsle. Reportage av Sven Börjesson. "
Den som har mest korrekt information vinner.
TS
fre 12 dec 2008, 23:45#43778
Hej Zalman du verkar vara en sann, optimist. Biobränsle priserna är på väg upp jättebra ,
Men vad händer med virkespriserna.
Nettot har sjunkit med en hundring m3fub.
Betyder nog mer en höga biobränslepriser
Zalman skrev:Äntligen börjar det röra på sig för biobränslet, upp till 4 gånger högre betalt är Engelska aktörer beredda att betala.
"Biobränsle
Hej Zalman du verkar vara en sann, optimist. Biobränsle priserna är på väg upp jättebra ,
lör 13 dec 2008, 01:28#43789
Visst är jag optimist, eftersom jag tror att priserna kommer att stiga på skog.
Dock tror jag att såga virke av skogen får allt mindre betydelse i framtiden för skogsägare.
Jakt, fiske, naturupplevelser, äventyr, vindkraft, reklam, bär, svamp, CO2-sänka, biobränsle är några exempel på
vad som blir allt viktigare för en skogsägare i framtiden.
EU har ju idag klubbat att de ska sänka CO2 utsläppen med 20% till 2020.
"Det här är man överens om:
Utsläppen av växthusgaser ska minska med 20 procent fram till 2020.
Andelen förnyelsebar energi ska öka med 20 procent."
http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article3979424.ab
Biobränslet ser ut att bli intressant.
Citat från tidigare i denna tråd:
”Priserna hos Vattenfall varierar mellan cirka 140 och 190 kronor per megawattimme för flis levererat vid kraftvärmeverk. Enligt Per A Sjöholm får man ett ungefärligt kubikmeterpris fast under bark (m3fub) genom att multiplicera med 2,2.
Omräknat blir fubpriset 308-418 kronor.
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... priset%20på%20väg%20uppåt ”
”Södra diskuterar med kraftbolag i bland annat Storbritannien och Tyskland, som vill blanda in pellets och flis vid koleldning. Inom EU ska 20 procent av energin vara förnybar 2020, och därför måste länder som eldar mycket med kol hitta på sätt att ställa om.
Fyrdubbelt
Stenkol kostar cirka 60 euro, drygt 600 kronor, per megawattimme, enligt Urban Blomster. Det är tre till fyra gånger mer än vad svenska fjärrvärmeverk betalar för biobränsle från skogen.”
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=5 ... aff%C3%A4r
En Euro kostar idag 10,78kr.
60€*10,78*2,2=1423kr m3fub för flis.
Om man då avverkar allt på en hektar och har 2-300m3fub/ha som timmer så tillkommer 30-40% i grot och stubbar, vilket
ger ca 260-420m3fub/ha.
260-420m3fub*1423kr=369.980-597.660kr per hektar.
För att konkurrera så måste sågverken betala upp till 2000kr/m3fub.
Dock är det långt kvar till det teoretiska energivärdet för skog:
1 ton olja =2,2 ton skog
1 ton olja kostar 10.000kr det ger 4600kr per ton för skog.
Stiger priset tillbaka till sommarens 15.000kr för 1 ton olja blir skog värd 6800kr/ton.
Min slutsats är:
1. Priserna på skog fortsätter att gå upp.
2. Sågverken får allt svårare att hänga med i konkurrensen om virket.
zorran skrev:Zalman skrev:Äntligen börjar det röra på sig för biobränslet, upp till 4 gånger högre betalt är Engelska aktörer beredda att betala.
"Biobränsle
Visst är jag optimist, eftersom jag tror att priserna kommer att stiga på skog.
Dock tror jag att såga virke av skogen får allt mindre betydelse i framtiden för skogsägare.
Jakt, fiske, naturupplevelser, äventyr, vindkraft, reklam, bär, svamp, CO2-sänka, biobränsle är några exempel på
vad som blir allt viktigare för en skogsägare i framtiden.
EU har ju idag klubbat att de ska sänka CO2 utsläppen med 20% till 2020.
"Det här är man överens om:
Utsläppen av växthusgaser ska minska med 20 procent fram till 2020.
Andelen förnyelsebar energi ska öka med 20 procent."
http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article3979424.ab
Biobränslet ser ut att bli intressant.
Citat från tidigare i denna tråd:
”Priserna hos Vattenfall varierar mellan cirka 140 och 190 kronor per megawattimme för flis levererat vid kraftvärmeverk. Enligt Per A Sjöholm får man ett ungefärligt kubikmeterpris fast under bark (m3fub) genom att multiplicera med 2,2.
Omräknat blir fubpriset 308-418 kronor.
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... priset%20på%20väg%20uppåt ”
”Södra diskuterar med kraftbolag i bland annat Storbritannien och Tyskland, som vill blanda in pellets och flis vid koleldning. Inom EU ska 20 procent av energin vara förnybar 2020, och därför måste länder som eldar mycket med kol hitta på sätt att ställa om.
Fyrdubbelt
Stenkol kostar cirka 60 euro, drygt 600 kronor, per megawattimme, enligt Urban Blomster. Det är tre till fyra gånger mer än vad svenska fjärrvärmeverk betalar för biobränsle från skogen.”
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=5 ... aff%C3%A4r
En Euro kostar idag 10,78kr.
60€*10,78*2,2=1423kr m3fub för flis.
Om man då avverkar allt på en hektar och har 2-300m3fub/ha som timmer så tillkommer 30-40% i grot och stubbar, vilket
ger ca 260-420m3fub/ha.
260-420m3fub*1423kr=369.980-597.660kr per hektar.
För att konkurrera så måste sågverken betala upp till 2000kr/m3fub.
Dock är det långt kvar till det teoretiska energivärdet för skog:
1 ton olja =2,2 ton skog
1 ton olja kostar 10.000kr det ger 4600kr per ton för skog.
Stiger priset tillbaka till sommarens 15.000kr för 1 ton olja blir skog värd 6800kr/ton.
Min slutsats är:
1. Priserna på skog fortsätter att gå upp.
2. Sågverken får allt svårare att hänga med i konkurrensen om virket.
TS
lör 20 dec 2008, 01:09#44464Hej Zalman du har bra tänkande. Men virkespriserna är fortfaande den största inkomsten .
Det verkar som att virkespriserna. Har sjunkit mer än jag skrev tidigare.
Det är nog en 30 lapp till tyvärr.
Men priserna på energi sortimenten höjs.
Kanske många gjorde rätt, Som inte röjde på 70 - 80 talet.
Det är kanske det nya guldet.
Det är många kubik m3 i de skogarna nu,Som kan skördas.
Jag tror att framtiden är bra virkeskvalitet på rätt marker.
Och volym på det övriga.
Har själv en bit 10 ha konfligt skog som är nu röjt.
Men gjorde jag rätt ?
Röjde bort stamar som va 10-15 cm.
som nu ligger och ruttnar bort.
Framtiden får visa vägen.
Men jag tror fortfarande att den stora inkomsten,
Kommer från sågtimmret.
Och volym på det övriga.
Men gjorde jag rätt ?
Kommer från sågtimmret.
lör 20 dec 2008, 09:00#44468
Jag tror att gamla slitna uttryck som "Så här har vi aldrig gjort" är förhärskande i skogssvängen.
Det finns stora krafter i branschen som vill fortsätta som förut och såga timmer och koka massa.
När energisektorn är på frammarsch och börjar att konkurrera om priset, då blir den gamla traditionella
industrin livrädd och försöker tysta ner detta så mycket som möjligt. Och givetvis försöker de hålla ner priset.
Det mest skrämmande är att de som borde hävda skogsägarens intresse såsom skogsägarföreningarna,
också värnar om sin industri.
Vem står egentligen på skogsägarens sida?
Jag har gått kursen Kraftsamling skog. Syftet med kursen är att höja produktion.
Enklaste sättet är att höja priset på vad skogen kan producera, då har markägaren råd att plantera med turboplantor+
gödsla+dika mm.
Det jag vill säga är att låga priser på skog är dåligt för ALLA!
Lågt pris på skog medför:
Skogsägaren: Avverkar inte eftersom han får för dåligt betalt, sköter inte sin skog så att den växer bra.
Entreprenören: Det blir mindre jobb eftersom inte så många skogsägare avverkar, betalningsförmågan hos skogsägaren är låg
Virkesköparen: Låga priser leder till små/inga avverkningar, dessutom så blir kvaliteten sämre om markägaren inte har råd till att sköta skogen
Landet: Låga priser medför färre jobb i skogsnäringen och lägre exportinkomster.
Slutsatsen är att ALLA måste jobba för att priset på skog fördubblas inom 5 år!
zorran skrev:Hej Zalman du har bra tänkande. Men virkespriserna är fortfaande den största inkomsten .
Och volym på det övriga.
Men gjorde jag rätt ?
Kommer från sågtimmret.
Jag tror att gamla slitna uttryck som "Så här har vi aldrig gjort" är förhärskande i skogssvängen.
Det finns stora krafter i branschen som vill fortsätta som förut och såga timmer och koka massa.
När energisektorn är på frammarsch och börjar att konkurrera om priset, då blir den gamla traditionella
industrin livrädd och försöker tysta ner detta så mycket som möjligt. Och givetvis försöker de hålla ner priset.
Det mest skrämmande är att de som borde hävda skogsägarens intresse såsom skogsägarföreningarna,
också värnar om sin industri.
Vem står egentligen på skogsägarens sida?
Jag har gått kursen Kraftsamling skog. Syftet med kursen är att höja produktion.
Enklaste sättet är att höja priset på vad skogen kan producera, då har markägaren råd att plantera med turboplantor+
gödsla+dika mm.
Det jag vill säga är att låga priser på skog är dåligt för ALLA!
Lågt pris på skog medför:
Skogsägaren: Avverkar inte eftersom han får för dåligt betalt, sköter inte sin skog så att den växer bra.
Entreprenören: Det blir mindre jobb eftersom inte så många skogsägare avverkar, betalningsförmågan hos skogsägaren är låg
Virkesköparen: Låga priser leder till små/inga avverkningar, dessutom så blir kvaliteten sämre om markägaren inte har råd till att sköta skogen
Landet: Låga priser medför färre jobb i skogsnäringen och lägre exportinkomster.
Slutsatsen är att ALLA måste jobba för att priset på skog fördubblas inom 5 år!
TS
lör 27 dec 2008, 23:45#45526Tror att priset på kvalitets skog.
Alltid klarar sig.
Som det nu är ?
Vem säljer skog?
priserna nu verkar vara under min bunget i alla fall.
Håll ut alla ni som fick skambud .
Det vänder snart.
Min lägsta nivå är.
400 krm3fub massa .
500 fub m3f alla sortiment fast pris
Alltid klarar sig.
Som det nu är ?
Vem säljer skog?
Det vänder snart.
Min lägsta nivå är.
400 krm3fub massa .
sön 28 dec 2008, 00:53#45534Jag tror du får rätt med dina teorier om priser zorran.
Ska övriga EU länder uppfylla de miljökrav som de skrivit under på så finns förnärvarande inget annat alternativ än skogsvara.
Möjligen kärnkraft,det som ändå talar för vedråvara är att i den branschen finns infrastruktur redan nu.
Ett kärnkraftverk tar längre tid att bygga än vad tidsfristen för miljöåtagandena är.
Vist finns det lite andra alternativ också men inte som förslår att börja producera el och värme med.
Och vad gäller ved räcker det bara till att späda ut kolkraften med.
Ska övriga EU länder uppfylla de miljökrav som de skrivit under på så finns förnärvarande inget annat alternativ än skogsvara.
Möjligen kärnkraft,det som ändå talar för vedråvara är att i den branschen finns infrastruktur redan nu.
Ett kärnkraftverk tar längre tid att bygga än vad tidsfristen för miljöåtagandena är.
Vist finns det lite andra alternativ också men inte som förslår att börja producera el och värme med.
Och vad gäller ved räcker det bara till att späda ut kolkraften med.
tis 30 dec 2008, 21:18#45914
Fick ändå en nyår present. En bekant fick sålt till 5o5 kr fubm3 .
Allt är nog inte så illa ändå.
Lycka till på ett nytt bra skogs år.
Önskar jag till alla skogsägare.
zorran/en som tror på virkesprisera.
zorran skrev:Tror att priset på kvalitets skog.
Alltid klarar sig.
Som det nu är ?
Vem säljer skog?
Det vänder snart.
Min lägsta nivå är.
400 krm3fub massa .
Fick ändå en nyår present. En bekant fick sålt till 5o5 kr fubm3 .
Allt är nog inte så illa ändå.
Lycka till på ett nytt bra skogs år.
Önskar jag till alla skogsägare.
zorran/en som tror på virkesprisera.
tor 15 jan 2009, 22:59#47750Marknaden för biobränsle mer än fördubblas inom 3 år.
"Marknadskommentar från Jordbruksaktuellt 2009-01-13
Biobränsleindustrin hungrar efter "värdelös" skog
Logistiken kring biobränsle är komplicerad, säger Sveaskog till Transportnet.se. Det gör att vinstmarginalerna blir lägre jämfört med skogsbrukets hantering av sågtimmer och massaved.
Sveaskog planerar nu att fördubbla sin volym levererad biobränsle från 1,8 terrawattimmar till 4 terrawattimmar på tre års sikt. Nyligen gjorde Sveaskog en rekordaffär inom biobränslesegmentet där man ska leverera biobränsle för 56-60 miljoner kronor per år till kraftvärmeverket i Brista utanför Stockholm.
För att klara leveranserna planerar man att komplettera avverkningsrester, grenar och toppar, grot, med bland annat röjning i ungskogar. Man tänker också köpa avverkningsrätter runt åkermarker och hagmarker som håller på att växa igen, områden som tidigare betraktats som värdelösa men som nu börjar bli värdefulla för biobränsleindustrin, uppger Transportnet."
http://www.ja.se/?p=29964&pt=105&m=3433
"Marknadskommentar från Jordbruksaktuellt 2009-01-13
Biobränsleindustrin hungrar efter "värdelös" skog
Logistiken kring biobränsle är komplicerad, säger Sveaskog till Transportnet.se. Det gör att vinstmarginalerna blir lägre jämfört med skogsbrukets hantering av sågtimmer och massaved.
Sveaskog planerar nu att fördubbla sin volym levererad biobränsle från 1,8 terrawattimmar till 4 terrawattimmar på tre års sikt. Nyligen gjorde Sveaskog en rekordaffär inom biobränslesegmentet där man ska leverera biobränsle för 56-60 miljoner kronor per år till kraftvärmeverket i Brista utanför Stockholm.
För att klara leveranserna planerar man att komplettera avverkningsrester, grenar och toppar, grot, med bland annat röjning i ungskogar. Man tänker också köpa avverkningsrätter runt åkermarker och hagmarker som håller på att växa igen, områden som tidigare betraktats som värdelösa men som nu börjar bli värdefulla för biobränsleindustrin, uppger Transportnet."
http://www.ja.se/?p=29964&pt=105&m=3433
TS
fre 16 jan 2009, 01:23#47773vilken tur att man är ambitiös i just detta och tar vara på varenda "pinnj-vel" när man kör gallring ...helt klart frustrerande för en otålig nykomling i hytten som endast ser vältorna med sk. gagnvirke och i m3fub i produktion /timme i skördarhytten ... men nu kör jag ju bara på eget ... grotlager idag . ca: 2500m3 st, m .. och stamved ca: 500-600 m3fub (oflisat naturligtvis)
"uppväxt med TRP. av rundvirke " / " mycket vill ha mer - fan vill ha fler och i helvetet blir det aldrig fullt "

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).