SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Virkespriser 2023

295 inlägg 100333 visningar 47 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2023

nyrjoh  
#806629Har fått ett prisförslag för en avverkning i norra dalarna. Äldre granskog ffa ca 800 m3/fub. Medelstam på 0,15. Avverkningskostnad på 180 kr/m3fub, väg finns i direkt anslutning till skiftet.
Grantimmer 670 kr/m3fub netto
Talltimmer 710 kr/m3fub netto
Tall klentimmer 550 kr/m3fub netto
Gran klentimmer 520 kr/m3fub netto
Tall massaved 410 kr/m3fub netto
Gran massaved 430 kr/m3fub netto
Löv massaved 470 kr/m3fub netto
Bränsle sortiment 295 kr/m3fub netto
Har någon något att jämföra med eller andra synpunkter om siffrorna?

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

joran  
#806636Totalt borde du landa på 550-600kr m3fub, vilket jag tycker är alldeles för dåligt.
Skulle jag sälja idag vill jag ha minst 750kr m3 fub efter alla kostnader i en slutavverkning.
Är man tvungen av olika skäl att avverka nu, så får man förhandla så gott det går, lycka till👍

Timmerzimmer  
#806669Menar du joran 750 /m3fub som ett genomsnitt av hela beståndet?

nyrjoh: Jmf med det anbud jag har så ser det inte så pjåkigt ut, mitt anbud ligger bra mycket lägre, trots att Värmland nära och priserna hos i alla fall Sveaskog identiska vad gäller gran för de två länen. Plus att min medelstam är ca 30 cm! Fin gammal skog, 120 år, ca 3000 kubik. Bjudna netton per m3fub (drar av 125 kr för avverkning per m3fub): grantimmer 642, klentimmer 455, massaved barr 345, massaved löv 380, bränsleved 265.

Dock tycker jag din avverkningskostnad är hög, borde väl ligga på 110-130? I dina netton har du alltså dragit av 180 kr?

Användarvisningsbild

joran  
#806672Ja, jag menar 750kr m3fub totalt efter avverkningskostnad i en slutavverkning.
Säljer du på sortiment, olika priser på tall gran, timmer, klentimmer, massaved mm, så ska medelpriset landa på 750kr minst, tycker jag.
Sålde en liknade post som du beskriver år 2010 till Sveaskog och fick då 518kr m3fub i snittpris efter avverkningskostnad.
Det är snart 15 år sedan, och mycket har hänt sedan dess, förutom prishöjning på virket då😉
Här säljer fortfarande folk, nu 2023, för 500kr m3 fub, vilket är helt obegripligt om man inte är absolut i behov av pengar på direkten anser jag.

alias  
nyrjoh skrev:Har fått ett prisförslag för en avverkning i norra dalarna. Äldre granskog ffa ca 800 m3/fub. Medelstam på 0,15. Avverkningskostnad på 180 kr/m3fub, väg finns i direkt anslutning till skiftet.
Grantimmer 670 kr/m3fub netto
Talltimmer 710 kr/m3fub netto
Tall klentimmer 550 kr/m3fub netto
Gran klentimmer 520 kr/m3fub netto
Tall massaved 410 kr/m3fub netto
Gran massaved 430 kr/m3fub netto
Löv massaved 470 kr/m3fub netto
Bränsle sortiment 295 kr/m3fub netto
Har någon något att jämföra med eller andra synpunkter om siffrorna?

Det låter som en väldigt låg medelstam, men jag vill minnas att det finns områden i Dalarna som är väldigt magra - så det kan säkert stämma.

Vad är minimidiameter för normaltimret resp. klentimret?

Jag förutsätter att du avser att angiven medelstam är i m3fub, vilket ger ca 0,18 m3sk. Om man antar att medelträdet/normalträdet är 20 meter högt så bör brösthöjd ligga på strax över 16 cm. I så fall är ju priserna på massaved och klentimmer klart viktigare för rotnettot än vad som hade varit fallet om det hade varit tal om grövre skog.

MVH
Alias

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806680En fälla när ni säljer sådär. Ni vet ju inte om köparen apterar för max timmervolym. Han kanske t.ex hugger en lång timmer och resten massa istället för två korta timmer.

Användarvisningsbild

Elis76  
Skogsola skrev:En fälla när ni säljer sådär. Ni vet ju inte om köparen apterar för max timmervolym. Han kanske t.ex hugger en lång timmer och resten massa istället för två korta timmer.

Så gör Stora Enso har jag fått berättat för mig. De apterar för sina massabruk i stället för att premiera sågtimmer.

Axl  
Elis76 skrev:
Skogsola skrev:En fälla när ni säljer sådär. Ni vet ju inte om köparen apterar för max timmervolym. Han kanske t.ex hugger en lång timmer och resten massa istället för två korta timmer.

Så gör Stora Enso har jag fått berättat för mig. De apterar för sina massabruk i stället för att premiera sågtimmer.

Det kan säkerligen variera. Det är nog inte ovanligt att dom byter timret mot massa och får mer massa om dom apterar timmer.

Användarvisningsbild

Rossignol  

Hur skulle han göra för att komma ifrån det problemet?

Timmerzimmer  
#806693joran:

750 kr / mrfub i genomsnitt betyder en nivå som ligger ganska högt över vad man ger för gran 30 cm medeldiameter, tex Sveaskog med 770 kr/m3toub eller Mellanskog med 875 kr/m3toub, som sen ska omvandlas till mr3fub (delas med 1.12, 1.18, eller 1.22, blir inte klok på vilket), och sen också avverkningskostnad inkl skotning, kanske 130 / m3fub.

Hur gör man för att få minst 750? Om dessutom en massa annat sortiment som betingar mindre?

En annan fråga - med gammal skog och konstaterade barkborreangrepp, hur mycket panik ska man få i nuläget? Kan handla om 15-20 proc i vissa avsnitt. Vad brukar angripna träd betinga i term av pris per m3fub?

Användarvisningsbild

Knagge  
#806703Jag anser att man skall sälja slutavverkning till sågverk de optimerar apteringen så allt möjligt sågtimmer blir sågtimmer.
Virkesköpare som som äger stora massabruk apterar betydligt mer massaved.
Denna skillnad är så stor så jag tycker man kan lägga på 10-20 % på sågverkets bud när man jämför med med massakoncernens bud.

Användarvisningsbild

nyrjoh  
Timmerzimmer skrev:Menar du joran 750 /m3fub som ett genomsnitt av hela beståndet?

nyrjoh: Jmf med det anbud jag har så ser det inte så pjåkigt ut, mitt anbud ligger bra mycket lägre, trots att Värmland nära och priserna hos i alla fall Sveaskog identiska vad gäller gran för de två länen. Plus att min medelstam är ca 30 cm! Fin gammal skog, 120 år, ca 3000 kubik. Bjudna netton per m3fub (drar av 125 kr för avverkning per m3fub): grantimmer 642, klentimmer 455, massaved barr 345, massaved löv 380, bränsleved 265.

Dock tycker jag din avverkningskostnad är hög, borde väl ligga på 110-130? I dina netton har du alltså dragit av 180 kr?

Jag har inte dragit av avverkningskostnaden...

Timmerzimmer  
#806742OK, då nettar du på kanske dryga 600 vilket också är där jag hamnar med grantimret trots mitt, som det verkar, ganska låga bud.

Axl  
Timmerzimmer skrev:OK, då nettar du på kanske dryga 600 vilket också är där jag hamnar med grantimret trots mitt, som det verkar, ganska låga bud.

Hur många har du begärt in anbud från?

grankarlsson  
#806781Tyvärr är det nog så att : eftersom vi (skogsägare ) säljer en råvara till en industri kommer det att , så snart vi höjer priserna syns det i prislistorna på sågade trävaror . Därmed inte sagt att vi ska tiga still när det inte längre lönar sig att idka skogsbruk men man undrar ibland var den gränsen går och hur man bedömer det . Själv kan jag tycka att när man inte får nån timpeng ( jmf timpeng med medelsvensson i grovjobb ) på att med en liten småskalig verksamhet ( jordbrukstraktor med griplastarkärra ) det har många av oss och när det inte inbringar rimlig timpeng på att hugga o köra ut själv längre då är botten nådd.

Kollade prislista på nätet i dag hos en av de större byggvaruhandlarna . 45 x 195 kostar 67,45 kr / lpm och enl min ber blir detta 6191,20 kr ex moms per M3 , med detta i åtanke kan man undra hur stor del av den plankan som borde hamna hos den som tillhandahåller råvaran men ett snabbt överslag ger 10% enl vad jag kan se .
Synd bara att auktoriteten i skogssverige gav att man skulle röja bort all björk på 70-talet där finns ju i dag ( brasved) betydligt mer till oss än 10% . det man ska lära av det torde väl vara att : lyssna aldrig / lita aldrig på sk auktoriteter , vad säger dom i dag som vi inte bör anamma tro ? själv tror jag att om en trädomloppstid framåt kommer vi kanske att ha en hel del grovkvistig tall ( som planteras nu och inte blir stamkvistad) som vi tvingas sälja till en industri som kokar ihop nåt av den och vi har svårt igen att hålla uppe priserna på den pga tilgång o efterfrågan . Men visst kanske den kan bli drivmedel o då kanske inte kvistarna spelar nån roll . 🌲

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).