Skogsekonomi

Virkespriser efter stormen Johannes?

102 inlägg 12463 visningar 17 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser efter stormen Johannes?

Torbjörn Johnsen  
#905078Toppdiamrtrarna har marginell betydelse. Det som ger stort utslag är vad du får för rotstocken på fröträden och hur stor avverkningskostnaden är både för fröträd och gallring. Kolla också noga så att du har koll på enheterna. Om finnarna bjuder x kr per m3 på bark (m3fpb) så får du dividera med typ 0,86 för att få priset i kr/m3fub. Som exempel: 500 kr/m3fpb motsvarar ett m3fub-pris på ca 580 kr när du ska jämföra med svenskt pris. Men kolla noga vilken enhet de använder. Det kan ju vara så att de handlar med m3fub när de köper från Sverige?

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Vedproducent  
Torbjörn Johnsen skrev:Toppdiamrtrarna har marginell betydelse. Det som ger stort utslag är vad du får för rotstocken på fröträden och hur stor avverkningskostnaden är både för fröträd och gallring. Kolla också noga så att du har koll på enheterna. Om finnarna bjuder x kr per m3 på bark (m3fpb) så får du dividera med typ 0,86 för att få priset i kr/m3fub. Som exempel: 500 kr/m3fpb motsvarar ett m3fub-pris på ca 580 kr när du ska jämföra med svenskt pris. Men kolla noga vilken enhet de använder. Det kan ju vara så att de handlar med m3fub när de köper från Sverige?

Det beror på vad det är för skog som diskuteras. Men helt säker på att mer än halva min gallringsvolym denna säsongen ligger mellan 3 och 9 cm som spannet är i diskussionen. Så då är det högst betydelsefullt i klenare gallringar.

Användarvisningsbild

kajsa123  
#905080Frötallsområdet: Det är m3fub även hos Finland MEN där Sverige kalikylerat med uttag 300 m3 fub har Finland skrivit ca 75 m3 fub på talltimmer 41 m3fub tallmassaved. Den småtall som växer upp kring fröträden ska inte röras så jag fattar inte varifrån tallmassaveden kommer? Sedan fanns det björkar som var kvar som skärmträd och det blir väl massaveden som angetts på 25 m3 fub. När jag kollar virkesförrådet för området själv är det närmare 400 m3sk dvs 336 m3fub.

TS
Användarvisningsbild

Bjänndal  
#905082Att uppskatta virkesvolym på fröträd är faktiskt mycket svårare än vad folk tror. Ofta blir det en kraftig underskattning, alltså att det blir mer virke än prognos. Om virkesköparen är van och rutinerad är det ju lättare. Sedan finns det lite olika tankesätt kring volymsuppgiften. Vissa virkesköpare vill komma med en glad överraskning attest blev mer virke än prognos. Andra med mer kortsiktigt tänkande blåser upp volymen maximalt.
Även i en gallring kan det skilja mycket mellan prognos och utfall. Det kan bero på erfarenhetstal och vetskap om hur ett gallringslag ligger i uttag. Helst vill man ju anlita ett gallringslag som gör ett bra jobb. Det kan vara intressant att höra om det lämnas nån garanti eller uppföljning på utfört arbete. Och om det finns nån möjlighet att klaga på ett dåligt utfört arbete. Annars köper man grisen i säcken!

Användarvisningsbild

kajsa123  
#905083Den som är mycket erfaren skriver 300 m3 fub och den och mindre erfarne 74,m3fub timmer och får med massaved 41 m3 fub + björkmassaveden. Frötallarna är typ 160 år på 7,5 ha och som jag fattat växer mer på bredden än höjden i den ålder.

TS
Användarvisningsbild

Bjänndal  
#90508540 kubik per hektar är högt, men inte orimligt. 80 tallar per hektar med en medelstam på 0,5 m3 om man gör en approximation. Två eller tre timmer i varje träd.
Den lägre volymen är nog alldeles för låg.

Användarvisningsbild

kajsa123  
#905087Det här är Norrbotten så inga 80 frötallar per ha utan snarare max 50. Dock ingår typ björkar som varit skärmträd utanför frötallsområdet i en granplantering också i dessa 300 m3fub.

TS
Användarvisningsbild

Fred86  
kajsa123 skrev:Den som är mycket erfaren skriver 300 m3 fub och den och mindre erfarne 74,m3fub timmer och får med massaved 41 m3 fub + björkmassaveden. Frötallarna är typ 160 år på 7,5 ha och som jag fattat växer mer på bredden än höjden i den ålder.

Du har ingen medeldiameter och medelhöjd på dessa tallar?

Användarvisningsbild

kajsa123  
#905093Det är det här jag for fram om virkesförrådet på onrpdet :

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#905096Äldre träd utvecklar skorpbark vilket påverkar omräkningstalen mellan m3fpb och m3fub. Det lärde jag mig när jag som 18-åring stämplade gamla fröträd en sommar.

SI i Norrbotten varierar mellan T14 - T22 beroende på var i länet skogen finns.

40st frötallar/ha på 7,5 ha med en medeldiameter om 27cm och höjden 19m (SI T20) uppskattar jag till 156 m3fub*.

*Enligt Tor Jonssons kuberingstabeller av stående träd för norra Sverige

Användarvisningsbild

kajsa123  
#905247Nu har jag rejäl beslutsångest, bolagen har beräknat virkesvolym med en skillnad på ca 110 m3fub. Finland tror jag använder AI vid beräkning. Om vi säger att Finland erbjöd 30% under Sverige men efter att jag kollat upp och noterat att en avdelning missats och att det ska vara timmerställning på ett ställe så är deras 3e bud typ nästan 55 % mer än det första budet. Sverige har kontrat så nu ligger de mycket nära varandra. Virke mäts också olika mellan länderna inte bara när det gäller massaved men också timmer. Massaved är fördel Finland men timmer fördel Sverige av det jag fått till mig.

TS
Användarvisningsbild

Bjänndal  
#905252Prognoser ska man ta med nån rejäl nypa salt! I slutänden kan det avvika ganska mycket.
Men det som är intressant är om det är skillnad på utfall av olika sortiment. Om någon tar ut mer eller mindre timmer, eventuellt klentimmer eller andra sortiment. Skiljer det sig i toppdiametrar, längder eller annat? Som då påverkar utfallet. Ett högre pris på timmer men klart lägre volym ärju en sämre affär, även om det såg bättre ut påpapperet.
Om man har avvikelser åt båda håll kan det ju vara hugget som stucket vem man väljer. Då kan ju andra faktorer vara viktiga. Möjlighet att ta ut förskott, ev utan ränta? Möjlighet till betalplan?
Är det väldigt lika förutsättningar får man sälja till den som känns mest förtroendefull/trevlig eller proffsig!
Och blir man missnöjd får man prövanågon annan nästa gång.

Användarvisningsbild

Elis76  
kajsa123 skrev:Nu har jag rejäl beslutsångest, bolagen har beräknat virkesvolym med en skillnad på ca 110 m3fub. Finland tror jag använder AI vid beräkning. Om vi säger att Finland erbjöd 30% under Sverige men efter att jag kollat upp och noterat att en avdelning missats och att det ska vara timmerställning på ett ställe så är deras 3e bud typ nästan 55 % mer än det första budet. Sverige har kontrat så nu ligger de mycket nära varandra. Virke mäts också olika mellan länderna inte bara när det gäller massaved men också timmer. Massaved är fördel Finland men timmer fördel Sverige av det jag fått till mig.

Eftersom du anstränger Dig till det yppersta till att vara hemlighetsfull, så kan Du inte räkna med att någon kan hjälpa Dig.

Kolla in nedanstående tråd där forumets medlemmar ansträngde sig för att hjälpa TS.
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=1&t=46950&hilit=peter_h%C3%B6gdahl

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#905255Av alla bilder och en hel del kommentarer att döma så verkar det vara ganska mycket gallringsskog som ligger. Det här bör ju innebära att utfallet kan bli mycket kubb eller klentimmer. Hur ser det ut med köpare av dessa sortiment i stormområdet? Köper Karl Hedin i det drabbade området? I så fall kan man ju tänka sig att Vida kan ta en del volymer med kubb söderut via KH?

Användarvisningsbild

kajsa123  
#905258Självklart går jag inte ut med vem jag är eller anger exakt var jag har min skog i dessa tider , här läser naturaktivister och allt möjligt folk.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).