fre 09 feb 2024, 16:10#832001Sparbanken Skåne
35% belåningsgrad
5,31% i ränta
Skogsekonomi
Dagens låneränta skog?

fre 09 feb 2024, 19:38#832079
Har fått sänkt till 5.05% hos Landshypotek nu med lägre belåningsgrad på ca 25%
Monark1954 skrev:Jag har 5,5 % hos Landshypotek med ca 40% belåningsgrad.
Då jag har ökat skogsinnehavet och sänkt belåningsgraden till ca 25-30% har jag begärt justerad ränta.
Skogen finns i Jämtland.
När jag till sommaren får uppdaterad skogsbruksplan kommer jag kontakta fler banker om inte det blir någon märkbar räntejustering men Swedbank verkar ju inte vara aktuella.
För oss skogsägare vore det mycket bra om fler med rörlig ränta kunde uppge räntesats och belåningsgrad.
För mej är skogen värde helt dominerande då hus har relativt lågt värde i denna del av landet.
Har fått sänkt till 5.05% hos Landshypotek nu med lägre belåningsgrad på ca 25%
tor 09 maj 2024, 21:32#843609Jag har stibor plus 0,5 % som villkor. 4,40 % när
3 månaders perioden sattes om 29/4.
3 månaders perioden sattes om 29/4.
fre 17 maj 2024, 19:52#844274Förr tick jag av banken svaret att skog som inte var slutaverkningsskog var viktigast som säkerhet för lånet.
De tänkte säkert att en oansvarig kunde slutavverka mycket och bankens säkerhet skulle minska.
Nu fick jag argument att jag har lite slutavverkningsskog och därmed hade hög belåningsgrad trots att jag själv grovt räknar med 25% baserad på ny värdering med markvärde mm.
Fått sänkt ränta i två steg med 0,25 procentenheter till 4,8%
De tänkte säkert att en oansvarig kunde slutavverka mycket och bankens säkerhet skulle minska.
Nu fick jag argument att jag har lite slutavverkningsskog och därmed hade hög belåningsgrad trots att jag själv grovt räknar med 25% baserad på ny värdering med markvärde mm.
Fått sänkt ränta i två steg med 0,25 procentenheter till 4,8%
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).