Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt
SKOGSFORUM ARTIKEL
485 inlägg 167076 visningar 56 följer Svara, dela mm... Skogsekonomi
Virkespriser 2025
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

tis 26 aug 2025, 15:45#892023Ja det verkar som tråden blivit kapad av rädda (röda) skogen.... 🤔
Mvh JEK
Mvh JEK
tor 04 sep 2025, 19:43#892824Hur länge tror ni det dröjer innan Mellanskog sänker timmerpriset?
https://www.sydnarkenytt.se/laxa/artike ... hasselfors
tor 04 sep 2025, 19:51#892828
Vet ej, däremot fick vi 900:-/fub netto för 4.000 m3fub för fem år sedan av Stenvalls.
Nu råder dock överskott på virke i BD-län. Sveaskog köper inte av privatskogsbruket och Norra har 1,5 års produktion i rotstående lager.
Jag skall till Peking vecka 38 och pejla läget. Kina påverkar världsmarknaden mer än gemene man tror.
Ni som avskyr Danske Bank kan sluta läsa nu
Övriga kan scrolla ner
....
....
....
....
....
....
....
....
....
....
https://danskebank.se/skog-och-lantbruk/nyheter-och-marknad/aktuellt/digital-skogskvall
Skogz skrev:@Elis76
Hur mycket får man netto i Tornedalen nuförtiden? Vad är Tornedalens motsvarighet till Smålands 1600 kr m3fub netto?
Vet ej, däremot fick vi 900:-/fub netto för 4.000 m3fub för fem år sedan av Stenvalls.
Nu råder dock överskott på virke i BD-län. Sveaskog köper inte av privatskogsbruket och Norra har 1,5 års produktion i rotstående lager.
Jag skall till Peking vecka 38 och pejla läget. Kina påverkar världsmarknaden mer än gemene man tror.
Övriga kan scrolla ner
....
....
....
....
....
....
....
....
....
....
https://danskebank.se/skog-och-lantbruk/nyheter-och-marknad/aktuellt/digital-skogskvall
Usus magister est optimus
tor 04 sep 2025, 20:07#892831
Det är en åtgärd som tas för att Mellanskog inte ska sänka. Allt annat lika blev det nu lite enklare att hålla uppe priset.
Varför skulle dom ens sänka? Det många inte förstår är att Mellanskog verkar i en region som har omotiverat låga prisnivåer jämfört med södra Sverige – trots att det egentligen inte finns någon logisk förklaring till det. Priserna kanske toppat, men det betyder inte att vi står inför ett fall tillbaka till gamla nivåer. Tvärtom finns starka utjämningskrafter kvar, särskilt för Mellansverige och ännu mer i norra Sverige, som gör att nuvarande prisnivåer kan hålla i sig eller till och med fortsätta uppåt. Se höjningen från Norrhälsinge exempelvis.
I våras såg vi rotnetton närmare 2000 kr/m³fub. Skulle dessa priser falla med 30 procent landar vi fortfarande på 1400 kr/m³fub – alltså 20-30% procent högre än nuvarande toppnoteringar i Mellansverige. Det säger något om potentialen. Marknaden utjämnar sig varje dag: timmer från Mellansverige söker sig söderut och driver upp priserna genom att skapa strukturell timmerbrist i verksamhetsområdet. På sikt betyder det att skillnaderna jämnas ut, likt vattennivån i kommunicerande kärl.
Axl skrev:Hur länge tror ni det dröjer innan Mellanskog sänker timmerpriset?
Det är en åtgärd som tas för att Mellanskog inte ska sänka. Allt annat lika blev det nu lite enklare att hålla uppe priset.
Varför skulle dom ens sänka? Det många inte förstår är att Mellanskog verkar i en region som har omotiverat låga prisnivåer jämfört med södra Sverige – trots att det egentligen inte finns någon logisk förklaring till det. Priserna kanske toppat, men det betyder inte att vi står inför ett fall tillbaka till gamla nivåer. Tvärtom finns starka utjämningskrafter kvar, särskilt för Mellansverige och ännu mer i norra Sverige, som gör att nuvarande prisnivåer kan hålla i sig eller till och med fortsätta uppåt. Se höjningen från Norrhälsinge exempelvis.
I våras såg vi rotnetton närmare 2000 kr/m³fub. Skulle dessa priser falla med 30 procent landar vi fortfarande på 1400 kr/m³fub – alltså 20-30% procent högre än nuvarande toppnoteringar i Mellansverige. Det säger något om potentialen. Marknaden utjämnar sig varje dag: timmer från Mellansverige söker sig söderut och driver upp priserna genom att skapa strukturell timmerbrist i verksamhetsområdet. På sikt betyder det att skillnaderna jämnas ut, likt vattennivån i kommunicerande kärl.
Senast redigerad av T18 tor 04 sep 2025, 20:22, redigerad totalt 2 gånger.
T18 en som tror på framtiden.
tor 04 sep 2025, 20:11#892832
Jag träffade en känd råvaruanalytiker här i Sthlm förra veckan, och han var hyfsat orolig för branschen pga den svenska byggkonjunkturen, de amerikanska tullarna, världeskonomin i övrigt och allt för höga råvarukostnader.
Jag skall känna Kina på pulsen om två veckor då jag skall till Peking.
Axl skrev:Hur länge tror ni det dröjer innan Mellanskog sänker timmerpriset?
Jag träffade en känd råvaruanalytiker här i Sthlm förra veckan, och han var hyfsat orolig för branschen pga den svenska byggkonjunkturen, de amerikanska tullarna, världeskonomin i övrigt och allt för höga råvarukostnader.
Jag skall känna Kina på pulsen om två veckor då jag skall till Peking.
tor 04 sep 2025, 20:18#892836
När slutade Svea köpa virke av privatpersoner? Menar du leveransvirke, eller även avverkningsuppdrag? I BD län.
Elis76 skrev:Skogz skrev:@Elis76
Hur mycket får man netto i Tornedalen nuförtiden? Vad är Tornedalens motsvarighet till Smålands 1600 kr m3fub netto?
Övriga kan scrolla ner
....
....
....
....
....
....
....
....
....
....
När slutade Svea köpa virke av privatpersoner? Menar du leveransvirke, eller även avverkningsuppdrag? I BD län.
tor 04 sep 2025, 20:28#892837
Sveaskog har mycket egen skog men ingen egen industri vilket innebär att om köpsågverken inte kan ta emot mer sågtimmer än de kan sälja måste inflödet bromsas. Massavedslagren är dessutom överfulla i BD-län. [Källa: Skogsstyrelsen - massavedslagren vid utgången av Q2-2025]
Odalbonden skrev:När slutade Svea köpa virke av privatpersoner? Menar du leveransvirke, eller även avverkningsuppdrag? I BD län.
Sveaskog har mycket egen skog men ingen egen industri vilket innebär att om köpsågverken inte kan ta emot mer sågtimmer än de kan sälja måste inflödet bromsas. Massavedslagren är dessutom överfulla i BD-län. [Källa: Skogsstyrelsen - massavedslagren vid utgången av Q2-2025]
tor 04 sep 2025, 20:31#892838 Ok! 👍
Elis76 skrev:Odalbonden skrev:När slutade Svea köpa virke av privatpersoner? Menar du leveransvirke, eller även avverkningsuppdrag? I BD län.
tor 04 sep 2025, 20:56#892841
Själv skulle jag aldrig överväga att rösta på de som definieras som "Bra för skogen" ovan.
Jag anser att frågan är större än endast skötsel av kyrkans skogar (vilket är illa nog). Deras syn på brukande av skogen är inget som jag vill ska riskera att få genomslag i de fall Svenska Kyrkan/Stiften ingår som remissinstans i några skogspolitiska frågor.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Skogz skrev:Vilka ska man rösta på i kyrkovalet om man vill stödja ett parti som tyr sig positiva till skogsutredningen? Genomförs den begränsas ju volymen virke som kommer ut från kyrkans skogar betänkligt.
Tänker spontant på Himmel & Jord men någon kanske vet något annat?
Edit:
Hittade denna sidan https://kampanj.skiftet.org/rosta-for-s ... nj/signera som tog upp de olika partiernas ställningstagandenVi vill inte säga vem du borde rösta på. Men enligt Skiftets granskning är vissa kandidater bra för skogen medan andra inte är tillräckliga och några är rakt av katastrofala.*
Bra för skogen:
De gröna i Svenska kyrkan
Vänstern i Svenska kyrkan
Öppen kyrka
Himmel och jord
Inte tillräckligt för skogen:
Politiskt obundna i Svenska kyrkan
Socialdemokraterna
Fria liberaler i Svenska kyrkan
Katastrof för skogen:
Borgerlig kristen samverkan
Frimodig kyrka
Centerpartiet
Sverigedemokrater i Svenska kyrkan
Alternativ för Sverige
Själv skulle jag aldrig överväga att rösta på de som definieras som "Bra för skogen" ovan.
Jag anser att frågan är större än endast skötsel av kyrkans skogar (vilket är illa nog). Deras syn på brukande av skogen är inget som jag vill ska riskera att få genomslag i de fall Svenska Kyrkan/Stiften ingår som remissinstans i några skogspolitiska frågor.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
sön 07 sep 2025, 21:17#893120
Hur ska man agera i nu läget?
Elis76 skrev:Odalbonden skrev:https://www.atl.nu/sa-far-du-basta-priset-pa-virket-i-radande-marknad. Rösten ifrån banken...
Jag tror fler analytiker står bakom Erik.
Hur ska man agera i nu läget?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).