Skogsekonomi

Vindkraft större avkastning än skogsbruk ...

58 inlägg 15432 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare

Re: Vindkraft större avkastning än skogsbruk ...

r93  
Alvarsson skrev:En fördel med vindkraften är att den inte producerar radioaktivt avfall som måste förvaras åtskilt från mänskligheten i 100 000 år, på skattebetalarnas bekostnad.

Det är ju väldigt märkligt att lyckas trolla så gott som varje aktiv tråd på forat!

På vilket sätt har kärnbränsle med vindkraftverk att göra?

Å andra sidan så tror jag att Fredrik vill att det ska tjafsas om energiproduktionen, varför skulle han annars starta en ny tråd om vindkraft? För dessa trådar är ju de enda som det kommer inlägg i varje dag.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
#814798Om 100 000 år lever ingen av oss i denna tråden så vem fan bryr sig? Dessutom så lär det förmodligen finnas någon form av återvinning för kärnkraftsavfall i framtiden.
Om ni så gärna vill ha vindkraft så bygg skiten på er egen mark utan att det stör någon annan i närområdet.

Alvarsson  
#814799Trolla?? Det är väl intressant och se alternativen.Men sanningen är att jag känner många som har vindkraft på sina marker samtliga är mer än nöjda. Så ja i de fallen ger vindkraften högre avkastning än skogsbruket.

r93  
Peter_Högdahl skrev:Om 100 000 år lever ingen av oss i denna tråden så vem fan bryr sig? Dessutom så lär det förmodligen finnas någon form av återvinning för kärnkraftsavfall i framtiden.
Om ni så gärna vill ha vindkraft så bygg skiten på er egen mark utan att det stör någon annan i närområdet.

Håller med de flesta i tråden, för den enskilde skogsägaren så är det givetvis jackpot om man inte bor i närheten, eller för den delen tror på en framtid för skogsbruket, jag roade mig att räkna lite snabbt på vägen byggdes till dessa tolv verk som står för nära mig.

Jag stegade vägen till 36 meter bred, längden är mellan 5-6 mil, detta plus avskogningen där själva verken står ger en siffra på drygt 200 ha som är borta för alltid.

För övrigt så kan dom inte hålla sig inom bullernivåerna så att dom har fått dra ner på hastigheten.

Så Tyskland har alltså 10x höjden som avstånd, här står dom inom 900 meter.

Varför inte bygga dom i städerna? Eller i anslutning till städerna?

r93  
Alvarsson skrev:Trolla?? Det är väl intressant och se alternativen.Men sanningen är att jag känner många som har vindkraft på sina marker samtliga är mer än nöjda. Så ja i de fallen ger vindkraften högre avkastning än skogsbruket.

Det tror jag säkert, jag blev tillfrågad av ett bolag om att bygga ”solpark” på min mark i somras, hade jag inte varit intresserad av skog och natur så hade det givetvis varit bättre att avskoga och bygga ngt sådant här istället, det hade garanterat genererat mer pengar än mitt skogsbruk.

Tor R  
#814804Jag är emot vindkraft, och jag är för kärnkraft.
1, Kärnkraft använder ett betydligt mindre naturområde, och kraftverken kan byggas där det behövs som mest.
2, Många av vindkraftsutvecklarna går granne med nästa grannes undersökning/signatur, alltså ställer de grannar mot varandra.

Om du har några tvivel om säkerheten, bygg in dem i bergen, du kommer att ha väldigt otur om hela sulamiten exploderar som en vulkan.
Avfall, i framtiden får man räkna med att de utvecklar teknik för att hantera det, livslängden för radioaktivt avfall kan verka skrämmande, men det är osannolikt att någon av oss kommer att leva så länge.

Alvarsson  
#814805Rätt oslagbart att behöva subventionera en kraftkälla i 100 000 år. Men det som är bra är att skogsägarna får en mycket bra avkastning på att ha vindkraft på sin mark

tallen100  
#814806Rätt oslagbart att vara så totalt insnöad på 100000 år 😮
Hur bra avkastning tror du att får på din mark om 25 år när snurrorna är uttjänta och det kanske inte blir några nya, och du har marken full av betongfundament såvida någon plockat ner de uttjänta snurrorna överhuvudtaget.

Alvarsson  
#814809Det kan bli mer än 100 000 år du får läsa ett inlägg som kom i tråden i eftermiddag. Men är man mot vetenskap och kunskap så är man inte särskilt mottaglig. Det sätts av pengar för återstållanden av marken, så det behöver ingen bekymra sig om.

aho  
Alvarsson skrev:Det kan bli mer än 100 000 år du får läsa ett inlägg som kom i tråden i eftermiddag. Men är man mot vetenskap och kunskap så är man inte särskilt mottaglig. Det sätts av pengar för återstållanden av marken, så det behöver ingen bekymra sig om.

Mats Törnqvists rapport från 2000 verkar inte ha påverkat experterna inom området, man kan undra varför?

Det har satts av mellan 500000 och 1.3 miljoner per verk för återställning. Om det kommer att räcka eller ej har jag svårt att bedöma, lär bero på hur pengarna placeras fram till de behövs. Hade det varit min mark så hade jag nog funderat ordentligt på det, för vem betalar om pengarna inte räcker?
Eller ännu värre, om pengarna inte finns där de ska när det är dags för återställning.

Alvarsson  
#814812Jo, det är så med all affärsverksamhet man är inte idiotskyddad för nån ting här i världen. Känner dock många som har vindkraftverk på sin mark. De känner sig väldigt trygga med de garantier de har fått för återställanden av marken. Så de som har vindkraftverk på sin mark är bara att gratulera till en utmärkt affär.

tallen100  
Alvarsson skrev:Det kan bli mer än 100 000 år du får läsa ett inlägg som kom i tråden i eftermiddag. Men är man mot vetenskap och kunskap så är man inte särskilt mottaglig. Det sätts av pengar för återstållanden av marken, så det behöver ingen bekymra sig om.

Kunskap och läsförståelse är något du borde skaffa dej, det är inte så dumt serru.
Då kanske du skulle bli mindre naiv🤣

Alvarsson  
#814817Precis!

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814821Lite mer tankar / svammel från mig.

Om ljud, jag har genom åren försökt att bilda mig en egen uppfattning istället för att lyssna på andra.
För att få en riktig bild måste man ju verkligen bo nära ett verk, att bara åka till ett verk och stå och lyssna i 5 minuter ger ju bara en ögonblicksbild...

Men för 10 - 15 årsedan var vi på en skogsdag som avslutades med soppa precis under ett verk, tror man kunde gå in i verket och titta med.
Kommer ihåg att när vi gick där på en skogsväg så dök detta verket upp helt plötsligt, vi var kanske 2 - 300 meter från det när vi fick syn på det.
Innan jag fick syn på det så hörde jag det inte, men så fort jag fick syn på det så stannade jag upp och lyssnade, och då hörde man ju ett swoschande ljud.
Sen när vi kom fram och blev serverade lite god soppa så hördes det ju verkligen, det var helt enkelt ett jäkla ljud.

Ett tag senare var jag och en kompis ute på en utflykt, minns jag rätt var vi i Lidköping, vi skulle i alla fall ficka lite på den medhavda matsäcken, och letade efter en lämplig plats, då såg vi ett vindkraftverk, så vi sa att vi kollar hur nära vi kommer och nära kom vi, för vi parkerade bilen precis under.
Men detta var ett väldigt tyst verk, har för mig att vi hörde mer från staden och dess trafik än från själva verket.

Och nu när det byggts en park nära här så var jag på en liten "nyfikenrunda"i somras och hamnade under ett av verken (200m totalhöjd ungefär).
Och vist hördes det, men jag trodde det skulle vara mer buller än vad det var.

Så jag tror att det finns "bra" och "tysta" verk, och så finns det dom som bullrar mer, och det har inte alltid så stor betydelse om det är ett litet verk eller ett av de större.

Användarvisningsbild

Wilhelm Dyrssen  
#817454Vindkraft är ej hållbart = ej uthålligt - Ekonomiskt, socialt eller miljömässigt. Vindkraftsverken ägs till 95% från utlandet varav merparten från Kina.
De tillverkande vindkraftsbolagen bolagen tex. Vestas, Örsted, Siemens Gemesa har alla finansiella problem och går med förlust. Operatörsbolagen går nästan utan undantag med förlust. Elkunderna betalar betydligt högre elpriser i länder där elkraften är en stor del av kraftmixen tex. Danmark och Tyskland än i länder med låg vindkraftsandel tex Finland och Polen. Människor och djur (tama och vilda) skyr vindkraftverken upp till 8 km på goda grunder. Fåglar som sträcker flyger alltför ofta in i vingarna på vindkraftverken och dör. Vindkraften eroderar plast med giftet Bisfenol i en mycket högre utsträckning än tillverkarna deklarerat. När vindkraftens operatörbolag inte har råd att underhålla kraftverken och inte betalar sina avgifter till markägaren har markägaren ingen som garanterar hans hyror utan han hotas av att själv på egen räkning demontera och återställa marken. Finns ingen teknik i dag att destruera plasten från vindkraftverken utan den deponeras/grävs ner.
Ett råd till markägare som har eller funderar på att hyra ut sin mark till vindkraft är att bara göra det till Finansiellt starka stora företag som kan klara av dessa mycket långsiktiga 25 - 50 år kontrakt. Begär banksäkerhet som ej kan sägas upp, eller överlåtas till annan part.
Wilhelm Dyrssen
0709-727170
dyrssen@telia.com

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).