mån 16 okt 2023, 21:06#814821Lite mer tankar / svammel från mig.
Om ljud, jag har genom åren försökt att bilda mig en egen uppfattning istället för att lyssna på andra.
För att få en riktig bild måste man ju verkligen bo nära ett verk, att bara åka till ett verk och stå och lyssna i 5 minuter ger ju bara en ögonblicksbild...
Men för 10 - 15 årsedan var vi på en skogsdag som avslutades med soppa precis under ett verk, tror man kunde gå in i verket och titta med.
Kommer ihåg att när vi gick där på en skogsväg så dök detta verket upp helt plötsligt, vi var kanske 2 - 300 meter från det när vi fick syn på det.
Innan jag fick syn på det så hörde jag det inte, men så fort jag fick syn på det så stannade jag upp och lyssnade, och då hörde man ju ett swoschande ljud.
Sen när vi kom fram och blev serverade lite god soppa så hördes det ju verkligen, det var helt enkelt ett jäkla ljud.
Ett tag senare var jag och en kompis ute på en utflykt, minns jag rätt var vi i Lidköping, vi skulle i alla fall ficka lite på den medhavda matsäcken, och letade efter en lämplig plats, då såg vi ett vindkraftverk, så vi sa att vi kollar hur nära vi kommer och nära kom vi, för vi parkerade bilen precis under.
Men detta var ett väldigt tyst verk, har för mig att vi hörde mer från staden och dess trafik än från själva verket.
Och nu när det byggts en park nära här så var jag på en liten "nyfikenrunda"i somras och hamnade under ett av verken (200m totalhöjd ungefär).
Och vist hördes det, men jag trodde det skulle vara mer buller än vad det var.
Så jag tror att det finns "bra" och "tysta" verk, och så finns det dom som bullrar mer, och det har inte alltid så stor betydelse om det är ett litet verk eller ett av de större.
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten