Skogsekonomi

Dagens låneränta skog?

83 inlägg 24793 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Dagens låneränta skog?

Elis76  
DrW skrev:Nu kanske tråden har skenat lite från ämnet:)

Försökte förhandla med LH men fick inte ner mer. Kvarstår på 5,15%. 1,2 m lån.
Har lite svårt att förstå varför skogslånen måste ligga så pass mycket högre än villalån. Har ju rätt bra säkerhet för banken bara i marken. Skulle allt vara kalhugget skulle det ändå vara värt långt mer än 1,2.

Såsom jag har förstått det är risken lite större för ett skogslån jämfört med ett villalån pga olika risker som en villaägare inte råkar ut för i nämnvärd grad:

- Skogsbrand
- Insekts- och svampskador
- Intrång, expropriation, myndighetsutövning, avverkningsförbud
- Omvärldsorsaker
- Prisfall på skogsmark
- Fallande virkespriser
- You name it

Som jämförelse emitterade Sandvik AB en företagsobligation i september 2022 till 3,9% ränta på ett nominellt belopp om 500 MEUR med förfall 2029. Sedan dess har räntorna gått upp.

https://www.home.sandvik/se/nyheter-och-media/nyheter/2022/09/sandvik-l%C3%A5nar-500-miljoner-euro-p%C3%A5-f%C3%B6retagsobligationsmarknaden/

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

DrW  
Elis76 skrev:
DrW skrev:Nu kanske tråden har skenat lite från ämnet:)

Försökte förhandla med LH men fick inte ner mer. Kvarstår på 5,15%. 1,2 m lån.
Har lite svårt att förstå varför skogslånen måste ligga så pass mycket högre än villalån. Har ju rätt bra säkerhet för banken bara i marken. Skulle allt vara kalhugget skulle det ändå vara värt långt mer än 1,2.

Såsom jag har förstått det är risken lite större för ett skogslån jämfört med ett villalån pga olika risker som en villaägare inte råkar ut för i nämnvärd grad:

- Skogsbrand
- Insekts- och svampskador
- Intrång, expropriation, myndighetsutövning, avverkningsförbud
- Omvärldsorsaker
- Prisfall på skogsmark
- Fallande virkespriser
- You name it

Som jämförelse emitterade Sandvik AB en företagsobligation i september 2022 till 3,9% ränta på ett nominellt belopp om 500 MEUR med förfall 2029. Sedan dess har räntorna gått upp.

https://www.home.sandvik/se/nyheter-och-media/nyheter/2022/09/sandvik-l%C3%A5nar-500-miljoner-euro-p%C3%A5-f%C3%B6retagsobligationsmarknaden/

Förstår att risken är annorlunda men med krav på försäkring, som jag har, och med en belåning på 8000kr per hektar känns det som om säkerheten är rätt god.

Avslutat-06  
#812977Det mest intressanta just nu är med vilken kraft de amerikanska långräntorna stiger, 10 åringen är tillbaka på räntenivåer vi senast såg 2007. https://tradingeconomics.com/united-sta ... bond-yield . Det mest anmärkningsvärda här är nog att den långa nedåtgående cykliska trendkanalen som påbörjades 1981 är bruten.

Alvarsson  
#812978Med tanke på att vi står inför en potential lock down av den Amerikanska staten, samt deras enorma statsskuld så är det föga förvånande.

r93  
Alvarsson skrev:Med tanke på att vi står inför en potential lock down av den Amerikanska staten, samt deras enorma statsskuld så är det föga förvånande.

Det händer väl varje år?

Användarvisningsbild

Sjögården  
#813002Räntenivån kommer rimligtvis sätta sig på denna nivån över rätt lång tid framöver.
Med tanke på att lån till skogsfastighet verkar kräva högre ränta än motsvarande bostadsfinansiering är det nog lönsammare än det varit på länge att amortera på sin jord och skogsfastighet.
Naturligtvis efter att ha en ordentlig genomgång med sin revisor så att man kommer rätt i skattekonsekvenserna.
Eller vad tror ni ?

Alvarsson  
#813013Låter väldigt vettigt. Man skall dock inte bli överraskad av att det kan komma ut en del skogsfastigheter på marknaden för att räntevivåerna har hunnit ikapp ägarna. Kan dyka upp fina köpobjekt framledes.

aho  
#813017Ett exempel i Småland:
https://www.hemnet.se/bostad/gard-8rum- ... 1-20599955

Kan inte säga att just detta beror på räntorna, men tyvärr är fastigheterna ofta helt sönderhuggna innan den nuvarande ägaren ger upp. Att det kommer att bli fina köpobjekt är jag inte så säker på, virkesförråd på 76 ms3sk/ha är väldigt lågt.

Användarvisningsbild

Sjögården  
Alvarsson skrev:Låter väldigt vettigt. Man skall dock inte bli överraskad av att det kan komma ut en del skogsfastigheter på marknaden för att räntevivåerna har hunnit ikapp ägarna. Kan dyka upp fina köpobjekt framledes.

Kan nog bli så men skogsägarna är rätt likviditetsstarka så räknar inte med några fynd.
Finns mycket på skogskonto,likvidkonto,medlemskonto och i andra reserver och medelåldern är hög..😉

Tralsmo  
#813024Nä ja tror inte man ska räkna med att det blir bättre köptillfälle.
De som kommer ut på grund av räntorna ka nog va som redan sagts fastigheter som redan plockats ner i volym

För egen del är ja ju rätt lågt belånad.
Enligt banken strax över 25%

Min kontakt på Handelsbanken är ny.
Den förra fick nya styvare uppdrag tyvär.

Det märkliga va att han frågade mig senast vi pratade om inte ja skulle öka kassaflödet å amortera mera.
Dom har ju min plan som är upptodate så dom ser avverknings potentialen

Själv har ja studerat ut att ja får dras me räntorna å spara kapitalet i skogen i stället.

Rätt eller fel? De får tiden utvisa.

aho  
#813025När vi i familjen gjorde vårt enda tilläggsköp så här långt så blev det 50% av lånen på nya skogsfastigheten och 50% av lånen på villan.
Passade bra även med tanke på de pantbrev som fanns.
Fick lägre ränta på lånen på villan än de på skogsfastigheten så vi har prioriterat att armortera lånen på skogsfastigheten.

Användarvisningsbild

Elis76  
aho skrev:Ett exempel i Småland:
https://www.hemnet.se/bostad/gard-8rum- ... 1-20599955

Kan inte säga att just detta beror på räntorna, men tyvärr är fastigheterna ofta helt sönderhuggna innan den nuvarande ägaren ger upp. Att det kommer att bli fina köpobjekt är jag inte så säker på, virkesförråd på 76 ms3sk/ha är väldigt lågt.

Rustar man upp kåken kan man ju få ett kanonställe, men det lär inte bli billigt.

Tittar man på skogsbruksplanen är 54% av skogsmarksarealen R1/R2, 33% är G1, 5% är S3 och resten kalmark.

Eftersom det inte finns något S1/S2 innebär det en del kostnader för röjning och hjälpplantering i början.

I slutet av prospektet finns det bra statistik för närområdet med avseende på pris per m3sk och hektar.

9,7 MSEK för 103 ha och en 300 kvm gammal kåk från 1896 är mycket pengar att räkna hem om man skall köpa detta objekt.

jannee  
#813032Ekonomiskt räkna hem av kronofogden begärt pris är en omöjlighet,
Bara renovera mangårdsbyggnaden till ok boende görs sig bara inte, kostar betydligt mer än vad byggnaden ökar i värde, framförallt mitt ute i obygden.
Troligtvis köper någon närboende för att sedan låta byggnaderna förfalla.
Troligt avverkningsförbud vilket innebär att fastigheten bara fodrar arbete och kostar pengar under de närmaste åren = innebär att du bör vara stadd vid god kassa om du ska buda.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#813078Om vi nu gissar att auktionen landar på 9,7 miljoner och köparen har med sig 5 miljoner i ryggsäcken, styckar av huset o lite mark för någon miljon så är fastigheten ett bra köp på 15 års sikt.
Bra bonitet och fin arrondering enligt kartan gör detta till en framtidsfastighet. Byggnaderna är en belastning men går att lägga i malpåse också.
Nyckeln är kapital och också möjlighet att flytta inkomst från annan fastighet eller verksamhet.
Illa skött verkar det vara och att låta det gå till kronofogden är i sig en kapitalförlust.
Men finns säkerligen sugna grannar med kapital..😉

jannee  
#813126Det är just på det viset man ödelägger landsbygden.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).