mån 27 jan 2025, 19:52#869327Hej!
Ska köpa till skog och fick tillbaka en offert idag på rörligt 3.18% Tyckte det var lite högt.
Någon som sitter inne med aktuella räntesatser på skogslån?
Väntar på svar från två aktörer till.
Skogsekonomi
Aktuella räntor skogslån

mån 27 jan 2025, 21:18#869334
Jadu, räntan sätts utifrån din bedömda återbetalningsförmåga samt hur fastigheten ser ut och var den ligger.
Allting handlar om den riskbedömning kreditinstitutet gör av Dig och ditt objekt.
Låg risk och hög återbetalningsförmåga av lånet ger låg ränta
Hög risk och låg återbetalningsförmåga av lånet ger hög ränta
Det är bara att tänka sig in i kreditinstitutets situation om man själv skulle låna ut pengar till någon
Jag har en bekant som fick 2,87% i rörlig ränta från SEB i December på ett objekt här i Stockholms län.
ebex skrev:Hej!
Ska köpa till skog och fick tillbaka en offert idag på rörligt 3.18% Tyckte det var lite högt.
Någon som sitter inne med aktuella räntesatser på skogslån?
Väntar på svar från två aktörer till.
Jadu, räntan sätts utifrån din bedömda återbetalningsförmåga samt hur fastigheten ser ut och var den ligger.
Allting handlar om den riskbedömning kreditinstitutet gör av Dig och ditt objekt.
Låg risk och hög återbetalningsförmåga av lånet ger låg ränta
Hög risk och låg återbetalningsförmåga av lånet ger hög ränta
Det är bara att tänka sig in i kreditinstitutets situation om man själv skulle låna ut pengar till någon
Jag har en bekant som fick 2,87% i rörlig ränta från SEB i December på ett objekt här i Stockholms län.
Usus magister est optimus
ons 29 jan 2025, 09:13#869468Landshypotek, 3,45% .
Antal ha verkar påverka och givetvis belåningsgrad.
Tror att lockpriser förekommer.
tis 11 feb 2025, 09:23#870978
Nu sänkt till 3,3 %.
Monark1954 skrev:Landshypotek, 3,45% .
Nu sänkt till 3,3 %.
tor 13 feb 2025, 16:10#871325Swedbank
Jordbrukskredit
400 000 SEK
2,79%
t.o.m 2025-04-28
Skogen är värderad till 900 000SEK
Jordbrukskredit
400 000 SEK
2,79%
t.o.m 2025-04-28
Skogen är värderad till 900 000SEK
ons 29 okt 2025, 22:00#897412Hur ser det ut med era rörliga räntor idag ?
Jag bytte bank för ca 1.5 år sedan från Landshypotek till Handelsbanken i samband med att jag köpte till en fastighet.
Ränterabatten jag haft hos Landshypotek blev sämre och sämre ju längre man var kund och ju mindre belåningsgrad man fick så till slut bytte jag bank.
Fick en rätt ok ränta vid bytet tyckte jag.
Låg då 75 punkter över styrräntan och under deras snittränta för villalånen.
Blev lovad att inte behöva tjata varje år om att behålla rabatten. Dock slutade min kontaktperson där och jag fick en annan.
När ett år gått tycker jag att det märks att räntan blivit högre än den borde och följer knappt ens med när räntorna sänks.
Ligger idag 135 punkter över styrräntan.
När man ringer banken och frågar varför så säger dom att rabatten fortfarande ligger kvar och att jordbrukskrediterna inte är kopplade till styrräntan.
Tyvärr blir det ju svårt att ha koll då om dom smyghöjer omotiverat mycket.
Har 3.10% ränta idag. Lån på 5.1 miljon. Värde på den belånade fastigheten är 8.5 miljon.
Har även en till fastighet gränsande till den första värderad till 5 miljoner men den är obelånad.
Tyvärr kanske man lär byta bank ofta för att få bra räntor men är ju rätt drygt det med.
Eller ska man låna mot stibors räntor med ett räntepåslag för att ha mer koll och inte riskera smyghöjningar ?
Vad kan man förvänta sig för räntepåslag tro ?
Jag bytte bank för ca 1.5 år sedan från Landshypotek till Handelsbanken i samband med att jag köpte till en fastighet.
Ränterabatten jag haft hos Landshypotek blev sämre och sämre ju längre man var kund och ju mindre belåningsgrad man fick så till slut bytte jag bank.
Blev lovad att inte behöva tjata varje år om att behålla rabatten. Dock slutade min kontaktperson där och jag fick en annan.
När ett år gått tycker jag att det märks att räntan blivit högre än den borde och följer knappt ens med när räntorna sänks.
När man ringer banken och frågar varför så säger dom att rabatten fortfarande ligger kvar och att jordbrukskrediterna inte är kopplade till styrräntan.
Har 3.10% ränta idag. Lån på 5.1 miljon. Värde på den belånade fastigheten är 8.5 miljon.
Har även en till fastighet gränsande till den första värderad till 5 miljoner men den är obelånad.
Tyvärr kanske man lär byta bank ofta för att få bra räntor men är ju rätt drygt det med.
Eller ska man låna mot stibors räntor med ett räntepåslag för att ha mer koll och inte riskera smyghöjningar ?
Senast redigerad av Konto 2 tor 30 okt 2025, 07:22, redigerad totalt 1 gång.
ons 29 okt 2025, 23:35#897417En kompis bytte från Stabelo 2,44% låneränta till Avanza och fick 2,27% I låneränta.
Dock var han tvungen att ha 3 miljoner i sparande hos Avanza.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Dock var han tvungen att ha 3 miljoner i sparande hos Avanza.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Den som har mest korrekt information vinner.
tor 30 okt 2025, 09:55#897449
Jag har internränta + påslag hos Landshypotek som löper på i all evighet. Motsvarar ungefär STIBOR 90 + 95 punkter.
30% belåningsgrad.
Konto 2 skrev:Hur ser det ut med era rörliga räntor idag ?
Jag har internränta + påslag hos Landshypotek som löper på i all evighet. Motsvarar ungefär STIBOR 90 + 95 punkter.
30% belåningsgrad.
T18 en som tror på framtiden.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar