Skogsekonomi

Aktuella räntor skogslån

55 inlägg 22201 visningar 19 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare

Re: Aktuella räntor skogslån

ebex  
#869327Hej!
Ska köpa till skog och fick tillbaka en offert idag på rörligt 3.18% Tyckte det var lite högt.
Någon som sitter inne med aktuella räntesatser på skogslån?
Väntar på svar från två aktörer till.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Elis76  
ebex skrev:Hej!
Ska köpa till skog och fick tillbaka en offert idag på rörligt 3.18% Tyckte det var lite högt.
Någon som sitter inne med aktuella räntesatser på skogslån?
Väntar på svar från två aktörer till.

Jadu, räntan sätts utifrån din bedömda återbetalningsförmåga samt hur fastigheten ser ut och var den ligger.
Allting handlar om den riskbedömning kreditinstitutet gör av Dig och ditt objekt.

Låg risk och hög återbetalningsförmåga av lånet ger låg ränta
Hög risk och låg återbetalningsförmåga av lånet ger hög ränta

Det är bara att tänka sig in i kreditinstitutets situation om man själv skulle låna ut pengar till någon

Jag har en bekant som fick 2,87% i rörlig ränta från SEB i December på ett objekt här i Stockholms län.

Användarvisningsbild

joran  
#869374Jag har haft bundet som gick ut nu i Januari, 1,7%. Nu rörlig 3 månaders, 3,6% Handelsbanken. 🌲

Berkshire  
#8693923,64%, rörligt, Handelsbanken. Tror att det finns en del att hämta neråt...

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#869399Fristående Sparbank.
3,49% rörlig 3 månaders.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#869406Stibor 3m plus 1% blev 3,84% denna månaden men på väg ner.

Användarvisningsbild

Monark1954  
#869468Landshypotek, 3,45% .
Antal ha verkar påverka och givetvis belåningsgrad.
Tror att lockpriser förekommer.

mappe70  
#869674Swedbank 2,90%

Användarvisningsbild

Monark1954  
Monark1954 skrev:Landshypotek, 3,45% .
Antal ha verkar påverka och givetvis belåningsgrad.
Tror att lockpriser förekommer.

Nu sänkt till 3,3 %.

Mangan skrev:Stibor 3m plus 1% blev 3,84% denna månaden men på väg ner.

3,37% fram till 1:a maj nu.

Användarvisningsbild

Maggoten91  
#871325Swedbank
Jordbrukskredit
400 000 SEK
2,79%
t.o.m 2025-04-28

Skogen är värderad till 900 000SEK

#871334Det är bra 👍

Användarvisningsbild

Konto 2  
#897412Hur ser det ut med era rörliga räntor idag ?

Jag bytte bank för ca 1.5 år sedan från Landshypotek till Handelsbanken i samband med att jag köpte till en fastighet.
Ränterabatten jag haft hos Landshypotek blev sämre och sämre ju längre man var kund och ju mindre belåningsgrad man fick så till slut bytte jag bank.

Fick en rätt ok ränta vid bytet tyckte jag.
Låg då 75 punkter över styrräntan och under deras snittränta för villalånen.
Blev lovad att inte behöva tjata varje år om att behålla rabatten. Dock slutade min kontaktperson där och jag fick en annan.
När ett år gått tycker jag att det märks att räntan blivit högre än den borde och följer knappt ens med när räntorna sänks.
Ligger idag 135 punkter över styrräntan.

När man ringer banken och frågar varför så säger dom att rabatten fortfarande ligger kvar och att jordbrukskrediterna inte är kopplade till styrräntan.
Tyvärr blir det ju svårt att ha koll då om dom smyghöjer omotiverat mycket.

Har 3.10% ränta idag. Lån på 5.1 miljon. Värde på den belånade fastigheten är 8.5 miljon.
Har även en till fastighet gränsande till den första värderad till 5 miljoner men den är obelånad.

Tyvärr kanske man lär byta bank ofta för att få bra räntor men är ju rätt drygt det med.
Eller ska man låna mot stibors räntor med ett räntepåslag för att ha mer koll och inte riskera smyghöjningar ?
Vad kan man förvänta sig för räntepåslag tro ?
Senast redigerad av Konto 2 tor 30 okt 2025, 07:22, redigerad totalt 1 gång.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#897417En kompis bytte från Stabelo 2,44% låneränta till Avanza och fick 2,27% I låneränta.
Dock var han tvungen att ha 3 miljoner i sparande hos Avanza.

Användarvisningsbild

T18  
Konto 2 skrev:Hur ser det ut med era rörliga räntor idag ?

Jag bytte bank för ca 1.5 år sedan från Landshypotek till Handelsbanken i samband med att jag köpte till en fastighet.
Ränterabatten jag haft hos Landshypotek blev sämre och sämre ju längre man var kund och ju mindre belåningsgrad man fick så till slut bytte jag bank.

Fick en rätt ok ränta vid bytet tyckte jag.
Låg då 75 punkter över styrräntan och under deras snittränta för villalånen.
Blev lovad att inte behöva tjata varje år om att behålla rabatten. Dock slutade min kontaktperson där och jag fick en annan.
När ett år gått tycker jag att det märks att räntan blivit högre än den borde och följer knappt ens med när räntorna sänks.
Ligger idag 135 punkter över styrräntan.

När man ringer banken och frågar varför så säger dom att rabatten fortfarande ligger kvar och att jordbrukskrediterna inte är kopplade till styrräntan.
Tyvärr blir det ju svårt att ha koll då om dom smyghöjer omotiverat mycket.

Har 3.10% ränta idag. Lån på 5.1 miljon. Värde på den belånade fastigheten är 8.5 miljon.
Har även en till fastighet gränsande till den första värderad till 5 miljoner men den är obelånad.

Tyvärr kanske man lär byta bank ofta för att få bra räntor men är ju rätt drygt det med.
Eller ska man låna mot stibors räntor med ett räntepåslag för att ha mer koll och inte riskera smyghöjningar ?
Vad kan man förvänta sig för räntepåslag tro ?

Jag har internränta + påslag hos Landshypotek som löper på i all evighet. Motsvarar ungefär STIBOR 90 + 95 punkter.
30% belåningsgrad.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).