Skogsekonomi
Fastighetspriserna skenar men prisvärd skog i norr?
Re: Fastighetspriserna skenar men prisvärd skog i norr?
ons 18 jan 2023, 20:50#789166Tycker ni har rätt på ett vis ang begränsad areal . Men samtidigt så har jag jobbat mycket åt stora privata markägare å jag tycker de e bättre på å köpa tjänster inom skogsvård än de m 50-300 ha är . Å om vi förbjuder privat ägande av mer skog än typ 1500 så tror jag de klarar göra om det till ab eller nått annat för å komma runt förbud ..

ons 18 jan 2023, 20:57#789169Å jag ska vara den första å erkänna att hade jag haft obegränsat m kapital så hade jag köpt så mycket skog jag bara hade klarat . 🌲 🌲
ons 18 jan 2023, 21:52#789174Nu fick man ju inte den möjligheten, men jag har köpt till några små skiften som gränsat till mina, så jag är nöjd ändå.
Nä, jag tänkte att ett splittrat innehav med skog lite överallt är svårbrukat och så ville jag inte blanda in mig i andra byar där kanske rågrannarna var intresserade att utöka.
Nä, jag tänkte att ett splittrat innehav med skog lite överallt är svårbrukat och så ville jag inte blanda in mig i andra byar där kanske rågrannarna var intresserade att utöka.
ons 18 jan 2023, 22:06#789179Det ringde faktiskt två skogsägare för några år sedan och ville ha lite info om ett skogsskifte som var till salu i byn. Jag visste att rågrannen var intresserad så jag avrådde skogsägarna att lägga bud. Och så vart det. Rågrannen fick köpa till ett vettigt pris och de andra fick andra möjligheter senare.
ons 18 jan 2023, 22:36#789181
Tycker du det skulle vara rättvist om du skulle bo 100 meter från kommungränsen
Har en åker pådrygt 4 hektar och den är i två kommuner
Skogsro skrev:Kanske skule de som inte bor i kommunen betala 10-20%/år av taxeringsvärdet för att bidra till kommunen: Då utan förbud, men bidra till glesbygden och kan kanske hindra överbud på olika typer av fastigheter.
Tycker du det skulle vara rättvist om du skulle bo 100 meter från kommungränsen
Har en åker pådrygt 4 hektar och den är i två kommuner
tor 19 jan 2023, 10:52#789205Att som stora investerare i skogsmark, köpa skiften kors o tvärs över hela landet ,blir mkt dyr förvaltning.
Massor med vägföreningar,det kan såklart även ställa till det me rågrannar, som kan trilskas.flytt av skogsmaskiner lär bli en utmaning.
Att äga massvis m skiften blir till slut att bara titta på en karta, utan att nånsin kunna besöka alla skiften.
Massor med vägföreningar,det kan såklart även ställa till det me rågrannar, som kan trilskas.flytt av skogsmaskiner lär bli en utmaning.
Att äga massvis m skiften blir till slut att bara titta på en karta, utan att nånsin kunna besöka alla skiften.
sön 22 jan 2023, 21:13#789639
Ja, jag undrar hur de kan få göra det, när bolag inte ska få köpa skog av privatpersoner. Känns ju så dumt, att skogsbolag ska få köpa skog av privatpersoner men jag får inte starta ett bolag och köpa skog…
isteskog skrev:Svårare för ett AB att köpa privatskog. De med slantar hittar alltid kryphål i lagstiftningen .... 🙃
Ja, jag undrar hur de kan få göra det, när bolag inte ska få köpa skog av privatpersoner. Känns ju så dumt, att skogsbolag ska få köpa skog av privatpersoner men jag får inte starta ett bolag och köpa skog…
sön 22 jan 2023, 21:18#789640
Är det inte mer intressant att titta på priset per hektar? Blir inte fastighetspriset mer och mer frikopplat från virkesförrådet…?
Torbjörn Johnsen skrev:SVEFA presenterar ny prisstatistik över priset på skogsmark 2022. Priserna har formligen skenat och 18 län har tvåsiffriga prisökningar i procent. Högst i pristoppen ligger Skåne där man nu får betala i genomsnitt 1000 kr/m3sk för skogsmark. 180 kronor mer än priset 2021. Störst prisökningstakt har Västernorrlands län med 23,3% prisökning följt av Skåne, Jämtland och Jönköping som alla har prisökningstakt över 20%. En prisdrivande orsak till de kraftiga prisökningar är enligt Svefa att några mycket förmögna privatpersoner investerar i skogsmark i stor skala och över stora delar av landet.
Virkespriset ökar snabbare än fastighetspriset
Prisutvecklingen i många län kan tyckas helt hysterisk men det finns en hel del intressanta nyanser att reflektera över. Jag har sammanställt en lista över de län som har de lägsta priserna. Tittar man på hur mycket priset har ökat per m3sk så finns det flera län här där virkespriserna under 2022 ökat betydligt mer än fastighetspriserna.
Prisvärt i prisdiket?
Tittar man på flera av länen i det s k "Prisdiket" i Svealand så har prisökningarna på skogsfastigheter där varit måttlig räknat i kronor per kubikmeter. I Uppsala och Västmanland har priset bara ökat med 20 kr/m3sk, i Värmland med 45 kr och i Örebro med 60 kr/m3sk. Vi har under 2022 och början av 2023 sett prishöjningar på virket både i prisdiket och i norra Sverige.
Rotnettot närmar sig fastighetspriset?
Tittar man i listan över skogsfastighetspriser per m3sk här ovan så kan man nog anta att det i flera län nu går att få rotnetton i samma härad som fastighetspriset. Tack vare att virkespriserna stigit snabbare än skogsfastighetspriserna så förändras kalkylen till det bättre. Det gäller inte minst i norra Sverige som har haft de lägsta skogsfastighetspriserna men där det nu verkar röra på sig in en positiv rikning vad gäller virkesprisfronten.
En ökande virkesbrist i Östersjöregionen och i stora delar av Europa, kryddat med stort vedbehov för energi, har lett till att priserna på timmer och massaved har stigit kraftigt. Sverige har tyvärr släpat efter i denna prisutveckling och Sverige har varit ett "Europeiskt prisdike". Nu ser vi tendenser till en positiv utveckling för främst ved- och masavedspriser och det finns anledning att tro att den svenska skogsindustrin kommer att få betala lika mycket för skogsråvaran som sina europeiska kollegor. Svensk skogsindustri kommer ändå att vara konkurrenskraftig givet att den har en fördelaktigare energisituation än vad som är fallet på kontinenten. Den dagen det Europeiska prisdiket fylls igen och Sverige får Europeiska virkespriser så kommer Svefas skogsfastighetspriser i många av Sveriges län framstå som mycket prisvärda!
Kanske till och med län i den här listan?
Man kanske kan utgå från att de här förmögna privatpersonerna vet vad de sysslar med när de köper skog så att mäklarkontoren glöder? Anledningen till att de blivit förmögna kan ju vara att det haft näsa för affärer.
Här kan du läsa mer om Svefas skogsmarkspriser.
Disclaimer: Det är ju givetvis inte bara virkespriset som påverkar värdet av en skogsfastighet. Markens produktionsförmåga, boniteten, skiljer sig mycket mellan Sveriges län och där ligger Skåne i topp vilket givetvis påverkar värdet.
Är det inte mer intressant att titta på priset per hektar? Blir inte fastighetspriset mer och mer frikopplat från virkesförrådet…?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).