lör 27 nov 2021, 20:14#736561Klaga ni på det offentliga, finns säkert mycket som kunde gjorts annorlunda och bättre - MEN se på hur den privatiserande hemsjukvården/tjänsten ser ut.
Mycket ris som ibland kommer det allmänna till känna.
Du har även de privata friskolorna där stora summor försvinner ut till ägarnas privata konton.
Mannen som för många år sedan blev Robinsonvinnare (socialdemokrat) har med sina privata företag verkligen lyckats få samhället att göra honom förmögen.
M.a.o. samhället (kommuner och stat) göder också de privata aktörerna.
Så tro inte att det behöver bli bättre i privat regi, absolut inte billigare men troligtvis sämre för de som utför grovjobbet.
Läkarlöner runt 100 tkr/mån är inte alls ovanligt - MEN läkarlöner i USA på 100 000/mån men i dollar är också lika vanligt, visserligen då inom den privata svären.
En intensivsjuksköterska på rätt sjukhus i USA har 80 000 dollar/månaden, visserligen ligger den annars mellan 40 och 60 000 dollar/mån.
För övrigt håller jag helt med att det slarvas/slösas med skattepengar, men så görs det även inom många AB när möjligheter ges.
Skogsekonomi
Vad fan får jag för skatten (Leif Östling)

lör 27 nov 2021, 20:38#736565Men visst vässar privata initiativ den offentliga konkursfria verksamheten. Blir inte billigare med ständigt "överskriden budget" heller.
lör 27 nov 2021, 20:42#736569Det värsta är ju att säkert 95 procent av löntagarna tror att dom får så mycket för "bara" 30 % av lönen
när dom i själva verket betalar kanske 65 - 70 % i skatt.
Dom ser ju inte arbetsgivaravgifterna, dessa avgifter skulle stå med på lönebeskeden.
Sen ingår ju 20 % moms på dom flesta varor, ännu mer skatt!
Dom ser ju inte arbetsgivaravgifterna, dessa avgifter skulle stå med på lönebeskeden.
lör 27 nov 2021, 20:44#736572Har för mig att det var lite känsligt att ta upp alla lönekostnader på beskedet 😮
lör 27 nov 2021, 21:39#736590Avgifter är inte skatt. Sedan har vi olika punktskatter. En del av dessa kan du till viss del undvika. En bra början är att bojkotta Systembolaget helt och även allt vad tobak heter. Kan du sedan parkera bilen för gott eller ännu bättre skrota den, blir du en riktig skattevinnare ............ 😎
Inga trisslotter heller, mycket skatt där också .....
lör 27 nov 2021, 21:47#736591
Ok du är lite snåååål 🤣 🤣
Mellberg skrev:Avgifter är inte skatt. Sedan har vi olika punktskatter. En del av dessa kan du till viss del undvika. En bra början är att bojkotta Systembolaget helt och även allt vad tobak heter. Kan du sedan parkera bilen för gott eller ännu bättre skrota den, blir du en riktig skattevinnare ............ 😎
Ok du är lite snåååål 🤣 🤣
sön 28 nov 2021, 22:01#736696
Allmän löneavgift 11,62% är en ren skatt.
Med ditt resonemang kan man införa Skolavgift, polisavgift, försvarsavgift, infrastrukturavgift
och några avgifter till och helt plötsligt har vi ett nästan helt skattefritt samhälle.
Kom inte och säg att arbetsgivaravgifter inte är en skatt!!!!
Såg att sjukförsäkringsavgiften är 3,55%. Den skulle vi kunna höja någon procent för bra sjukvård åt alla.
Mellberg skrev:Avgifter är inte skatt. Sedan har vi olika punktskatter. En del av dessa kan du till viss del undvika. En bra början är att bojkotta Systembolaget helt och även allt vad tobak heter. Kan du sedan parkera bilen för gott eller ännu bättre skrota den, blir du en riktig skattevinnare ............ 😎
Allmän löneavgift 11,62% är en ren skatt.
Med ditt resonemang kan man införa Skolavgift, polisavgift, försvarsavgift, infrastrukturavgift
och några avgifter till och helt plötsligt har vi ett nästan helt skattefritt samhälle.
Kom inte och säg att arbetsgivaravgifter inte är en skatt!!!!
Såg att sjukförsäkringsavgiften är 3,55%. Den skulle vi kunna höja någon procent för bra sjukvård åt alla.
mån 29 nov 2021, 09:13#736712
På mina lönebesked har jag alltid skrivit ut arbetsgivaravgiften. Så länge som det inte är förbjudet så kommer jag att fortsätta med det.
De höga marginal skatterna är ett stort problem. Jag har många gånger räknat ut att jag egentligen inte behöver jobba mer än lite drygt halvtid. Tyvärr är det ju så roligt att jobba så jag har alltid jobbat heltid och lite till. Det gynnar väl mest Vimek 😀 och nu är det diskussioner om att byta skördade och skotare igen.
Brorsan skrev:Det värsta är ju att säkert 95 procent av löntagarna tror att dom får så mycket för "bara" 30 % av lönen
På mina lönebesked har jag alltid skrivit ut arbetsgivaravgiften. Så länge som det inte är förbjudet så kommer jag att fortsätta med det.
De höga marginal skatterna är ett stort problem. Jag har många gånger räknat ut att jag egentligen inte behöver jobba mer än lite drygt halvtid. Tyvärr är det ju så roligt att jobba så jag har alltid jobbat heltid och lite till. Det gynnar väl mest Vimek 😀 och nu är det diskussioner om att byta skördade och skotare igen.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
mån 29 nov 2021, 09:48#736717
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
jannee skrev:Läkarlöner runt 100 tkr/mån är inte alls ovanligt - MEN läkarlöner i USA på 100 000/mån men i dollar är också lika vanligt, visserligen då inom den privata svären.
En intensivsjuksköterska på rätt sjukhus i USA har 80 000 dollar/månaden, visserligen ligger den annars mellan 40 och 60 000 dollar/mån.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
mån 29 nov 2021, 10:06#736718Man måste även ha i åtanke att när man jämför löner med USA är det HELA bruttolönen som tas upp.
Skattetrycket varierar mycket mellan de olika staterna.
Dessutom har de ett helt annat kostnadsläge, genomsnittsamerikanen överlever på en lön men inte sällan har de också extrajobb eller jobbar betydligt mer än 40 tim/vecka.
För exempel vet jag att normalarbetstiden för en chaufför är 60 tim/vecka, en del jobbar än mer.
Förflytta sig är relativt billigt, men desto dyrare är boendet.
I Sverige får vi mestadels för vad vi betalar (i skatt).
100 tusentals människor skulle idag svälta i Sverige om vi inte hade detta utbyggda socialsystem.
Å andra sidan hade Sverige ej heller då varit så attraktivt för flyktingar som det nu blivit och är.
Skattetrycket varierar mycket mellan de olika staterna.
Dessutom har de ett helt annat kostnadsläge, genomsnittsamerikanen överlever på en lön men inte sällan har de också extrajobb eller jobbar betydligt mer än 40 tim/vecka.
För exempel vet jag att normalarbetstiden för en chaufför är 60 tim/vecka, en del jobbar än mer.
Förflytta sig är relativt billigt, men desto dyrare är boendet.
I Sverige får vi mestadels för vad vi betalar (i skatt).
100 tusentals människor skulle idag svälta i Sverige om vi inte hade detta utbyggda socialsystem.
Å andra sidan hade Sverige ej heller då varit så attraktivt för flyktingar som det nu blivit och är.
mån 29 nov 2021, 10:12#736719Samtidigt så är det ju så att i stora delar av USA så betalar du ingen inkomstskatt och momsen ligger ofta under 10%
Fastighetsskatten är den stora skatten.
Fastighetsskatten är den stora skatten.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
Re: Vad fan får jag för skatten (Leif Östling)
mån 29 nov 2021, 16:44#736755Jag tror (men inte helt säker såklart) att det bara är Texas som inte har income tax såhär långt.
En fördel med detta är att delstaten lockar till sig mycket företag, speciellt inom tech-sektorn. Texas har USAs största befolkningsökning av alla delstater.
"Nackdelen" är att det flyttat in mycket techfolk från Carlifonien, och de är generellt sett...
***DEMOKRATER***
vilket ser ut att vara påväg att förändra delstatens politiska maktbalans kommande decennier
En fördel med detta är att delstaten lockar till sig mycket företag, speciellt inom tech-sektorn. Texas har USAs största befolkningsökning av alla delstater.
"Nackdelen" är att det flyttat in mycket techfolk från Carlifonien, och de är generellt sett...
***DEMOKRATER***
vilket ser ut att vara påväg att förändra delstatens politiska maktbalans kommande decennier
Husqvarna 445, Yanmar2001D+kran o huggarvagn
mån 29 nov 2021, 17:23#736769Texas har även en mycket stor invandring av Lations som inte direkt heller är kända för att vara republikaner. Man kan nästan tro att Demokraterna (precis som Sossarna och Vänstern i Sverige) gillar invandring på grund av deras höga antal röster från just dessa grupper 😉
mån 29 nov 2021, 19:24#736792Nedan är en genomgång av USA skattesystem
Den federala skatten skiljer avsevärt från stat till stat.
https://www.tillvaxtanalys.se/download/ ... USA-04.pdf
Den federala skatten skiljer avsevärt från stat till stat.
https://www.tillvaxtanalys.se/download/ ... USA-04.pdf
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).