SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Virkespriser 2025

485 inlägg 167236 visningar 56 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Kategorisponsor Skogsägare

Re: Virkespriser 2025

Bond.J  
#876101Skulle vilja skicka med en nyans i diskussionen där vi alla tror att priserna kommer att öka ytterligare innan de eventuellt sjunker.

Många scenarion skulle kunna påverka virkespriserna, men jag hittar på ett par exempel som kanske inte är helt orealistiska. Tänk om Trumps politik skulle slå tillbaka på USA på något sätt och dollarn skulle förlora en del av sitt värde. Eller om något skulle slå mot oljeindustrin, eller någon annan energiproduktion, så att energipriserna skenar. Vad händer då med virkespriserna?

Rimligtvis sjunker de i svenska kronor, eftersom en stor del av produkterna som inte säljs i Sverige prissätts i dollar. Hur mycket beror naturligtvis på hur stor valutapåverkan blir, och hur exponerat ett sortiment är mot dollarvärdet. Om energipriserna skenar blir det direkt dyrare att avverka, transportera, såga/förädla, samtidigt som utrymmet för konsumtion av trävara minskar. Det finns faktiskt ganska många omvärldsfaktorer som skulle kunna påverka priset både upp och ner. En del kan teoretiskt hända över en natt. Dessa faktorer måste också rymmas i en seriös kalkyl, och inte bara hoppet om att priset ska fortsätta öka.

Man blir ju lätt fartblind. Jag har satt 1000 kr/m3fub som det pris jag är beredd att börja sälja för oavsett om det det kommer att gå upp mer. Jag har sålt en del slutavverkningar strax över det priset, och väntar med en del.
I den rörliga värld som vi lever i känns det bra att "hämta hem vinster" istället för att riskera att missa hela festen om något skulle göra att efterfrågan drastiskt sjunker.

Landshypotek Bank

alias  
Bond.J skrev:Skulle vilja skicka med en nyans i diskussionen där vi alla tror att priserna kommer att öka ytterligare innan de eventuellt sjunker.

Många scenarion skulle kunna påverka virkespriserna, men jag hittar på ett par exempel som kanske inte är helt orealistiska. Tänk om Trumps politik skulle slå tillbaka på USA på något sätt och dollarn skulle förlora en del av sitt värde. Eller om något skulle slå mot oljeindustrin, eller någon annan energiproduktion, så att energipriserna skenar. Vad händer då med virkespriserna?

Rimligtvis sjunker de i svenska kronor, eftersom en stor del av produkterna som inte säljs i Sverige prissätts i dollar. Hur mycket beror naturligtvis på hur stor valutapåverkan blir, och hur exponerat ett sortiment är mot dollarvärdet. Om energipriserna skenar blir det direkt dyrare att avverka, transportera, såga/förädla, samtidigt som utrymmet för konsumtion av trävara minskar. Det finns faktiskt ganska många omvärldsfaktorer som skulle kunna påverka priset både upp och ner. En del kan teoretiskt hända över en natt. Dessa faktorer måste också rymmas i en seriös kalkyl, och inte bara hoppet om att priset ska fortsätta öka.

Man blir ju lätt fartblind. Jag har satt 1000 kr/m3fub som det pris jag är beredd att börja sälja för oavsett om det det kommer att gå upp mer. Jag har sålt en del slutavverkningar strax över det priset, och väntar med en del.
I den rörliga värld som vi lever i känns det bra att "hämta hem vinster" istället för att riskera att missa hela festen om något skulle göra att efterfrågan drastiskt sjunker.

Resonerade liknande när jag skrev kontrakt på en slutavverkning vid årsskiftet. Utgången av presidentvalet "på andra sidan pölen" gjorde att jag upplevde min ekonomiska spåkula allt grumligare och svårtydd gällande marknaden för skogsprodukter.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

T18  
#876207Jag tror vi ser en ny höjning från Mellanskog inom 30 dagar. Slutet av april.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#876213Höjning av timmerpriset eller även massaveden?

surjämten  
#876232T18 Varför tror du det?

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Användarvisningsbild

Jom  
#876321Har tagit in lite priser inför en avverkning i Västra Götaland, kan vara intressant för statistiken och spekulationer 😉

Edit: OBS priserna är inkl dubbelcert. Alltså 40kr/m3fub
Här är lite jämförelser:
Vida:
Grantimmer
1 770kr/m3fub
Barrmassa
870kr/m3fub

Södra:
Grantimmer
1545kr/m3fub inkl premier
Barrmassa
745kr/m3fub inkl premier

Sydved:
Grantimmer
1650kr/m3fub
Barrmassa
770kr/m3fub
Senast redigerad av Jom fre 28 mar 2025, 16:00, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

runejo  
Jom skrev:Har tagit in lite priser inför en avverkning i Västra Götaland, kan vara intressant för statistiken och spekulationer 😉

Här är lite jämförelser:
Vida:
Grantimmer
1 770kr/m3fub
Barrmassa
870kr/m3fub

Södra:
Grantimmer
Barrmassa
745kr/m3fub inkl premier

Sydved:
Grantimmer
1650kr/m3fub
Barrmassa
770kr/m3fub

Timmerpriset börjar på 18cm för alla köpare?

Användarvisningsbild

Jom  
runejo skrev:
Jom skrev:Har tagit in lite priser inför en avverkning i Västra Götaland, kan vara intressant för statistiken och spekulationer 😉

Här är lite jämförelser:
Vida:
Grantimmer
1 770kr/m3fub
Barrmassa
870kr/m3fub

Södra:
Grantimmer
Barrmassa
745kr/m3fub inkl premier

Sydved:
Grantimmer
1650kr/m3fub
Barrmassa
770kr/m3fub

Timmerpriset börjar på 18cm för alla köpare?

Ja, det är endast Sydved som har en annan priskategori för klentimmer men om jag inte tolkat det fel så är det 18cm för alla tre priserna jag specade. I övrigt är det ju riktigt svårt att jämföra för mig som nybliven skogsägare. Vissa ger separat kubb-pris, vissa har olika för granmassa/barrmassa osv. Samt allmänt svårt att sätta sig in i allt, villkor, avverkningskostnader osv.

Lyssnade på ett avsnitt av skogsfredag nyss (avsnitt 208?) och fick lite inspiration till att kanske ta in någon oberoende part för att hjälpa till att skriva ett kontrakt som täcker in vad som borde täckas in. Vi får se, skall bara hitta rätt där först :)

alias  

Här är lite jämförelser:
Vida:
Grantimmer
1 770kr/m3fub
Barrmassa
870kr/m3fub

Södra:
Grantimmer
Barrmassa
745kr/m3fub inkl premier

Sydved:
Grantimmer
1650kr/m3fub
Barrmassa
770kr/m3fub

Intressant!

Har du fått några priser på talltimmer också, eller är det en ren granavverkning?

Jag gissar att du inte räknat med någon efterlikvid i Södras priser?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Jom  
#876330Nej Södras priser är exkl efterlikvid då det för mig vore konstigt att räkna med en gissning. Men inkl deras beräknade efterlikvid om 10,6% blir det:
Grantimmer 1709kr
Barrmassa 824kr

Precis det är ren gran. Har en del tall men vill lämna det.

Användarvisningsbild

Lindveden  
Jom skrev:Nej Södras priser är exkl efterlikvid då det för mig vore konstigt att räkna med en gissning. Men inkl deras beräknade efterlikvid om 10,6% blir det:
Grantimmer 1709kr
Barrmassa 824kr

Precis det är ren gran. Har en del tall men vill lämna det.

Du har inte skogen i områden där Derome oxå e verksam? Dom borde matcha Vida i priset o även övriga som du räknade upp skulle ja tro

Användarvisningsbild

parhal  
#876347Kul att ni i södra Sverige får så bra betalt, när ser vi första över 2000:-/m3fub??

millemeck  
#876350Intressant jom. Speciellt att ta hjälp av en oberoende. Annars är mitt tips att ta in anbud på lrk.

Användarvisningsbild

Elis76  
parhal skrev:Kul att ni i södra Sverige får så bra betalt, när ser vi första över 2000:-/m3fub??

Jadu, under Q3/Q4 terminerar många terminskontrakt i USD och EUR. Om appriceringen av den Svenska kronan håller i sig till dess, kommer vi få se genonmslag i virkespriset.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).