SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Virkespriser 2025

485 inlĂ€gg 167232 visningar 56 följer Svara, dela mm...  
Den hÀr trÄden har en sammanfattning pÄ första sidan.
AnvÀndarvisningsbild

Re: Virkespriser 2025

Odalbonden  
Landshypotek Bank
AnvÀndarvisningsbild

generationsskifte  
Odalbonden skrev:https://www.di.se/nyheter/ta-hem-vinsten-i-skogen-har-natt-toppen/ 🙃

Undra om jag inte lĂ€st det förr đŸ€”

AnvÀndarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#874088Cut, baby cut!

AnvÀndarvisningsbild

Camaro1969  
T18 skrev:NorrhÀlsinge sopar mattan av Mellanskog med höjningen till 650 kr pÄ barrmassan.

Hela 10kr högre pĂ„ just barrmassan 🙂 fĂ„r man efterlikvid hos norrhelsinge med?

Bond.J  
Odalbonden skrev:https://www.di.se/nyheter/ta-hem-vinsten-i-skogen-har-natt-toppen/ 🙃

Danske Banks portfölj Àr nog tung pÄ utlÄning till skogsindustrin. De har tjatat om att priserna inte kan gÄ upp mer i flera Är, och hoppas att vi ska hugga och rÀdda "deras" industri. Förr eller senare kommer de att ha rÀtt. men jag ger inte ett öre för deras analyser. Jag skulle dÀremot akta mig för att ha nÄgra affÀrer hos Danske Bank.

AnvÀndarvisningsbild

Odalbonden  
#874894En uppköpare jag pratat med trodde att priserna kommer gĂ„ ned....Nja sa jag dĂ„ đŸ€Ł

surjĂ€mten  
#875009Är nog inte den första virkesköparen som sagt att priserna ska gĂ„ ner!
Finns ju en avsikt med detta!!!!!
Har en post ute nu o jag har aldrig varit med om sÄ stort intresse för att förse sig om rÄvaran!!!

Berkshire  
#875027Vem visar störst intresse dÄ? Vad Àr det du sÀljer och vad fÄr du betalt?

AnvÀndarvisningsbild

Camaro1969  
Odalbonden skrev:En uppköpare jag pratat med trodde att priserna kommer gĂ„ ned....Nja sa jag dĂ„ đŸ€Ł

dÄ skulle han vÀl inte tipsa om avverkning, de kan ju isÄfall köpa virke billigare lite lÀngre fram :)

Sjöbjörnen  
surjĂ€mten skrev:Är nog inte den första virkesköparen som sagt att priserna ska gĂ„ ner!
Finns ju en avsikt med detta!!!!!
Har en post ute nu o jag har aldrig varit med om sÄ stort intresse för att förse sig om rÄvaran!!!

Min erfarenhet med virkesinköpare Àr att de vill göra affÀrerna nu och inte sen.
De hÄller vÀl aldrig med om att priserna kan gÄ upp vad jag erfarit genom Ären ha ha ha

surjĂ€mten  
#875746Efter en vandring i skogen med en virkesköpare 2021 sa han.
-Karl Hedin har uttalat sig om att virkespriserna Àr pÄ vÀg nerÄt!
Fel hade han, Ä sÄ slapp han ta ansvar för uttalandet.

Sjöbjörnen  
#875856https://www.atl.nu/sa-lockar-foreningar ... gskontrakt

NÄn som har inloggning och har lÀst artikeln.? Avverkningar verkar inte öka Àr allt jag fÄr fram

wigge  
Sjöbjörnen skrev:https://www.atl.nu/sa-lockar-foreningar-skogsagare-till-avverkningskontrakt

NÄn som har inloggning och har lÀst artikeln.? Avverkningar verkar inte öka Àr allt jag fÄr fram

Hej, ja har lÀst den.

Dom ville belysa att förr om Ären sprang skogsÀgarna och kontrakterade nÀr det kom en virkesprishöjning, inte lÀngre.
Mellanskog har transparnas i sina diverse premier.
Vinstdelningen allt viktigare för totalekonomin.

AnvÀndarvisningsbild

generationsskifte  
#875948I södra Sverige har nog mÄnga tvingats till avverkningar pÄ grund av barkborren de senaste Ären. Samtidigt som dem som varit "giriga" redan huggt sin mogna skog dÄ de trott att de prickat toppen.

Jag tror priserna kommer öka ytterligare nÀr byggena i Sverige öka igen. Kommer hÄlla pÄ min mogna skog i nÄgot Är till innan det blir nÄgot större hygge.

jannee  
#875950HÄller helt med generationsskifte, och den som spar han har.
Riktigt mogen eller övermogen granskog Àr det sÀkert ont om i södra och framförallt sydöstra delen av Sverige.
Det Àr nog vid Àgarbyten som den största delen av timmer nu kommer fram.
DÀremot gallras det i all förskrÀckelse, sÀkert nÄgot som Àr bra för alla parter.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).