lör 22 feb 2025, 06:39#872407Tvärtom, jag undrar varför folk säljer till första bästa, eller till samma hela tiden, trots att de kan få betydligt mer av någon annan inköpare.
Är det av lojalitet, gammal vana eller rent ut sagt lathet - bekvämlighet ?
Här nere i söder såg man verkligen vad lojaliteten var värd när det verkligen gällde.
Den var inte värd ett DJÄVLA skit efter Gudrun.
Alla virkesinköpare dumpade priserna till exat samma, höjde avverkningskostnaderna till det dubbla eller tredubbla.
Då vart de bra att vara Södra medlem och sälja något till Södra.
Uttrycket : Die dummen Schweden, borde i stället vara, de dumma skogsägarna.
SKOGSFORUM ARTIKEL
485 inlägg 167215 visningar 56 följer Svara, dela mm... Skogsekonomi
Virkespriser 2025
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

lör 22 feb 2025, 07:24#872409En fågel viskade till mig att det fanns en virkesköpare som redan hade etablering i området men gärna köpte mer. I vanliga fall brukar jag fråga flera köpare. Tror jag kan få bättre än det jag skrev i förra posten, men det är ju inget dåligt pris jag blivit erbjuden.
lör 22 feb 2025, 21:10#872482
Nja 1183kr/m3sk. Lite för klent och för mycket löv för att komma upp i de där toppriserna.
Bra poster med gran har fortsatt uppåt till 1400-1500kr/m3sk.
Victor97 skrev:busholle skrev:Har fått säkra uppgifter om affärer på nivån 1350kr/m3sk.
Har en post ute och lovar att återkoppla om prisläget. Vi ska nog stämpla lite till snart, het marknad talar alltid för stämpling.
Fått några vettiga bud?
Nja 1183kr/m3sk. Lite för klent och för mycket löv för att komma upp i de där toppriserna.
Bra poster med gran har fortsatt uppåt till 1400-1500kr/m3sk.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
sön 23 feb 2025, 16:22#872544
Jag har försökt konkurrensutsätta mina små affärer. Inte så lätt när det verkar vara väldigt svårt att svara i telefon för vissa. Då vänder man sig väl till de som helt enkelt svarar. Men det är ju garanterat lönsamt att ringa runt lite.
jannee skrev:Tvärtom, jag undrar varför folk säljer till första bästa, eller till samma hela tiden, trots att de kan få betydligt mer av någon annan inköpare.
Är det av lojalitet, gammal vana eller rent ut sagt lathet - bekvämlighet ?
Här nere i söder såg man verkligen vad lojaliteten var värd när det verkligen gällde.
Den var inte värd ett DJÄVLA skit efter Gudrun.
Alla virkesinköpare dumpade priserna till exat samma, höjde avverkningskostnaderna till det dubbla eller tredubbla.
Då vart de bra att vara Södra medlem och sälja något till Södra.
Uttrycket : Die dummen Schweden, borde i stället vara, de dumma skogsägarna.
Jag har försökt konkurrensutsätta mina små affärer. Inte så lätt när det verkar vara väldigt svårt att svara i telefon för vissa. Då vänder man sig väl till de som helt enkelt svarar. Men det är ju garanterat lönsamt att ringa runt lite.
sön 23 feb 2025, 16:58#872548Man får absolut inte ha bråttom när det gäller att sälja en slutavverkning eller för den delen en gallring.
Förstår virkesinköparen att man vill ha det gjort på stört har dessa då oftast is i magen och kan mer eller mindre låtsas vara fullinköpta.
Vill jag ha skiftet avverkat vintern 25/26 kan det vara ide att redan nu börja höra sig för.
Förklara att det inte är någon brådska (ko på isen) men för rätt pris kan jag tänka mig en avverkning redan hösten 2025.
Självklart kommer priserna att gå ned - då enligt virkesinköparna, men självklart får jag då ta den smällen svarar man då, eftersom jag själv räknar med det motsatta..
Förstår virkesinköparen att man vill ha det gjort på stört har dessa då oftast is i magen och kan mer eller mindre låtsas vara fullinköpta.
Vill jag ha skiftet avverkat vintern 25/26 kan det vara ide att redan nu börja höra sig för.
Förklara att det inte är någon brådska (ko på isen) men för rätt pris kan jag tänka mig en avverkning redan hösten 2025.
Självklart kommer priserna att gå ned - då enligt virkesinköparna, men självklart får jag då ta den smällen svarar man då, eftersom jag själv räknar med det motsatta..
sön 23 feb 2025, 17:55#872557
Lite märkligt att skog som inte har mer än någon mil till såg/massabruk inte betalas bättre i norra delen av landet, för trots allt så har virket högre densitet och bättre sågtimmer kvalité.
Elis76 skrev:Lejby24 skrev:samma slutkunder har vi i Norrland som södra Sverige så få ihop den matematiken att vi får massavedspris för timret mot vad dom får söderut
dessutom får vi inte betalt för barken som industrin har väldigt stor nytta av
med tanke på groten
Vi har en mycket klenare medelstam i N:a Sverige och mycket längre transportsträckor. Stundtals är drivningsförhållandena svåra med tanke på myrar, ofullständig tjäle, djup snö o.s.v.
Den låga medelstammen inverkar även negativt på produktionen i sågverken.
För ett par år sedan hade Norra 2 miljoner fastkubikmeter rotstående lager som man inte kom åt.
Lite märkligt att skog som inte har mer än någon mil till såg/massabruk inte betalas bättre i norra delen av landet, för trots allt så har virket högre densitet och bättre sågtimmer kvalité.
sön 23 feb 2025, 19:55#872576Jag fick inget vettigt svar på dessa frågor när jag träffade Norra i Stockholm under veckan.
Lägre medelstam och långa transportavstånd lyfts ständigt upp som en orsak.
Handelsbanken brukar lyfta upp att majoriteten av skogsmarken i norr ägs av tre stora skogsägare som har en prisdämpande effekt.
Det som är lite anmärkningsvärt är att Metsäs nya gigantiska massabruk i Kemi inte har gett något avtryck på massavedspriset i Norrbotten.
Metsä - Kemi verkar få tag på all massaved de behöver - fråga mig inte hur.
Handelsbanken brukar lyfta upp att majoriteten av skogsmarken i norr ägs av tre stora skogsägare som har en prisdämpande effekt.
Det som är lite anmärkningsvärt är att Metsäs nya gigantiska massabruk i Kemi inte har gett något avtryck på massavedspriset i Norrbotten.
Usus magister est optimus
sön 23 feb 2025, 20:07#872579
Norra har (enligt egen utsago i tidning tidigare) leveransavtal med Kemi/Metsä inom ramen för Husumaffären.
Elis76 skrev:Metsä - Kemi verkar få tag på all massaved de behöver - fråga mig inte hur.
Norra har (enligt egen utsago i tidning tidigare) leveransavtal med Kemi/Metsä inom ramen för Husumaffären.
sön 23 feb 2025, 20:47#872588
Argumentet om medelstammen bör bemötas med att en lägre medelstam säkert kan ge ett lägre netto per m3fub då andelen normaltimmer blir lägre i förhållande till andelen massaved och klentimmer/kubb samtidigt som avverkningskostnaden blir högre - men det kan svårligen förklara varför priserna per sortiment ligger lägre här än i andra delar av landet.
Gällande transportavståndets inverkan på virkespriserna så bör man väl rimligen ställa sig frågan om förutsättningarna för den svenska industrin är avsevärt mycket sämre än för den finska dito?
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Elis76 skrev:Jag fick inget vettigt svar på dessa frågor när jag träffade Norra i Stockholm under veckan.
Argumentet om medelstammen bör bemötas med att en lägre medelstam säkert kan ge ett lägre netto per m3fub då andelen normaltimmer blir lägre i förhållande till andelen massaved och klentimmer/kubb samtidigt som avverkningskostnaden blir högre - men det kan svårligen förklara varför priserna per sortiment ligger lägre här än i andra delar av landet.
Gällande transportavståndets inverkan på virkespriserna så bör man väl rimligen ställa sig frågan om förutsättningarna för den svenska industrin är avsevärt mycket sämre än för den finska dito?
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
sön 23 feb 2025, 20:57#872591
Densiteten minskar tvärtom ju längre norrut träden växer. Men kompenseras till viss del av att det växer saktare. Men mindre än 1-2 mm årsringsbredd minskar det ytterligare. Med det sagt så tror jag ingen sydsvensk sågverksägare hellre vill ha grantimmer från norr jämfört med tex Småland. https://www.traguiden.se/om-tra/materia ... t-traslag/
Vnorrland skrev:Elis76 skrev:Lejby24 skrev:samma slutkunder har vi i Norrland som södra Sverige så få ihop den matematiken att vi får massavedspris för timret mot vad dom får söderut
dessutom får vi inte betalt för barken som industrin har väldigt stor nytta av
med tanke på groten
Vi har en mycket klenare medelstam i N:a Sverige och mycket längre transportsträckor. Stundtals är drivningsförhållandena svåra med tanke på myrar, ofullständig tjäle, djup snö o.s.v.
Den låga medelstammen inverkar även negativt på produktionen i sågverken.
För ett par år sedan hade Norra 2 miljoner fastkubikmeter rotstående lager som man inte kom åt.
Densiteten minskar tvärtom ju längre norrut träden växer. Men kompenseras till viss del av att det växer saktare. Men mindre än 1-2 mm årsringsbredd minskar det ytterligare. Med det sagt så tror jag ingen sydsvensk sågverksägare hellre vill ha grantimmer från norr jämfört med tex Småland. https://www.traguiden.se/om-tra/materia ... t-traslag/
sön 23 feb 2025, 21:35#872594Ett viktigt avgörande är vilken slutkund som ska inhandla vårt virke.
Som konstruktionsvirke duger vårt sydländska ypperligt, men till snickerier är det mindre dugligt.
Kört många lass norrländskt virke ned till södra Småland/Skåne.
Dessa kunder bara skakar på huvudet när man nämner Skånsk/Småländsk gran, jo men visst, duger bra till pallkragar. 😀
Som konstruktionsvirke duger vårt sydländska ypperligt, men till snickerier är det mindre dugligt.
Kört många lass norrländskt virke ned till södra Småland/Skåne.
Dessa kunder bara skakar på huvudet när man nämner Skånsk/Småländsk gran, jo men visst, duger bra till pallkragar. 😀
sön 23 feb 2025, 21:58#872598Det "lustiga" är att samtliga massabruk i N:a Sverige verkar få tag på tillräckligt med massaved utan att behöva höja priserna - trots att det råder importstopp från Ryssland. Någonstans måste ju all massaved komma ifrån. 🤔
Det jag vet är att Billerud i Kalix får mycket massaved via båt. Och hur vet jag det, jo eftersom det är en bekant till mig som äger företaget som sköter lossningen av fartygen. Men varifrån den massaveden kommer står skrivet i stjärnorna.
Import och huggvilliga skogsägare (privata + bolagen) är enda förklaringen jag kan komma på som bidrar till att massavedspriserna stagnerat.
Det jag vet är att Billerud i Kalix får mycket massaved via båt. Och hur vet jag det, jo eftersom det är en bekant till mig som äger företaget som sköter lossningen av fartygen. Men varifrån den massaveden kommer står skrivet i stjärnorna.
Import och huggvilliga skogsägare (privata + bolagen) är enda förklaringen jag kan komma på som bidrar till att massavedspriserna stagnerat.
Usus magister est optimus
sön 23 feb 2025, 22:15#872600Kanske är något liknade som Södra gjorde för ett tiotal år sedan, köpte virke dyrt bara för att inte överhetta prisbilden här i södra Sverige.
Vet att det är sant, Långasjö sågverk fick timmer från öststaterna detta timmer var betydligt dyrare än det som köptes från lokala skogsägare i trakterna runt Långasjö.
Om nu timret kom från Södras egna skogsinnehav eller inte har jag dock ingen susning om.
Men då låg för övrigt Södra timmerpriser minst 20 % under andra lokala sågverks priser.
Vet att det är sant, Långasjö sågverk fick timmer från öststaterna detta timmer var betydligt dyrare än det som köptes från lokala skogsägare i trakterna runt Långasjö.
Om nu timret kom från Södras egna skogsinnehav eller inte har jag dock ingen susning om.
Men då låg för övrigt Södra timmerpriser minst 20 % under andra lokala sågverks priser.
mån 24 feb 2025, 12:21#872644Om det är som Elis 76 skriver att tre stora skogsägare i norr har prisdämpande effekt så bör man ju undvika att sälja till dessa !
mån 24 feb 2025, 13:03#872646Tyvärr så bidrar ju även Norra skog som prisdämpare i och med att man inte justerat upp sina priser att vara konkurrenskraftiga ens mot Sveaskogs prislistor. Det är ju troligtvis så att de leveransåtaganden som Norra har mot Metsä (både Husum och Kemi) begärnsar Norras möjlighet att agera mer fritt och prisdrivande på massavedsmarknaden. När det gäller timret så måste det mer vara den egna sågversrörelsen som är begränsande. Norra har svårare att få lönsamhet i sina furudominerade sågverk än vad sydsvenska sågverk har med sin gran/furumix. Exakt vad detta beror på vet jag inte men klenare stock, frusnare virke mm håller inte som borförklaringar utan orsakerna finns nog snarare att hitta på marknadssidan.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar