Skogsekonomi

Räkna fram kaptitalunderlag för räntefördelning SKV 2196?

24 inlägg 1673 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare

Re: Räkna fram kaptitalunderlag för räntefördelning SKV 2196

339  
Mangan skrev:Nu när jag läste din fråga kom jag på att jag glömde skogsavsdraget själv..

Bokfört värde är det som står på konto 11xx, dvs innan avskrivningar och skogsavdrag. Sen räknar du ut skattemässigt värde inklusive avskrivningar och skogsavdrag och substansminskningsavdrag om du har det (typ grustäkt).

Ja om man utgår från 11xx-kontona så blir det väl samma värde som man har uppgett på B2 och B3 på NE-blanketten?

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Camaro1969  
Mangan skrev:
Camaro1969 skrev:fyller i det skattemässiga värdet direkt

Jo, det är ju så det blir, men du måste dra bort det bokförda värdet, så det inte räknas dubbelt i underlaget.

jo precis, blir ju massa merjobb om man gör enligt skatteverkets instruktion och risk att krångla till det och göra fel :)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908494Kan undra hur många som får till det där absolut rätt. Och om skatteverket orkar grotta i det.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#908496räntefördelningen är inget som fastslås årligen och bilagan lämnas aldrig in... så det granskas i princip aldrig :)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908500Man kan nog skriva vadsomhelst så länge det ligger inom rimligheten gräns. För samhällets del kvittar det lika. De får in något mindre med skatt men de slipper några sociala åtaganden.

Användarvisningsbild

Elis76  
#908502@339

Det bästa svaret får Du om Du ringer eller skriver till Skatteverket.
Då får Du korrekta anvisningar.

339  
Elis76 skrev:@339

Det bästa svaret får Du om Du ringer eller skriver till Skatteverket.
Då får Du korrekta anvisningar.

Det har jag redan gjort några gånger. Och nej, jag får inga korrekta anvisningar eller tydliga svar från skatteverket då det gäller specifikt punkt A.9a i hjälpblanketten 😄
De svar jag fått lyder typ "SKV 2196 är en hjälpblankett som du inte behöver skicka in".
Senast redigerad av 339 tor 02 apr 2026, 21:54, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#908553@339

Har Du frågat copilot?

Jag fick en hyfsat bra anvisning när jag formulerade en fråga som jag sedan modifierade några gånger.
Copilot kan även hjälpa dig att fylla i blanketten om Du ger den siffror från din bokföring.

339  
Elis76 skrev:@339

Har Du frågat copilot?

Jag fick en hyfsat bra anvisning när jag formulerade en fråga som jag sedan modifierade några gånger.
Copilot kan även hjälpa dig att fylla i blanketten om Du ger den siffror från din bokföring.

Jag har Google Gemini AI Pro så jag har ändå ganska bra anvisningar. Det gäller dock att man formulerar frågeställningen så det blir tydligt.

Jag var bara inte riktigt säker på att jag tidigare fyllt i hjälp-blanketten rätt. Det var därför jag var lite nyfiken hur ni andra tänkte och gör då ni räknade ut det.

TS
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).