Skogsekonomi

Inkomst vid avverkning efter dödsbo

24 inlägg 2348 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Re: Inkomst vid avverkning efter dödsbo

Stöttingfjället  
#901684Hej! Ta hjälp av en som både kan om dödsboet, bouppteckningar och beskattning av enskild näringsverksamhet/Skog. Sedan kan du själv gå in på Skatteverket.se och skriva enmansdödsbo o läsa o skaffa lite kunskap om hur komplext det hela är.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

AlbinL  
#901692Ställde frågan här i hopp om att det fanns kunskap om vad som sker vid årsskiftet med dödsboets näringsverksamhet och ifall någon hade kunskap om vad som kan vara klokt att göra innan årsskiftet, då allting med bouppteckningen men även avverkningen inte avslutats förän väldigt nyligen.

Självklart kommer det att tas hjälp av sakkunig, då det finns en hel del att reda ut. Men hade väldigt låga förhoppningar om att faktiskt få hjälp av sakkunig innan årsskiftet, men nu är det inbokat ett möte imorgon för rådgivning.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#901693@AlbinL

Många på forumet är oerhört kunniga, men i kunnigheten ingår även självinsikten att ibland be frågeställare söka hjälp på annat håll, särskilt när frågorna blir för djupa och invecklade.

- Ingen vill ge felaktiga råd.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#901698i princip inget sker med dödsboet innan det skiftas, året efter får det ett dödsbonummer man kan driva det vidare i, man måste isf tex momsregistrera det.. dock anses näringen passiv året efter dödsfallsåret

det kan vara bra att planera skatten innan det skiftas

ta vara på underskott,

undersök skattesituation hos dödsbo, och övertagare, vart ska ni skatta fram eventuell intäkt?

skogskonto pfond expfonp kan tex överlåtas

så när du frågar varför du ska sätta in pengar på skogskonto när de ändå skattas i dödsboet blir svaret TA HJÄLP

varje detalj kräver i princip egen planering och det är omöjligt att rådge via ett forum, lycka til :)

alias  
Camaro1969 skrev:i princip inget sker med dödsboet innan det skiftas, året efter får det ett dödsbonummer man kan driva det vidare i, man måste isf tex momsregistrera det.. dock anses näringen passiv året efter dödsfallsåret

ta vara på underskott,

undersök skattesituation hos dödsbo, och övertagare, vart ska ni skatta fram eventuell intäkt?

så när du frågar varför du ska sätta in pengar på skogskonto när de ändå skattas i dödsboet blir svaret TA HJÄLP

varje detalj kräver i princip egen planering och det är omöjligt att rådge via ett forum, lycka til :)

Nu är det länge sedan jag läste juridik, men jag tycker att det låter som att ett enmansdödsbo har uppstått och om så är fallet så anses väl arvsskiftet klart när bouppteckningen är registrerad hos skatteverket?

Tänker att det inte ger samma möjlighet att skatteplanera m.h.a. att låta dödsboet leva kvar i flera år.

Bara mina fem ören...

Edit: stavning

MVH
Alias
Senast redigerad av alias fre 19 dec 2025, 09:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Sven Holmström  
alias skrev:
Camaro1969 skrev:i princip inget sker med dödsboet innan det skiftas, året efter får det ett dödsbonummer man kan driva det vidare i, man måste isf tex momsregistrera det.. dock anses näringen passiv året efter dödsfallsåret

ta vara på underskott,

Nu är det länge sedan jag läste juridik, men jag tycker att det låter som att ett enmansdödsbo har uppstått och om så är fallet så anses väl arvsskiftet klart när bouppteckningen är registrerad hos skatteverket?

Tänker att det inte ger samma möjlighet att pskattelanera m.h.a. att låta dödsboet leva kvar i flera år.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Det skulle behövas en skattejurist i den här tråden.
Men vad jag säkert vet är att dödsbon kan ha kvar konton och ta emot inbetalningen även efter arvsskiftet, jag vet det för att jag befinner mig i ett sådant läge nu. Däremot vet jag inte vad som gäller skogskonton. Dödsbon kan ju skapa skogskonton, men det är oklart för mig om det är möjligt efter att registreringen som näringsidkare är bortplockad.

Användarvisningsbild

Stöttingfjället  
#901711Hej! Såvitt jag kan förstå så handlar det om ett s k enmansdödbo och då är reglerna en aning annorlunda och inte desamma i alla stycken som ett dödsbo där det finns flera dödsbodelägare. Det är därför man måste planera helheten redan vid bouppteckningen och känns tiden knapp så söker man anstånd med att lämna bouppteckningen så att man får tid att reda ut allt som är oklart, så att man kan planera utifrån det regelverk som är. Man behöver inte alla gånger stressa för att få till stånd en bouppteckning.
God Jul och Gott Nytt Skogsår på er alla!

Användarvisningsbild

AlbinL  
alias skrev:

ta vara på underskott,

Tänker att det inte ger samma möjlighet att skatteplanera m.h.a. att låta dödsboet leva kvar i flera år.

Bara mina fem ören...

Edit: stavning

MVH
Alias

Googlade lite snabbt på enmansdödsbo. Antar att det blir det när mamma är kvar som var gift med pappa. Jag har förstått det som att det inte går att skatteplanera särskilt mkt eftersom dödsboets registrering som näringsidkare tas bort vid årsskiftet. Däremot får dödsboet ett dödsbonummer efter årsskiftet.

Underskottet som finns kommer ju att ställas mot inkomsten och kunna utnyttjas. Den uträkningen som mamma fått från den nya redovisningskonsulten ser det ut som att det blir ca 30% skatt på den totala inkomsten. Hon fick det aldrig nedskrivet nu vid första besöket, så har inte sett hur det är räknat som.

Hon fick iaf hjälp med att registrera sig som deklarationsombud för dödsboet, samt ansöka om moms och FA skatt nu i första skedet.

Skogskonto var det inte tal om då pengarna blir beskattade detta räkenskapsår, men det kan ju vara klokt att placera pengarna iaf.

Nu har vi gjort det vi kan detta året och redovisningskonsulten som vi fått bra kontakt med kommer att hjälpa oss framöver.

Får önska alla en God Jul & Gott Nytt År!!! 🌲 🌲 🌲 🥳

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#901937Det man kan och borde blivit rådd att göra är att begära anstånd med att lämna in bouppteckningen och därmed gett dödsboet mer tid att skatteplanera.

Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).