Skogsekonomi

Orkar man sälja virke till Södra mer

26 inlägg 12389 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare

Re: Orkar man sälja virke till Södra mer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Camaro1969 skrev:
busholle skrev:Ny utbetalningsrutin i år. Pengarna parkeras automatiskt i betalplan så man tar ut när man vill, överstående pengar står kvar mot ränta. Smidigt när man har bank ID, hopplöst annars.
Borde gå att permanent ändra så allt betalas ut vid redovisning.

hur gör dem när man tar ut hela beloppet år 3 och inte uppfyller villkoren för betalplan?

Är det inte ett uttag på 1000:- automatiskt direkt? Eller minns jag fel?

Om du inte uppfyller villkoren är det en sak mellan dig och Skatteverket.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Elis76  
#864985Har man betalplan hos Norra finns det tydliga rekommendationer på vilket minsta belopp som betalas ut för att inte hamna i tvist med Skatteverket.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#864991vilket belopp gäller då?

mig veterligen finns inget sådant, förr tillbaka har man hört talas om 1kr men jag är tveksam det skulle vara okej i dagsläget

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
toker72 skrev:Varför vill man ha pengarna stående inne på södras konto enligt betalplan är det bättre ränta där än vad man får på banken på tex skogskonto.

Betalplan är mer en skattemässig grej än något annat. Deponerade pengar hos köparen räknas inte som inkomst förens de betalas ut. Då kan man fördela inkomsten på flera år. Skogskonto kan du bara ta upp för en del av din intäkt, resten behöver du skatta för, med betalplan så kan man hålla pengarna helt obeskattade tills de tas ut.

Nackdelen med betalplan är om man säljer till någon med tveksam ekonomi. Nu är det ett tag sedan men när sågverken blödde pengar och ständigt var på fallrepet så var det knappt någon som vågade nyttja betalplan. I vissa extremfall så förskottsbetalades skogen istället.

Användarvisningsbild

Elis76  
Camaro1969 skrev:vilket belopp gäller då?

mig veterligen finns inget sådant, förr tillbaka har man hört talas om 1kr men jag är tveksam det skulle vara okej i dagsläget

Svar = Vet ej då jag aldrig använt mig av betalplan själv.
Däremot vet jag att det togs upp på Norra:s ekonomidag här i Stockholm den 28 november men även på Norra:s skogsekonomidag (webinarium) den 21 november. Vid dessa två tillfällen gick Norra:s ekonomer även igenom vad man behöver göra innan årsskiftet samt vilka nya skatteregler som gäller för skogs-/jordbrukare från 1 januari 2025.

Tanken med betalplan är inte att ta ut "snuttifierade" belopp (betalplan är inte ett transaktionskonto) utan att planera uttagen och göra större uttag varje gång.

Det finns ett antal rättsliga vägledningar från SKV som man gör bäst i att följa.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/331288.html#h-Beskattningen-av-en-avverkningsratt-nar-ersattningen-ska-betalas-under-flera-ar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#865039Ligger till en länk till en bra o tydlig förklaring ang. betalplan.

https://www.landlantbruk.se/fraga-exper ... lningsplan

Sörlänningen  
Mangan skrev:Ligger till en länk till en bra o tydlig förklaring ang. betalplan.

https://www.landlantbruk.se/fraga-exper ... lningsplan

Bra artikel.

Jag kan klargöra lite mer detaljer hur det fungerar hos Södra och hur det funkar med andra konton:

Den nya betalningsplanen hos Södra fungerar så att man får göra max två uttag per år. Första året får man i praktiken bara göra ett uttag, eftersom det görs ett automatiskt uttag på 1000 SEK. Men ett uttag per år skall räcka. Det handlar ju alltså om att de pengar som står kvar på betalningsplanen är obeskattade och först beskattas det år de tas ut. Jag tror att Södra kräver att man tar ut pengarna under minst tre år (alltså två år plus året för den avverkningen). Hos Södra får man dessutom en hyfsad ränta på innestående pengar. Vissa aktörer har tagit bort räntan på betalningsplanen.

Det här är genomfört hos Södra i år och är betydligt bättre än det gamla systemet. Förut var det svårt att få ingformation om hur betalningsplanerna såg ut, om man glömde var man tvungen att fråga sin inspektor. Har man bank-id är det nu lätt att logga in på Södras hemsida och se exakt vad man har på betalningsplanen. Man kan där också enkelt plocka ut själv. Har man inte bank-id får man väl ringa dem och prata med dem.

Det året man plockar ut dem kan man dessutom föra över en andel av den utplockade andelen (t.ex. 60% eller 40% enligt vanliga regler) till skogskonto. Skogskontot kan förskjuta skatten upp till 11 år till.

Det viktiga att komma ihåg är att det oftast bara är meningsfullt att skjuta upp skatten om man kommer över gränsen för statlig skatt. Har man utrymme för positiv räntefördelning är det generellt sett bra att använda sig av den också.

Med betalningsplan och skogskonto i kombination kan man styra inkomsten över åren i princip som man vill.

Det är viktigt att inte blanda ihop å ena sidan betalningsplan och skogskonton och å andra sidan alla andra konton, vilka inte har några speciella skattemässiga effekter.

EDIT: För oss som bryr oss om positiv räntefördelning så gäller det ju också att pengar på avbetalningsplan inte räknas till räntefördelning, men pengar på skogskonton räknas till 50% till räntefördelningsunderlag. Jag har förstått att detta inte är särskilt viktigt för de flesta, mem jag har användning för det.
Senast redigerad av Sörlänningen tor 13 feb 2025, 23:48, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild

Elis76  
#865356@Sörlänningen

Mycket bra skrivet. 👍 👍

Användarvisningsbild

Hardwood  
#871400en betalningsplan kan man ha innestående i 10 år, efter 10 år betalas innestående belopp ut, vill man inte skatta för hela beloppet kan man avsätta 60% av beloppet till skogskonto och där med förlänga 10 år till.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Hardwood skrev:en betalningsplan kan man ha innestående i 10 år, efter 10 år betalas innestående belopp ut, vill man inte skatta för hela beloppet kan man avsätta 60% av beloppet till skogskonto och där med förlänga 10 år till.

Kan du inte avsätta 60% av den ursprungliga likviden eller räknas det bara på vad som är utbetalt?

Sörlänningen  
busholle skrev:
Hardwood skrev:en betalningsplan kan man ha innestående i 10 år, efter 10 år betalas innestående belopp ut, vill man inte skatta för hela beloppet kan man avsätta 60% av beloppet till skogskonto och där med förlänga 10 år till.

Kan du inte avsätta 60% av den ursprungliga likviden eller räknas det bara på vad som är utbetalt?

Nej, du kan varje år skapa ett skogskonto med upp till 60% skogsintäkter det året, så det är 60% av det du plockar ut från betalningsplanen det året. Notera också att gränsen kan vara lägre än 60. Vid leveransvirker gränsen 40%.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).