mån 16 dec 2024, 15:25#865353Bra artikel.
Jag kan klargöra lite mer detaljer hur det fungerar hos Södra och hur det funkar med andra konton:
Den nya betalningsplanen hos Södra fungerar så att man får göra max två uttag per år. Första året får man i praktiken bara göra ett uttag, eftersom det görs ett automatiskt uttag på 1000 SEK. Men ett uttag per år skall räcka. Det handlar ju alltså om att de pengar som står kvar på betalningsplanen är obeskattade och först beskattas det år de tas ut. Jag tror att Södra kräver att man tar ut pengarna under minst tre år (alltså två år plus året för den avverkningen). Hos Södra får man dessutom en hyfsad ränta på innestående pengar. Vissa aktörer har tagit bort räntan på betalningsplanen.
Det här är genomfört hos Södra i år och är betydligt bättre än det gamla systemet. Förut var det svårt att få ingformation om hur betalningsplanerna såg ut, om man glömde var man tvungen att fråga sin inspektor. Har man bank-id är det nu lätt att logga in på Södras hemsida och se exakt vad man har på betalningsplanen. Man kan där också enkelt plocka ut själv. Har man inte bank-id får man väl ringa dem och prata med dem.
Det året man plockar ut dem kan man dessutom föra över en andel av den utplockade andelen (t.ex. 60% eller 40% enligt vanliga regler) till skogskonto. Skogskontot kan förskjuta skatten upp till 11 år till.
Det viktiga att komma ihåg är att det oftast bara är meningsfullt att skjuta upp skatten om man kommer över gränsen för statlig skatt. Har man utrymme för positiv räntefördelning är det generellt sett bra att använda sig av den också.
Med betalningsplan och skogskonto i kombination kan man styra inkomsten över åren i princip som man vill.
Det är viktigt att inte blanda ihop å ena sidan betalningsplan och skogskonton och å andra sidan alla andra konton, vilka inte har några speciella skattemässiga effekter.
EDIT: För oss som bryr oss om positiv räntefördelning så gäller det ju också att pengar på avbetalningsplan inte räknas till räntefördelning, men pengar på skogskonton räknas till 50% till räntefördelningsunderlag. Jag har förstått att detta inte är särskilt viktigt för de flesta, mem jag har användning för det.
Senast redigerad av Sörlänningen tor 13 feb 2025, 23:48, redigerad totalt 4 gånger.